• 3llie

Skrivarlinje/författarlinje osv

Hej!

Jag ska inom två dagar ha bestämt vad jag ska söka vidare till. Jag vill verkligen gå någon skrivarlinje/författarlinje men jag har svårt att veta vilken jag ska välja.

Lunds Universitet verkar ha den bästa men då måste jag ha läst något innan, vilket jag då inte har. Gävle verkar också ha någon men jag hittar inte mycket om den så jag kan inte veta hur "seriös" utbildningen är. Jag vill såklart inte gå värsta flumlinjen även om författarskap är ganska flummigt i sig. Folkhögskola, har jag för mig, ger ingen examen vilket jag gärna vill. Jag har alltid varit ganska negativt inställd till folkhögskolor då det inte känns som att de är så seriösa.

Har ni några förslag på bra skrivarlinjer? Har ni gått någon så får ni gärna berätta hur det var, negativa upplevelser är definitivt välkomna så att jag kan välja bort den utbildningen ;)

• Svar på tråden Skrivarlinje/författarlinje osv
  • Bitchos

Göteborgs universitet har en tvåårig utbildning som heter Litterär gestaltning med start vartannat år. De har start nu till hösten men jag har ingen aning om den är bra eller inte. Själv skulle jag gärna gå den om jag inte läser en annan utbildning just nu.

• 3llie

Jag är nog lite mer sugen på Gävle faktiskt. Någon som har lite "inside information" därifrån?

• Author7

Jag  har också lite funderingar att gå någon skrivarlinje i framtiden.  Jag har varit mycket i Gävle eftersom jag har släktingar i Hälsingland och då åker man förbi där. Har varit på Gävle festen några gånger. Det är en mycket fin stad. Vet inget om deras högskola men jag  har läst lite på deras hemsida och då verkar den bra. 

• 3llie

Jag gillar verkligen deras info på hemsidan, men det betyder inte att skolan i sig är bra. Det verkar vara ganska svårt att få tag på f.d. elever, tyvärr.

• Skuld

Jag läste skrivarlinjen på Skurups folkhögskola. Det är definitivt inte lika "flum" som det kan verka, utan utvecklade mitt skrivande enormt. Kan verkligen rekommenderas.

Däremot är folkhögskolor av någon anledning väldigt vänstervridna, och när det uppdagades att jag var konservativ stöttes jag ut av i stort sett hela elevsfären. Flera jag känner har upplevt samma sak. Något att tänka på, bara.

• snedtak

Jag vet inte hur just skrivarutbildningen på Gävle högskola sår sig, men i stort brukar väl skolan hamna i bottenskiktet på universitetsrankingar. Det betyder inte att den är dålig eller att alla program är undermåliga. Vill man bo och jobba i Gävle-trakten kan det kanske vara ett av det bättre alternativen.

• Betula74

Jag läste kreativt skrivande A i Gävle. Det bästa jag gjort. 15hp kreativt skrivande , 15hp journalistik. Engagerade och kunniga lärare. Om jag hade råd så skulle jag gärna gått deras utbildning. Deras kursledare/pedagoger var kunniga och engagerade. 

• Betula74
    Betula74 skrev 2014-04-15 18:56:10 följande:
    Jag läste kreativt skrivande A i Gävle. Det bästa jag gjort. 15hp kreativt skrivande , 15hp journalistik. Engagerade och kunniga lärare. Om jag hade råd så skulle jag gärna gått deras utbildning. Deras kursledare/pedagoger var kunniga och engagerade. 
    Högskolan var jättemysig och staden var väldigt trevlig. 
  • 3llie

Det låter ju positivt!

Är det någon som har gått författarskolan i Lund? Där måste jag visserligen ha pluggat innan/ ha 5 års arbetslivserfarenhet, men är den bra så är den kanske värd väntan?

Svar på tråden Skrivarlinje/författarlinje osv