• greywolf

4-åring med helveteshosta halva nätterna

Nu är jag så sjukt trött på min dotters hosta. Ända sedan bebistiden har hon haft denna helveteshosta när hon blivit förkyld, och ibland har den hängt kvar ett bra tag efter att förkylningen är över. Den här vintersäsongen har den varit konstant sedan november. I snart ett halvår! Just nu är hon inte tokförkyld men lite snuvig. Och så fort vi har lagt henne för natten kommer den, hon hostar och hostar, och jag vet inte vad vi kan göra för att lindra det. Känns som att hostan irriterar stämbanden så att de hela tiden är ansträngda och aldrig får läka. Ibland kan hon hosta så kraftigt att hon kräks. Men det är bara vattnet som hon har druckit som kommer upp, inget slem. Kan hon ha astma så hon behöver medicineras eller finns det bra hostmediciner eller huskurer jag kan ge henne för att hon ska slippa hosta halva nätterna? Hon är besvärad av det, vaknar ibland och gråter och det känns inte bra att hon (eller vi för den delen) ska få nattsömnen störd pga en jäkla hosta!

• Svar på tråden 4-åring med helveteshosta halva nätterna
  • vi och pyret

Hej, det kan mycket väl vara förkylningsastma. Mina killar har/hade det och på äldste sonen var det just hostan som var symtomet. Han hostade till han kräktes, det var helt galet ibland. Vi behandlade med inhalationer hemma + lite extra på vårdcentralen vid riktigt jobbiga lägen. Han hade inga problem med andningen, vilket istället lillebror har med samma diagnos.

På storebror har det nu växt bort vid ca 4.5 års ålder.

• Smilly

Ja det låter som infektionsastma. Vår son hade det från ca 6 mån till 4 år. Han är nu 6 år och hostar mkt när han är förkyld men inte som tidigare. Sök för hostan, inhalationer hjälper.

• greywolf

Tack för svar! Är förkylnings- och infektionsastma samma sak? På vilket sätt hjälper inhalationer? Hon har inga problem med andningen, har aldrig haft. Fan vad arg jag blir på mig själv om det är förkylningsastma och jag inte har fått hjälp med det förrän nu. Jag har alltid tagit upp det med läkaren i samband med läkarkontroller eller läkarbesök av andra skäl men ingen har sagt att det kan röra sig om just förkylningsastma. Jag läste nyss en annan, gammal tråd här på FL där nhn nämnde det och därför ville jag höra om någon tror det är samma.

vi och pyret skrev 2014-04-13 21:30:19 följande:
    Hej, det kan mycket väl vara förkylningsastma. Mina killar har/hade det och på äldste sonen var det just hostan som var symtomet. Han hostade till han kräktes, det var helt galet ibland. Vi behandlade med inhalationer hemma + lite extra på vårdcentralen vid riktigt jobbiga lägen. Han hade inga problem med andningen, vilket istället lillebror har med samma diagnos. På storebror har det nu växt bort vid ca 4.5 års ålder.

Smilly skrev 2014-04-13 21:33:50 följande:
    Ja det låter som infektionsastma. Vår son hade det från ca 6 mån till 4 år. Han är nu 6 år och hostar mkt när han är förkyld men inte som tidigare. Sök för hostan, inhalationer hjälper.

• Smilly

Infektionsutlöst astma brukar man säga inom sjukvården. Men det är samma sak.

Vår son hade iförsig väsande, ansträngd andning i kombination med hostan men inte alla gånger. Andningen blev oftast bättre men hostan fanns kvar i flera veckor efter en förkylning.

Sök nästa gång när hostan är som värst..

• greywolf

Jag förstår, har nu läst lite om de olika sorternas astma och tycker allt verkar tyda på att det är infektionsastma hon har. Grejen är bara att hon kan småhosta lite om dagarna, och den hostan verkar inte värre än det som hör förkylningar till. Men om natten sätter den riktigt jobbiga hostan igång och pågår ibland halva nätterna. Hon kan även hosta loss en del på morgonen när hon nyss har vaknat men jag skulle få svårt att låta en läkare höra henne hosta när det är som värst, såvida jag inte spelar in det om natten.

Smilly skrev 2014-04-13 21:49:32 följande:
    Infektionsutlöst astma brukar man säga inom sjukvården. Men det är samma sak. Vår son hade iförsig väsande, ansträngd andning i kombination med hostan men inte alla gånger. Andningen blev oftast bättre men hostan fanns kvar i flera veckor efter en förkylning. Sök nästa gång när hostan är som värst..

• vi och pyret

Hej, skrev ett inlägg igår men det verkar ha försvunnit.

Hur son haver så medicinerar vi med luftrörsvidgande och kortison för att dämpa inflammationen.

Att hon hostar mer på natten är inte konstig, i liggande får lungorna mindre plats och därmed blir det ännu lite svårare. Prova att få upp henne i sittande när det är som värst.

Ring läkaren igen och förklara läget. Själv fick vi prova lite olika behandlingar, men på en tekefonuppföljning hörde de hur han hostade och de blev lite tysta i luren sen fick vi komma igen:)

• mammalovis

Förutom att söka läkare är det ju de gamla vanliga knepen. Hålla huvudänden högre för att underlätta andningen. Vi har telefonkataloger under sängen plus att hon har en nackkudde som får upp kroppen ytterligare. Ge vatten vid hosta då det kan hjälpa till att lösa slemmet. Inte ge mjölkprodukter på kvällen kan minska slemmet.

Se till att hon har regelbundet städat, så damm inte förvärrar det. Kolla över sängkläder, inget dun i sängen kör vi på. Inte vädra och hänga tvätt ute under pollensäsong. Ge nässpray vid förkylning då det också kan påverka, saltlösning kan räcka.

Till 3-åringen har vi haft flytande Ventoline sedan hon var 3 månader och fick första förkylningen med andningsproblem. I somras fick vi behandla med Betapred (kortisonlösning) för att hon skulle bli frisk då hon var andningspåverkad. Nu i år blev hon andningspåverkad igen och har fått Ventoline att andas in.

Lillasyster medicinerar sedan slutet på januari med både Airomir och Fluitide under en 3-månadersperiod. Hon hostar just nu som mest på morgonen och en del under dagen och på kvällen sedan drygt en vecka tillbaks. Vi funderar på om vi ska behöva ge henne maxdos av behovsmedicin bara för att få det att vända. Annars är hon ju feberfri, men hostade härom morgonen så hon kräktes. Där misstänker de förkylningsastma.

• greywolf

Jag pratade med läkaren idag som verkade vilja få det till att det rör sig om vanlig förkylningshosta ändå, vilket jag inte köper eftersom det har pågått nästan fem månader, både samtidigt men även mellan förkylningar. Läkaren sa att för att vi ska få ge henne inhalationer måste vi komma in med henne så de kan lyssna efter de där väs eller pupljuden, men hon har ju inga sådana så de lär väl inte skriva ut något. .

vi och pyret skrev 2014-04-14 21:27:50 följande:
    Hej, skrev ett inlägg igår men det verkar ha försvunnit. Hur son haver så medicinerar vi med luftrörsvidgande och kortison för att dämpa inflammationen. Att hon hostar mer på natten är inte konstig, i liggande får lungorna mindre plats och därmed blir det ännu lite svårare. Prova att få upp henne i sittande när det är som värst. Ring läkaren igen och förklara läget. Själv fick vi prova lite olika behandlingar, men på en tekefonuppföljning hörde de hur han hostade och de blev lite tysta i luren sen fick vi komma igen:)

Tack för alla tips men de känns inte helt applicerbara på hennes tillstånd. Hon har inte slemhosta så att inte ge mjölk kvällstid, eller ge vatten för att lösa slemmet är ju inte vad hon behöver. Hon har inte heller andningsproblem och det är just under vintersäsongen hostan är som värst så jag torr inte pollen förvärrar något.
    mammalovis skrev 2014-04-14 21:42:37 följande:
    Förutom att söka läkare är det ju de gamla vanliga knepen. Hålla huvudänden högre för att underlätta andningen. Vi har telefonkataloger under sängen plus att hon har en nackkudde som får upp kroppen ytterligare. Ge vatten vid hosta då det kan hjälpa till att lösa slemmet. Inte ge mjölkprodukter på kvällen kan minska slemmet. Se till att hon har regelbundet städat, så damm inte förvärrar det. Kolla över sängkläder, inget dun i sängen kör vi på. Inte vädra och hänga tvätt ute under pollensäsong. Ge nässpray vid förkylning då det också kan påverka, saltlösning kan räcka. Till 3-åringen har vi haft flytande Ventoline sedan hon var 3 månader och fick första förkylningen med andningsproblem. I somras fick vi behandla med Betapred (kortisonlösning) för att hon skulle bli frisk då hon var andningspåverkad. Nu i år blev hon andningspåverkad igen och har fått Ventoline att andas in. Lillasyster medicinerar sedan slutet på januari med både Airomir och Fluitide under en 3-månadersperiod. Hon hostar just nu som mest på morgonen och en del under dagen och på kvällen sedan drygt en vecka tillbaks. Vi funderar på om vi ska behöva ge henne maxdos av behovsmedicin bara för att få det att vända. Annars är hon ju feberfri, men hostade härom morgonen så hon kräktes. Där misstänker de förkylningsastma.

• glassen

Jag känner så väl igen problemet. Min son hade det likadant när han var mindre. Från oktober till april hostade han nätterna igenom och käktes flera nätter i veckan. Tyvärr är det i princip omöjligt att få någon hjälp från sjukvården. BVC-sköterskan hade aldrig hört talas om förkylningsastma och på Vdc lyssnade de bara på lungorna och sade att det inte hördes något.
    Hoppas verkligen du får bättre hjälp, för jag tycker det är rent omänskligt av sjukvården att nonchalera små barn på detta sätt. Min son är nu 7 år och denna vinter har varit så otroligt mycket bättre, så jag tror  det värsta vuxit bort. Hoppas det går över för er dotter också.

Svar på tråden 4-åring med helveteshosta halva nätterna