• finafarsan

    Mamman till barnen har flyttat 7 mil bort och tänker pendla

    Hej alla kloka och eftertänksama föräldrar.
    Nyligen så flyttade mamman till mina barn ihop med sin nya kille som bor 7 mil bort från där barnen går i skola och har sina kompisar. Vi har delad vårdnad av barnen. Hon säger att hon ska pendla fram och tillbaka och att det kommer funka hur bra som helst vilket det kanske gjort om det inte var på andra sidan Stockholm vilket betyder att barnen ska pendla i rusningstrafik TVÅ gånger per dag..!
    Min oro är stor, när ska de göra läxa, när ska de ha tid med sina aktiviteter, när ska de umgås med sina kompisar?
    Jag når inte fram till henne och känner mig maktlös?
    Vad är alternativen?
    Hur gör jag?
    Jag har ju inställningen att barnen behöver sina föräldrar lika mycket men inte på bekostnad av deras välmående!
    Hjälp!?


  • Svar på tråden Mamman till barnen har flyttat 7 mil bort och tänker pendla
  • sextiotalist

    Nu tror jag inte de första 5 milen spelar någon roll, troligen klarar av man av dessa (eller jag vet) betydligt snabbare än de sista två milen.
    Jo jag vet, jag har pendlat 7 mil enkel resa när jag arbetade i Stockholm (dessutom tog mig igenom stan i rusningstrafik)
    Däremot är det nog lite svårt att få till det med varannan vecka, kanske bättre att satsa på förlängda vh-boende istället.

  • mammalovis

    Delad vårdnad betyder ju inte så mycket i sammanhanget, utan frågan är ju vilket umgänge du har med barnen. Har ni varannan vecka eller varannan helg? Vem är barnen skrivna hos? Har du skrivit på flyttanmälan och godkänt att barnen flyttar om de nu bor mest hos mamman?

    Det är mer om mamman vill att barnen ska byta skola som hon måste ha ditt medgivande (underskrift) och likaså med flyttanmälan som gemensam vårdnad fyller en funktion.

    Ja, innan vi vet mer är det svårt att råda dig någonting, mer än samarbetssamtal via familjerätten är en bra instans då de förespråkar barnens bästa ... Det är dessutom kostnadsfritt.

    Däremot känner jag rent spontant att jag inte hade velat låta mina barn pendla 2 timmar om dagen som jag gissar att det kommer ta.

  • finafarsan

    Jag har föreslagit det, noll respons. Hon bemöter mig med hån. Första dagen påtalade barnens fröknar att de var sena. När jag återkopplade till exet hur det gått första dagen då ljög Jon och sa " det gick hur bra som helst, vi var där 10 min innan" Ni förstår att det inte finns mycket till respekt tyvärr.

  • finafarsan

    Vi har varannan vecka, barnen är skrivna hos mig. Jag har inte signat nåt papper. Hon har tidigare förfalskat min namnteckning för att plocka ut barnens pass, vilket kräver att bägge föräldrarna skriver på.

  • Lindsey Egot the only one
    finafarsan skrev 2014-04-13 10:09:32 följande:

    Vi har varannan vecka, barnen är skrivna hos mig. Jag har inte signat nåt papper. Hon har tidigare förfalskat min namnteckning för att plocka ut barnens pass, vilket kräver att bägge föräldrarna skriver på.


    Då stämmer du henne för urkundsförfalskning. Det är ett allvarligt brott.
  • studentbruttan29

    Läxorna gör man i bilen, aktiviteter kan man göra på helger, kompisar kan man träffa när man vill såklart. Vad är problemet. Barnen går ju inte i skolan på lördagar och söndagar. 7 mil är ju ingenting.

  • finafarsan

    Tror inte du har greppat problematiken @studentbruttan29

    15 timmar i bil varje vecka tycker du är ok för ett barn?

    Och när man gör läxan kanske man ska sitta med som support och hjälpa till, hur gör man det samtidigt som man kör bil i rusningstrafik?

  • studentbruttan29
    finafarsan skrev 2014-04-13 13:51:49 följande:
    Tror inte du har greppat problematiken @studentbruttan29
    15 timmar i bil varje vecka tycker du är ok för ett barn?
    Och när man gör läxan kanske man ska sitta med som support och hjälpa till, hur gör man det samtidigt som man kör bil i rusningstrafik?
    Men 14 mil tar inte 3 timmar (hur får du det till 15 timmar i veckan???). 14 mil t o r tar max 90 min. det är ju inte så himla farligt.

    Eller cyklar dem?

    Hur gamla är barnen? Måste de verkligen ha support på VARJE läxa. Vissa ämnen klarar man av att göra läxor själv, resten får man väl ge support på om det behövs.
  • Kina79

    Ge det några veckor och se hur det går. Prata med barnens lärare om hur det funkar, är de trötta, är läxorna gjorda ordentligt, kommer de i tid mm Funkar det inte tillfredsställande så får du försöka få med barnens mamma på samarbetssamtal. Funkar inte det, får du stämma henne på umgänget, så hon får ha varannan helg. Ev skulle hon ju kunna ha varannan to- sö, eller t.o.m. ons-söndag.


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Erki

    Jag pendlar 5 mil enkel genom Sthlm och det tar som kortast 1,25h men vanligast 1,5-1,75 h

Svar på tråden Mamman till barnen har flyttat 7 mil bort och tänker pendla