• Allanamnejutagna

C-uppsats känns hopplöst

Hej
    Jag var bara tvungen att skriva av mig lite
    pga lite motgångar med min uppsats ligger jag illa ute
    jag ska vara helt färdig den 19/4, det är sista deadline
    Jag har följande färdigt: Resultat och intro
    jag har följande klart för mig men inte ihopskrivet: material o metod, det tänkte jag hinna klart ikväll

Intro o diskussion borde jag ha koll på men när jag börjar fundera på diskussionsfanskapet tar det tvärstopp
    jag får inte ner ett ord på papper, jag har ganska ok koll på teoretisk bakgrund, problemet är bara att få ihop det med diskussionen och samtidigt få in resultatet där någonstans och sen komma fram till något klokt..

Finns det någon expert här som kan ge mig en knuff i rätt riktning??

Jag gör en kvantitativ studie inom teknik..

• Svar på tråden C-uppsats känns hopplöst
  • Anova

Gör något annat om du kör fast. Promenad eller likande brukar släppa lite skivarångest.
    Stapla upp ungefär hur du vill ha det och utgå i från det. Jag tycker själv det blir mera över lättskrivet om man har en översiktlig plan.
    Går det inte att skriva, lägg dig och sov, och fortsätt i morgon. Det är ändå några dagar kvar.

Jag har skrivit flera uppsatser och jag vet hur frustrerande det är när man sitter sent på kvällen och försöker få ner text på datorn. Det har alltid slutat bra i slutändan, även den gången då jag glömde min D-uppsats inne i en låst datasal natten före inlämningsdagen. Fick visserligen gå upp halv 5 för att hämta uppsatsen.. Men som sagt det löste sig.

• Hanna7401

Försök att få ner något på papper. Diskutera fram o tillbaka och basera argument på forskning som du refererar till.

Bättre att lämna in något halvbra än att inte lämna in alls. Har uppsatsen brister hoppas jag att du kan få feedback så att du kan komplettera.

Lycka till!!! Been there....

• CK

Man kan låsa sig vid diskussionen men samtidigt är det ju först där dina egna reflektioner över resultaten kommer in. Att ställa upp resultaten mot den teoretiska bakgrunden - överensstämmer dessa? - finns det avvikelser vad kan dessa bero på? Har du inte med felkällor någonstans kan du ju ta upp dessa under diskussionen. Det är svårt när jag inte vet vad för studie du utfört.

• MadHatter

Går det skjuta upp datumet?

Jag kanske missförstår men det låter som att du har ganska stora bitar kvar?

Eller handlar det bara om att skriva ned saker du har full koll på?

Om det är det sistnämnda tycker jag att du ska börja med de partier som känns lättast. Att veta att stora delar av arbetet är klart brukar minska stressen något.

Så börja inte skriva från början utan de delar du är tryggast med.

Gör tydliga beting och små belöningar där emellan.

Jag förstår inte riktigt det där med att du har svårt att få ihop teorin med diskussionen. Utgår inte diskussionen från teorin? Och har inte resultatet en tydlig koppling till den bakomliggande teorin?

Du kanske kan börja med att på ett papper skriva upp dina resultat (eller om det är bättre att börja i motsatt ände) och dra trådar in i teorin så att du får kopplingarna tydligt uppstaplade för dig?

Utifrån det kan du sedan punkta olika reflektioner till varje tråd. Alltså göra en översiktlig tankekarta som du har att utgå från när du sedan skriver ihop det hela.

Då antar jag att det kommer resultera i olika delar som du kan utveckla var för sig (så känns det mindre mastigt) och sedan väva ihop.

Eller är det själva dispositionen av uppsatsen du oroar dig över? Då kan ett bra tips vara att läsa andra (bra) C- uppsatser i ditt ämne och se hur de andra skribenterna lagt upp det hela.

Lycka till!

• Masterstudent
    CK skrev 2014-04-14 06:53:50 följande:
    Man kan låsa sig vid diskussionen men samtidigt är det ju först där dina egna reflektioner över resultaten kommer in. Att ställa upp resultaten mot den teoretiska bakgrunden - överensstämmer dessa? - finns det avvikelser vad kan dessa bero på? Har du inte med felkällor någonstans kan du ju ta upp dessa under diskussionen. Det är svårt när jag inte vet vad för studie du utfört.

Det CK skriver låter som perfekta tips för att få tankarna att börja rulla. 

Vet inte om du har en kvalitativ eller kvantitativ uppsats men hypoteserna alt. propositionerna kan ju vara väldigt mycket till hjälp här. De kan ju bli som små 'avsnitt' för diskussionen och förhoppningsvis kan du så se en struktur som du enkelt kan använda i diskussionen. Blir enklare när man ser strukturen tycker jag.

Lycka till!

Svar på tråden C-uppsats känns hopplöst