• fridaybox

    Vattensköldpadda m svamp? ????

    Sonens gulbukade vattensköldpadda, Oscar, har fått något vitt kladdigt på huvudet och lite på frambenen. Det lossnar små flagnor och flyter upp i vattnet.

    Är det svamp och finns det något jag kan göra för att det ska bli bra, eller är det veterinär som gäller?

    Han har inte haft tillgång till värmelampa eller UV på cirka 2-3 veckor.

    Nån som vet, väldigt tacksam för svar! Frida & Sam (och Oscar)


  • Svar på tråden Vattensköldpadda m svamp? ????
  • Fjärilslarv

    Varför har han inte haft tillgång till värme eller UV????
    Hur stort är akvariet?
    Hur stor är sköldpaddan?

  • fridaybox

    För att han varit hos min far när vi åkte bort. Då fick han bo i ett tillfälligt akvarium, inte optimalt, men så fick det bli. Kollade med djuraffären innan och de sa att det inte var några problem med den korta tiden.

    Han är cirka 10 cm lång och har ett 70L akvarium.

    Men min fråga här gäller hans vita beläggning, har du någon tanke om vad det kan vara eller är jag rätt ute när jag gissar på svamp?

  • Fjärilslarv
    fridaybox skrev 2014-04-13 19:43:00 följande:
    För att han varit hos min far när vi åkte bort. Då fick han bo i ett tillfälligt akvarium, inte optimalt, men så fick det bli. Kollade med djuraffären innan och de sa att det inte var några problem med den korta tiden.

    Han är cirka 10 cm lång och har ett 70L akvarium.

    Men min fråga här gäller hans vita beläggning, har du någon tanke om vad det kan vara eller är jag rätt ute när jag gissar på svamp?
    låter som ett väldigt litet akvarium.
    en vuxen ska ju ha lika stort som ett badkar minst.

    har du kollar på sköldpaddsforumet?
  • cattus

    Skulle kunna vara svamp. det händer ofta då de inte får sin solplats så att de hinner torka upp emellanåt. fixa till hans förhållanden och testa först med att badda på fiskmedicin mot svamp, hjälper ofta på sköldpaddor också.

Svar på tråden Vattensköldpadda m svamp? ????