Anonym (Avlång knöl) skrev 2014-05-02 13:13:46 följande:
Jag beklagar att du drabbats. Hur kändes din knöl? Och hur gammal är du om jag får fråga. Själv är jag 29 år. Jag har varit på vårdcentralen där de också kände min "bula". Han kunde inte avgöra vad det var, kände ingen tydlig avgränsning, men sa att det inte kändes som en "vanlig" bröst- eller cancerknöl. Men jag fick remiss upp till lasarettet iaf. Väntar nu på en tid till dem. Till saken hör att jag opererats för grava cellförändringar tidigare detta år. Läkaren trodde att det gått så långt som cancer, men tack och lov hann de ta bort förändringarna innan dess. Kanske blir man lite extra nojig på grund av det. Känns skönt att de kollar upp det i alla fall. Önskar dig all lycka!
Tror inte du behöver vara alltför orolig, de flesta knölar är helt ofarliga. Som regel brukar tumörer kännas väldigt hårda, eftersom cancerceller är annorlunda än frisk vävnad. De brukar sitta fast i vävnaden omkring, dvs det går inte att rucka på. De känns skrovliga och ojämna eftersom det är så de växer. Och de är oömma. Cancerceller uppstår då det blir fel i cellfödelningen och det sker mest ju äldre man blir. Ju fler cellfördelningar, med avläsningar i DNA'et ju större chans att nån del kopieras fel och det växer ohämmat. Oftast tar kroppen hand om det själv och raderar den felkopierade DNA remsan, men i bland så...
Jag har haft flera knölar själv som jag genast gått och fått undersöka. De kändes hårda och kändes som de satt fast men ibland är det svårt att avgöra, även för en läkare. För mig har det alltid visat sig vara vanlig vävnad. Så även vanlig vävnad kan kännas annorlunda. Det enda rätta är att undersöka, lika med födelsemärken. Omöjligt att säga med blotta ögat om det är melanom i dom flesta fall. Jag förstår att du är jätteorolig, jag satt själv som i en dvala och klämde och klämde på knölen innan jag fick det bekräftat att det inte var nåt farligt. Man målar ju alltid upp det värsta, det är många gånger jag trott att nu är det kört. Lycka till, det kommer gå bra!