• Anonym (zebran)

Bristningar efter graviditet ?

Hej hej

Är lite mer än halvvägs i min graviditet och har tidigt i graviditeten fått mycket bristningar på magen, har även lite på bröst och lår och kärlekshandtag, men det är just magen som bekymrar mig mest.

Jag VET att de bleknar, har gamla bristningar sedan förr när man kom i puberteten.

Min egentliga fråga är  väl, om det finns någon som har haft hemska bristningar under sin graviditet som ser rätt schyssta ut när de bleknat, eller är de så att man får "skrynkel mage" alltså lös veckig hud?

Jag började smörja mig tidigt i graviditeten med diverse oljor och krämer men det hjälpte ju uppenbarligen inte. Just nu ser de hemska ut, och jag överdriver inte, känns som att jag blivit attackerad utav en björn.

Ni får gärna lägga upp före och efter bilder på era bristningar, tips och ja allt är jag intresserad utav.

Jag är medveten om att jag får en fin bebis efter de här, men känns ju ändå trist att hela magen är "förstörd"..

• Svar på tråden Bristningar efter graviditet ?
  • Anonym (zebran)

Någon?

• Anonym (g)

Det beror väl på om du har sånadär bredare bristningar, djupare..

Jag fick bara tunna, som kliade åt helvette.. Men nu syns dom inte alls, bara om jag sträcker ut huden liksom.

Får man tjocka breda illaröda över hela magen blir det nog sådär skrynkligt efteråt..

• Maroschka

Jag fick nog ganska breda och djupa och ja, den huden är ju liksom "död" och kommer inte gå tillbaka utan jag har ordentlig skrynkelmage. Som tur är så stör det mig inte lika mycket som det störde mig hur det såg ut medans bristningarna fortfarande var blå-lila och fula. Det tycker jag var värre

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Anonym (zebran)

Usch då, här är det ju rätt djupa de kliar o har sig, kommer väl bli skrynkel mage då antar jag!
    Hoppas de drar ihop sig rätt bra och bleknar så man kan ignorera dom lite grann iaf

• Anonym (Mamma06)

Min mage är väldigt skrynklig och jag har mycket överskottshud. Så pass att det stör mig. Men tyvärr inte (!?) så mycket att det går att operera bort. Ibland känns det jättetrist eftersom inte alla som fått barn ser likadana ut. Men jag har lärt mig leva med dem, det är åtta år sen jag blev mamma senast. Men man får ju en väldigt fin belöning <3

Jag fick mycket bristningar också och visst har de bleknat. Men huden ser ändå ut som en stor vetedeg som någon skurit i med kniv så att det blivit långa tunna streck.

• Anonym (zebran)

Hur menar du att det är för lite för att operera? Man borde ju kunna få välja hur lite som helst att operera om det
    stör en ?

hur var dina bristningar när du var gravid?

• Anonym (Mamma06)
    Anonym (zebran) skrev 2014-04-22 11:20:14 följande:
    Hur menar du att det är för lite för att operera? Man borde ju kunna få välja hur lite som helst att operera om det
    stör en ?

hur var dina bristningar när du var gravid?

Alltså jag har för lite löst skinn för att göra en "tummytuck". För att det ska bli snyggt krävs att man kan dra huden så pass långt ner att naveln försvinner, sen gör man en ny fejkad navel. Och så mycket har inte jag, enligt kirurger skulle det inte bli ett bra resultat.

Jag hade inga bristningar förrän på slutet men då fick jag massor de sista tre veckorna ungefär.  Som ett spindelnät från naveln och utåt och sen några ganska breda på ena höften.
  • såffan
    Anonym (Mamma06) skrev 2014-04-22 11:24:25 följande:

Alltså jag har för lite löst skinn för att göra en "tummytuck". För att det ska bli snyggt krävs att man kan dra huden så pass långt ner att naveln försvinner, sen gör man en ny fejkad navel. Och så mycket har inte jag, enligt kirurger skulle det inte bli ett bra resultat.

Jag hade inga bristningar förrän på slutet men då fick jag massor de sista tre veckorna ungefär.  Som ett spindelnät från naveln och utåt och sen några ganska breda på ena höften.
    Så blev det för mig med, ett enda skrynkel. Då var jag precis fyllda 20 när första kom och trodde naivt nog att ung hud nog skulle klara att dra ihop sig någorlunda, men fem år senare så nehe. Jag är smal och vältränad vilket dessutom får det hela att se ännu värre ut. Bristningarna har ingen färg länge men huden har heller ingen elasticitet på magen. Har också för lite hud för att kunna operera men är inne på att pröva koldioxid injektioner, för även om jag kan leva med det så får jag panik i badhus vill inte vara naken ens för maken och skulle aldrig drömma om att visa mig i bikini när det ser ut som det gör. Har till och med funderat på att gå upp 20 kilo i vikt för att fylla ut huden :/

För mig kom bristningarna sista månaden och de flesta i vecka 41, andra graviditeten fick jag inte en endaste bristning.
  • Anonym (Mamma06)
    såffan skrev 2014-05-06 21:10:45 följande:
    Så blev det för mig med, ett enda skrynkel. Då var jag precis fyllda 20 när första kom och trodde naivt nog att ung hud nog skulle klara att dra ihop sig någorlunda, men fem år senare så nehe. Jag är smal och vältränad vilket dessutom får det hela att se ännu värre ut. Bristningarna har ingen färg länge men huden har heller ingen elasticitet på magen. Har också för lite hud för att kunna operera men är inne på att pröva koldioxid injektioner, för även om jag kan leva med det så får jag panik i badhus vill inte vara naken ens för maken och skulle aldrig drömma om att visa mig i bikini när det ser ut som det gör. Har till och med funderat på att gå upp 20 kilo i vikt för att fylla ut huden :/

För mig kom bristningarna sista månaden och de flesta i vecka 41, andra graviditeten fick jag inte en endaste bristning.

Ledsamt att du känner så men jag förstår dig till 100%. Jag har dock valt att skita i det rent ut sagt. Jag ser ut som jag gör, just det här med huden kan jag inte göra så mycket åt. Jag tränar och äter bra och är nöjd med många andra delar av min kropp så då får magen se ut som den gör. Jag vill kunna ha bikini som alla andra. Och de som ser mig ihop med mitt barn ser ju _varför_ jag ser ut som jag gör. Jag har burit ett barn i min mage.
    Men visst känns det orättvist ibland, eftersom detta inte drabbar alla.
  • Anonym (zebran)

Verkligen orättvist, vissa kvinnor ser ju helt fantastiska ut när de fött barn och vi andra mindre lyckligt lottade ser man verkligen  att man fött barn. Givetvis är jag ju mycket glad för att ens kunna få ett barn, men de behöver ju inte synas vad man gått igenom, några enstaka bristningar här och där spelar inte så stor roll, men just detta skrynkel känns ju tråkigt!

Ni som har för lite hud för att operera, har ni provat de där nya body wraps? Brukar se folk som postar före och efter på instagram? Ska kolla om jag hittar en bild så länkar jag!

• Anonym (Mamma06)

Jag tror att det är för sent för mig, jag kan inte tänka mig att min hud skulle dra ihop sig av en "wrap" så här åtta år efteråt. Men får jag fler barn så ska jag nog testa att ha någon form av gördel efter förlossningen för att ge extra stöd.

• Superfluffen

Min mamma fick riktiga djupa röda bristningar med mig. Häromdagen tyckte jag att dom minskat dramatiskt! Hon började använda bio oil. Funkade fint efter 29 år. Kan tipsa om det!

• Anonym (zebran)

Jag har använt bio-oil sen början av graviditeten och ändå så kom bristningarna, smörjer mig fortfarande men hade ett uppehåll då jag blev så ledsen att jag hade förhoppningar på att smörja mig.

Dock tycker jag mitt ärr på magen har blivit finare, vet inte om det är för att jag är gravid eller för att jag smörjer mig med bio-oil, kanske måste bristningarna läka så som ärret innan de kan dra ihop sig? Jag menar nu när magen växer hela tiden så kanske de inte kan dra ihop sig?

Mamma06: Flera av de som gjort wrapsen påstår att de är flera år gamla ärr,hud,bristningar som de gjort på, vilken gördel skulle du ha efter graviditet om du fick välja? Kanske värt att testa för mig :D

Svar på tråden Bristningar efter graviditet ?