• Anonym (O.N)

skillnaden på växelvis och heltids..

Förklara för mig, ni som kanske upplever det själva, vilken skillnad är det mellan växelvis boende barn (varannan vecka) och heltids boende barn? Allså i särbehandling? Ska man vara mer tillmötesgående och snäll mot de barn som kommer varannan, och ska man tänka på att satsa på heltids när de andra inte är hemma? I vårat hushåll är växelbarnen mer viktiga än heltids när de är hemma, fast mot min vilja. Min man och jag är något oense om saken nämligen..
    Jag säger bara en gång; undanbedes troll kommentarer.
    Tacksam för olika synpunkter, sen om jag håller med eller inte är upp till mig.

• Svar på tråden skillnaden på växelvis och heltids..
  • hallontroll

Jag tycker att barn ska behandlas lika , oavsett de bor heltid eller växelvis. På vilket sätt särbehandlar din man barnen?

• slutatsnusa

vems är växelbarnen? (hans?)
    och hur menar du att "man" (han) är snällare och mer tillmötesgående mot dem?
    kan tänkas att en längtar och saknar sina barn och är jätteglad och har ork och energi över för dem när de väl kommer?
    i övrigt tänker jag att alla barn ska få lika mycket uppmärksamhet i den mån det hinns med
    såsom skjutsningar till aktiviteter, läxhjälp vid behov, alla lagar mat tillsammans, hjälps åt i hushållet, har gemensamma intressen som utövas gemensamt osv

• nymedlem
    slutatsnusa skrev 2014-04-13 15:24:14 följande:
    vems är växelbarnen? (hans?)
    och hur menar du att "man" (han) är snällare och mer tillmötesgående mot dem?
    kan tänkas att en längtar och saknar sina barn och är jätteglad och har ork och energi över för dem när de väl kommer?
    i övrigt tänker jag att alla barn ska få lika mycket uppmärksamhet i den mån det hinns med
    såsom skjutsningar till aktiviteter, läxhjälp vid behov, alla lagar mat tillsammans, hjälps åt i hushållet, har gemensamma intressen som utövas gemensamt osv
    Ungefär såhär tycker jag också!
  • Anonym (....)

Är heltidsbarnen gemensamma? Hur stor åldersskillnad är det mellan de som är växelvis och de som är heltid? Åldern spelar roll...

Är de växelvis varannan vecka alltså?

• Anonym (Åter igen!)

i vårt fall var det veckovis boende-barnen som styrde precis allt, sov tider mat tider mm. Efter åtskilliga diskussioner med maken om att mina heltidsboende-barn oxå finns när dom andra kommer , så gav jag upp, inte för hans barns skull för de är goaste ungarna, men HAN, största mesen någonsin, han vågar inte säga till sina egna barn, jag fick inte säga till dom, man ja var bra att ha som barnvakt😡gav upp ganska snabbt när jag insåg att hans kärlek till mig inte var den jag trodde! I en familj finns det plats för alla och man respekterar varandra! Så jag hoppas du får medförståelse från din partner, det är A och O! Kram

• Anonym (positiv)

Svårt att få till utan att man verkligen pratar och åter igen pratar med varandra om hur man vill leva. Kommunicera mera med sina respektive.

Det som är för vv barnen är att om man har höga ambitioner så har två hela hem skapats åt dem, trots det går det inte helt att komma ifrån att ett av hemmen oftast pappans blir ett ställe de "hälsar på". Det är det man ska försöka jobba bort, hälsa på grejen. Barnen behöver vardag i båda hemmen, fast med guldkant vissa dagar då.

Att leva vv liv är känslomässigt jobbigt för föräldrarna, även för de som var drivande i skilsmässan,  många saknar sina barn under sina barnfriaveckor. Många vv-föräldrar kompenserar nog omedvetet för att de vill att det ska bli bra för barnen. På bekostnad av ny partner och övriga barn.

Men jag tror det finns hopp om man förbättrar sin kommunikation som par, tala och åter tala. Och vara ärlig mot ig själv och sin partner.

• Anonym (O.N)
    hallontroll skrev 2014-04-13 15:21:03 följande:
    Jag tycker att barn ska behandlas lika , oavsett de bor heltid eller växelvis. På vilket sätt särbehandlar din man barnen?

Jo han är mer känslig gentemot växelvis barnen (hans), när det gäller att skälla osv. De liksom kommer undan mer och på ett annat sätt. Han försvarar dem lite mer än mina (heltids) och bla vill han ge sina små stunder av egen tid (vilket ju är förståeligt) så han tar med dem till affären före de andra (mina) osv. Så tror han mer på sina, de kommer till honom skvaller om nåt mina gör fast de kanske gör detsamma fast vid andra tillfällen bara för o köpa poäng hos pappa sin.
  • Anonym (O.N)
    Anonym (positiv) skrev 2014-04-13 16:15:12 följande:
    Svårt att få till utan att man verkligen pratar och åter igen pratar med varandra om hur man vill leva. Kommunicera mera med sina respektive.

Det som är för vv barnen är att om man har höga ambitioner så har två hela hem skapats åt dem, trots det går det inte helt att komma ifrån att ett av hemmen oftast pappans blir ett ställe de "hälsar på". Det är det man ska försöka jobba bort, hälsa på grejen. Barnen behöver vardag i båda hemmen, fast med guldkant vissa dagar då.

Att leva vv liv är känslomässigt jobbigt för föräldrarna, även för de som var drivande i skilsmässan,  många saknar sina barn under sina barnfriaveckor. Många vv-föräldrar kompenserar nog omedvetet för att de vill att det ska bli bra för barnen. På bekostnad av ny partner och övriga barn.

Men jag tror det finns hopp om man förbättrar sin kommunikation som par, tala och åter tala. Och vara ärlig mot ig själv och sin partner.

Oj vad vi har talat om detta, känner mig energi lös på ämnet, men förstår vad du menar måste kanske få större ansträngning angående ämnet..
  • Anonym (O.N)
    Anonym (....) skrev 2014-04-13 15:33:49 följande:
    Är heltidsbarnen gemensamma? Hur stor åldersskillnad är det mellan de som är växelvis och de som är heltid? Åldern spelar roll...

Är de växelvis varannan vecka alltså?

Vv varannan vecka ja.. Alla fyra är mellan 6-12. Vi har ett gemensamt heltids barn av tre heltids, men hon är halvår.
  • Anonym (....)
    Anonym (O.N) skrev 2014-04-13 17:13:20 följande:

Vv varannan vecka ja.. Alla fyra är mellan 6-12. Vi har ett gemensamt heltids barn av tre heltids, men hon är halvår.
    Så dina 3 sen tidigare bor hos er heltid?

Svar på tråden skillnaden på växelvis och heltids..