• Annie50

Dåligt inflytande?

Jag har en dotter som är 12 och snart 13 år. Hon ska börja 7:de klass. Och i denna ålder förändras kroppen mycket. Hon vet själv det och nu i helgen var i på bonusdotters simtävling. Barnen simmade ledans hon hade paus och jag och sambon kollade på. När.vi sedan gick in i omklädningsrummet säger dottern ( min äldsta) till sin bonussyster att hon gillar hennes bikini. Jag tycker själv samma sak men inte som von riktigt: Asså din bikini är ju skit snygg! Ja hur som helst när alla har gått ut ur omklädningsrummet, utom jag och dottern, frågar hon om vi två kan shoppa bh:ar. Jag skiner upp utan på men inuti känns det inte likadant. Hon är snart 13 år och hennes bröstet ungefär lika stora som mandariner! Hon växer k det vet jag men ändå! Hon är lite väl ung eller? Nät vi sitter i bilen frågar hon sin bonussyster om hon kan få några moderåd. Det sista jag hör är att de pratar om att dela bh! Det är väl lite väl mycket! Jag älskar bonusdottern som en dotter men nu tror jag hon ger lite dåligt inflytande. Min dotter sa aldrig: fan, skit och jävla. Hon använde aldrig bh och lekte med sin lillasyster när som helst. Tror ni detta är sant?

• Svar på tråden Dåligt inflytande?
  • Queenie70

Förstår inte vad du snackar om.

• AstaMärta

Klart att hon ska få bh nu när hon har fått bröst! På min tid hade man i den åldern rätt barnsliga bh:ar eller enfärgade "toppar" i typ sportbh-stil, det hade känts naket och exponerat utan. För precis som vi tjejer hade börjat få bröst så hade även killarna börjat intressera sig för vilka av tjejerna som hade bröst och inte och försökte spana in tjejernas framsidor så gott de kunde. Bonussyster eller ej, din dotter skulle ändå velat shoppa bh. Det låter skönt att ha en äldre bonussyster att vända sig till och be om råd när man mognar!

• AstaMärta
    AstaMärta skrev 2014-04-14 12:41:23 följande:
    Klart att hon ska få bh nu när hon har fått bröst! På min tid hade man i den åldern rätt barnsliga bh:ar eller enfärgade "toppar" i typ sportbh-stil, det hade känts naket och exponerat utan. För precis som vi tjejer hade börjat få bröst så hade även killarna börjat intressera sig för vilka av tjejerna som hade bröst och inte och försökte spana in tjejernas framsidor så gott de kunde. Bonussyster eller ej, din dotter skulle ändå velat shoppa bh. Det låter skönt att ha en äldre bonussyster att vända sig till och be om råd när man mognar!

Ursäkta smileyn, den stackarn passar inte riktigt in.
  • Annie50

Jag menade att hennes bonussyster kanske gett dåligt inflytande. Min dotter brukade aldrig vara så taskig som hon är nu. Hon brukade heller aldrig svära. Jag har pratat med dottern men hon säger att detta inte är sant. Men jag märker ju att hon till exempel svär mycket. Jag vet att min dotter någon gång skulle velat ha bh men inte bröst förstoring. Bonusdottern pratar om det, hon är 16 år, men ändå jag kanske ska pratade henne!

• Indianica

Yngre tjejer påverkas av och ser ofta upp till äldre tjejer. Det är ditt ansvar att prata vidare kring sådant du finner olämpligt och sätta gränser, t ex man delar inte BH, din dotter får en egen och din dotter får tillsägelser av dig om hon svär. Väldigt kontraproduktivt om du bara utser bonusen som syndabock, din dotter ä ju en egen individ och du är hennes mamma.

• Dixie
    Annie50 skrev 2014-04-14 12:50:03 följande:
    Jag menade att hennes bonussyster kanske gett dåligt inflytande. Min dotter brukade aldrig vara så taskig som hon är nu. Hon brukade heller aldrig svära. Jag har pratat med dottern men hon säger att detta inte är sant. Men jag märker ju att hon till exempel svär mycket. Jag vet att min dotter någon gång skulle velat ha bh men inte bröst förstoring. Bonusdottern pratar om det, hon är 16 år, men ändå jag kanske ska pratade henne!

Klart din 13 åring vill ha en bh - förstår inte vad bonusdottern har för inverkan på detta? Om din dotter börjar få bröst är det väl dags att handla bh!
  • Annie50

Nu har jag även märkt att äldre bonusdottern har en pojkvän som hon tar hem då och då! Det är inget fel, nej! Men igår kväll blev det ett problem! De kysstes en gång och lite senare frågade min dotter om hon fick gå ut i några minuter. Jag sa okej och hon sprang in på sitt rum. När hon kom ut hade hon byt om! Hon sa att hon ville skaffa pojkvän! Men jag stoppade henne och hon blev självklart arg och sprang in på sitt rum. Bonusdottern och jag fick ta ett snack jag sa till henne att prata med min dotter eftersom hon inte ville lyssna på mina tillsägelser! Jag tror inte att min bonusdotter är problemet utan att min dotter har blivit tonåring och behöver lite inspiration. Vad tror ni?

• Dixie
    Annie50 skrev 2014-04-20 21:42:53 följande:
    Nu har jag även märkt att äldre bonusdottern har en pojkvän som hon tar hem då och då! Det är inget fel, nej! Men igår kväll blev det ett problem! De kysstes en gång och lite senare frågade min dotter om hon fick gå ut i några minuter. Jag sa okej och hon sprang in på sitt rum. När hon kom ut hade hon byt om! Hon sa att hon ville skaffa pojkvän! Men jag stoppade henne och hon blev självklart arg och sprang in på sitt rum. Bonusdottern och jag fick ta ett snack jag sa till henne att prata med min dotter eftersom hon inte ville lyssna på mina tillsägelser! Jag tror inte att min bonusdotter är problemet utan att min dotter har blivit tonåring och behöver lite inspiration. Vad tror ni?

När du stoppade henne - vart var hon på väg för att skaffa pojkvän?? Det låter mycket underligt alltihop......
  • Annie50

Hon skulle väl till fritidsstället där det ofta hänger killar utanför. Jag vet inte. Men hon har i alla fall fått prata med systern och hon är lite lugnare nu.

Nej! Jag är INTE dottern.

• Indianica
    Annie50 skrev 2014-04-21 06:19:14 följande:
    Hon skulle väl till fritidsstället där det ofta hänger killar utanför. Jag vet inte. Men hon har i alla fall fått prata med systern och hon är lite lugnare nu.

Nej! Jag är INTE dottern.
    Ja, det är väl ingen fara om hon går dit och spanar på killar...? Min tjej är 10 år och noga med vilka kläder hon har på sig på ungdomsgården, det är helt normalt beteende, vill jag säga.
Svar på tråden Dåligt inflytande?