Anonym (ocksåstudent) skrev 2014-04-13 17:31:09 följande:
Köp kursböckerna! Du har inte chans att förstå på djupet annars. Lektionerna är bara snabbgenomgång och förstår du inte sammanhangen blir det tråkigt. Och onödigt. Varför slösa tid på saker som bara räcker för provet (om ens det?). Tanken är ju att du ska lära dig - knyta samband med det verkliga livet.
Jag har barn så jag är tvungen att se mitt plugg som arbete. Pluggar mellan 08-16 varje vardag. Oftast är det föreläsning på förmiddagen och sen pluggar jag på eftermiddagen. Då läser jag på inför lektionen dagen efter (hjärnan vill känna sig smart och lär sig bättre om den känner igen saker som sägs. Därför håller sig hjärnan mer allert och lär sig bättre om den får tänka "ja just det ja" när saker näms). De dagar jag inte har föreläsning eller om jag redan är klar med att läsa på inför föreläsningen läser jag lite ur boken, studerar föreläsningsmaterialet, börjar på arbeten eller gör plugghjälpsanteckningar åt mig själv. T.ex googlar runt lite på olika personer vars namn jag måste lära mig. Jag har lättare att lära mig namn om jag har en historia bakom, eller en bild till. Så kan jag tänka "ja just det ja, det var ju han med hatten!" eller "just det - hon som startade eget och blev multimiljonär". Eller hittar på hjälpord för att komma ihåg; t.ex Politik, Ekonomi, Miljö, Arbetsmarknad = PEMA osv.
Sen vill jag verkligen tipsa om att skriva för hand! Hjärnan har lättare att lära sig då. Själv skriver jag mycket långsammare för hand så därför har jag innan föreläsningen skrivit ut powerpointen. Eftersom jag läst kapitlet i boken innan föreläsningen vet jag vad som är sådant som står där och vad som är hjälpsamma extraord från föreläsaren. De senare skriver jag i föreläsningsdokumentet. Det blir därmed mindre anteckningar men bättre sådana och mer förknippade till sammanhang. Mycket bättre när man tentapluggar!
Jag har alla kursböcker, är bra på att köpa dom men inte att läsa dem. Jag förstår sammanhanget, jag har som sagt inga problem med att förstå innehåll, alls. Jag pluggar naturvetenskapliga kurser där allt det viktigaste tas upp på föreläsningarna, om vi ska läsa något mer noga så får vi sidhänvisningar, då kollar jag. Jag förstår sammanhang på en gång. Mitt plugg går ut på att minnas allt utantill. Jag fattar allt första gången jag hör det, men att ha det nära till hands i minnet är inte självklart, det är det jag pluggar på

Som en ändlös repetition. Kanske är det därför jag är så uttråkad och lätt svävar iväg? Aja.
Just nu kör jag med att skriva egna sammanfattningar som jag sedan pluggar på, men jag brukar komma igång så sent så det blir liksom paniken som får mig att sitta dag och natt i slutet. Det fungerar, jag minns skiten efteråt och jag klarar tentorna, men det är inte alls trevligt. Lika arg på mig själv varje gång jag blir tvungen att göra så.