Hej, helt ny här så jag vet inte om den här tråden är jättegammal, men jag blev precis medlem för jag kände att det var viktigt att ännu en person berättar hur dålig man kan bli av Diflucan ( Fluconazol ). Har så länge jag kan minnas haft problem med sköra slemhinnor, vilket jag nu kan koppla samman med allergi för min ?svamp? blossade alltid/oftast upp på våren och jag blev då som så många andra ordinerad Pevaryl vilket alltid gjorde allt mycket värre pga att mina slemhinnor slogs ut totalt ( många år av onödigt lidande ). Testade på grund av detta Diflucan eller Fluconazol ( minns tyvärr inte vilken för det här var ca 25 år sedan ) och det funkade första gången utan problem. Sedan gick det en tid och jag fick problem igen, men denna gång när jag tog Diflucan så svullnade hela mitt underliv upp och jag fick så ont att jag var tvungen att åka till gynakuten ( jag var helt röd, svullen och med en smärta som jag inte önskar någon att få ). På sjukhuset så sa dom såklart att det var helt osannolikt att detta berodde på medicinen. Jag hade dock redan bestämt mig för att aldrig används denna medicin igen för mina problem gick från lite ont och kli till rent helvete på ca 3 tim efter att jag tagit medicinen. Jag började efter det att tänka om och bli extremt försiktig med mina slemhinnor. Alltid använda olja ( tex mandel ) i alla lägen, tvätt, samliv eller då jag bara fick lite känningar och jag testade att hjälpa mina slemhinnor istället för att förstöra dom med medel som Pevaryl. Jag har sedan dess använt Lactal Balans ( eller liknande ) då jag känt av att något är på gång och det har fungerat för mig ( fungerar säkert inte för alla ) men mina problem försvann dock och jag har inte haft några direkta problem på ca 25 år. Men för ca 1 månad sedan så fick jag helt plötsligt kli och lite sveda ( mest kli ). Är i klimakteriet så det kändes inte så konstigt eftersom slemhinnorna tyvärr blir lite extra sköra då. Jag testade att vara extra försiktig med olja, hittade något som liknade Lactal Balans men var lite slarvig och genomförde inte hela kuren på 7 dagar, och det gick liksom inte över. Bokade därför tid med en gyn läkare via internet för att få råd via telefon och fråga vad hen trodde, om det kunde vara svamp eller mina slemhinnor. Hon ( en kvinnlig läkare ) säger då att hon med största sannolikhet tror att det är svamp, och det är det säkert för svampen får ju lättare fäste om slemhinnorna är lite utslagna och hon rekommenderar Pevaryl ( !!!! 2023 ), här borde jag dragit öronen åt mig och inte lyssnat mer på denna läkare men jag förklarar att jag aldrig mer någonsin kommer att ta Pevaryl för det medlet förstörde mina slemhinnor totalt i min ungdom, och hon rekommenderar då Diflucan. Jag tänker då TYVÄRR att ja vad sjutton hon kan få skriva ut det och så kanske jag kan testa igen för det har ju funkat en gång, och jag mindes inte om det var Diflucan eller Fluconazol jag tog när jag fick problem ( men dom innehåller ju tyvärr samma sak vilket jag inte tänkte på då ). Det går några dagar och jag bestämmer mig för att testa? och 3 timmar senare är livet ett rent helvete igen. Jag svullnar upp, blir galet röd/blå, huden blir galet skör och det är som om någon konstant borstar en med en stålborste i underlivet. Allt blir helt utslaget, det gör tom ont att kissa och jag får feber och frossa, vilket gör att jag ännu en gång åker till gynakuten och dom än en gång säger ?nä det kan inte bero på medicinen? trots att jag berättar att precis samma sak har hänt för 25 år sedan. Jag funderar allvarligt på att lägga in i min journal att jag inte tål Fluconazol för denna medicin vill jag inte att någon ger mig då jag blir gammal. Blir även galen på denna okunskap/nonchalans man möts av på sjukhuset. Efter 2 dagar av smärta och en vecka av obehag så går det över till att bara lukta väldigt illa och jag köper då LactalBalans och efter 7 dagar är mina problem borta ( jag följde hela kuren den här gången ). Jag har letat på nätet tidigare för att se om någon mer fått dessa biverkningar men aldrig hittat något och det står ju ingenting om detta i FASS, och igår råkade jag hitta denna tråd när jag letade efter en annan sak och kände att jag bara måste berätta min historia ( om den kanske kan hjälpa någon ).