• Tekaka

9 månaders som bara vill vaggas till sömns....

Min dotter är nästan 10 månader och hon blir inte lättare för varje dag...
    Hon dricker ersättning i famnen sen vill hon att vi skall stå upp med henne och vagga, sitter vi ner blir hon galen och skriker.
    Vi har provat att bara lägga ner henne och buffa henne i rumpan, men då skriker hon och ställer sig upp i sängen och vägrar att ens försöka ligga ner
    Så då tar vi upp henne igen och vaggar...

5/7 dagar i veckan vaknar hon mitt i natten och samma procedur kan ibland ta upp till 1 timme.
    Detta är oerhört jobbigt för oss och vi vet inte hur vi skall få henne att sova utan att bli vaggad.
    Vi har provat att ge ersättning i sängen men det funkar inte så bra, hon blir sömningare i famnen, i sängen blir hon pigg.
    Jag har börjat få sån värk i kroppen efter allt vaggande och ja det är jättemysigt ibland men hon är tung!....

Måste ju finnas något annat sätt?
    Hon blir verkligen hysterisk om vi bara lägger ner henne.

Jag har också provat att lägga ner henne och lägga mig i sängen precis bredvid och låtsas sova, men då ställer hon sig upp och tittar på mig och blir pigg eller skriker.

har vart såhär i flera månader nu.

• Svar på tråden 9 månaders som bara vill vaggas till sömns....
  • MallaL

Barn vill ha det som det alltid har varit, ni har gett mat i famnen och stått och vaggat, då vill hon ha det så. Bästa tipset är att aldrig börja med någon rutin som man inte kan tänka sig att följa framöver... Enda sättet att komma ur det här är att stå ut med hennes skrik, tyvärr. Tänk efter hur ni vill ha det, introducera den nya vanan, stå ut med skriken i början, för de flesta tar det några dagar till några veckor att få in en ny vana. Om ni vill att hon ska somna i sin säng är det superviktigt att inta ta upp henne när hon skriker, har man lagt sig så blir man inte upplyft igen. Man får sitta bredvid istället sjunga en stump och försöka vyssja barnet till sömns, kan ta timmar i början, efter ett par dagar/veckor går det för det mesta mycket fortare.

• Stjärnebo

Vi har det likadant ungefär fast att få dottern att somna brukar ta ca 10 min ibland uppåt 20-30 om hon har ont i magen. Vi får vagga i famnen ibland sittande, ibland gående.. 
    På nätterna somnar hon om snabbare om hon får ligga bredvid mig så jag kan hålla om och så spelar jag upp en vaggvisa för henne eller sjunger tills hon börjar somna.

Jag har spelat in en melodi från youtube på min gamla mobil. Mobiltelefonen används endast för att spela upp denna vaggvisa på lagom ljudnivå. Är inte alltid man orkar sjunga.
    Så vaggvisa är mitt enda tips tyvärr. Men jag är säker på att det går att vänja dom vid att inte vaggas på något sätt.

Testat såna vyssanlull tassar att sätta på sängen så att man kan vagga sängen?

Här är melodin vi spelar.

• Ciliaja

Det finns nog ingen mirakel kur som kan ändra på de, vill ni inte stå upp å vagga henne så får ni stå ut med skriket ett tag.

• Natulcien

Har ni provat att lägga er i er säng med henne tätt intill och låta henne somna så? Då har hon närheten, men ni slipper vaggandet. Och protesterar hon, så försök lugna henne och krama och ge närhet. Det är ju inte farligt med lite skrik om ni finns där för henne. Låt henne däremot inte ligga och skrika ensam i sängen som någon här ovanför tipsade om.

• Stjärnebo
    Natulcien skrev 2014-04-13 11:13:21 följande:
    Har ni provat att lägga er i er säng med henne tätt intill och låta henne somna så? Då har hon närheten, men ni slipper vaggandet. Och protesterar hon, så försök lugna henne och krama och ge närhet. Det är ju inte farligt med lite skrik om ni finns där för henne. Låt henne däremot inte ligga och skrika ensam i sängen som någon här ovanför tipsade om.
  • Ciliaja

Vem har tipsat om att hon ska ligga å skrika själv? Det står ingenstans..

• Natulcien
    Ciliaja skrev 2014-04-13 12:16:06 följande:
    Vem har tipsat om att hon ska ligga å skrika själv? Det står ingenstans..
    Jag skrev inte 'själv'. Jag skrev 'ensam i sängen', vilket rekommenderades i inlägg #1.
  • Ciliaja

Okej. Läste nog lite snabbt :)

• Ciliaja

Okej. Läste nog lite snabbt. Sorry! :)

• Tekaka
    Natulcien skrev 2014-04-13 11:13:21 följande:
    nej det har vi inte provat, men hon är en liten klätterapa och är så rädd för att hon skall krypa omkring överallt när vi sover... annars hade jag nog provat det
Svar på tråden 9 månaders som bara vill vaggas till sömns....