• marla333

Att ha småbarn, och alla deras leksaker!

Hemma hos oss ligger det leksaker överallt. Allt har egentligen en plats, men det ska alltid dras fram och lekas med precis allt, varje dag. Vi bor i en trea, med två småbarn. Vårt vardagsrum ser ut som ett lekrum. Duplo på köksgolvet, en koja under bordet... Är så less att alltid plocka, städa, försöka röja upp på kvällen. Hur gör andra för att det inte ska bli kaos? Tänkte gå igenom allt i helgen, orkar inte med alla grejer...

• Svar på tråden Att ha småbarn, och alla deras leksaker!
  • Fantasilös

Barnen här hemma får leka på sitt rum och städa upp efter sig. Behöver inte dina städa eller är dom för små?

• ClaraV

Har bara ett barn än så länge, men vi har haft som rutin att alltid plocka undan en sak innan man börjar leka med nästa och att städa på kvällen innan sängdags, sen så ruckas ju rutinerna ibland.

Försöker också att sortera ut sådant hon inte leker med så att det inte finns så himla mycket. Men just nu är det kaos här hemma med, ska flytta i månadsskiftet så min prio 1 har inte varit att ha koll i barnrummet.

• scanmia

Vi har testat lite olika modeller:

- Plocka undan det du leker med innan du får gå vidare till nästa lek.
    Funkade inte så bra för oss för barnen leker gärna med flera leksaker samtidigt: gosedjuren i legohusen och bilarna på pusslet jag kände mig lite som en lekpolis och dessutom går det så fort i svängarna att vi behövde städa hela tiden kändes det som.

- Plocka undan innan lunch och innan middag.
    Det här gick inte alls bra för oss för killarna var trötta och hungriga och tvära och inte alls på humör att städa. Bråk, bråk, bråk och kall mat. Fail.

- Plocka undan innan vi går ut.
    Det är det vi kör med just nu. Vi går oftast ut ett par tre gånger om dagen så det blir naturligt inte för stökigt mellan gångerna och killarna är pigga på att få komma ut och tjänstvilliga. Jag gör en sista röjning efter läggdags, men på det stora hela funkar det acceptabelt. 

• Nyfiken gul

*ha inte så mycket leksaker, var hårda med vilka saker som får stå framme.  Lägg undan det som inte ska användas och byt ut leksakerna . När något inte längre används, ta bort direkt och se vad barnen kan tänkas vilja fråga efter. Ta inte fram något förrän barnen verkligen vill ha saken. 
    Hellre ha 3-4 leksaker framme som barnen verkligen är intresserad av än att ha flera lådor med saker som bara strös ut och stökas med. 

*ha rutiner på städning - barnen kan lära sig städa redan vid liten ålder när det introduceras som en lek. Men framförallt .  Rutiner rutiner rutiner.  Att ha ett svep flera ggr om dagen tex att man städar undan när man ska gå ut, städar undan när det ska sovas middag, städar undan vid matdags och innan sängdags. 

*Ha leksakslådor där barnen mestadels leker. Man slipper massa stök o bök om det finns lådor att lägga leksakerna i där barnen faktiskt leker.  Frakta inte leksaker över hela huset utan ha en back i köket för kanske pysselsaker och ha en back i vardagsrummet för småbilar tex.  Fundera vart barnen leker helst och hjälp både dig och dom på traven med att ha förvaring tillgänglig. 

* När inget annat häjper - sänk din gräns för vad du anser är okej stök.  Det ÄR inte hela världen att det ligger lite bilar och ett par pussel på köksbordet när dagen är slut, det är inte heller hela världen att 3 gosedjur samsas i soffan när barnen lagt sig eller att legot ligger kvar på golvet i deras rum när dom somnat.  Man får som vuxen helt enkelt välja vad som är viktigt när det gäller stök. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Myc

Hos oss bor leksakerna i barnens rum. Thats it. Gosedjur får de ha i soffan mm och spel och pussel tar vi fram tillsammans men i övrigt släpper jag inte på reglerna.

marla333 skrev 2014-04-14 17:58:52 följande:
    Hemma hos oss ligger det leksaker överallt. Allt har egentligen en plats, men det ska alltid dras fram och lekas med precis allt, varje dag. Vi bor i en trea, med två småbarn. Vårt vardagsrum ser ut som ett lekrum. Duplo på köksgolvet, en koja under bordet... Är så less att alltid plocka, städa, försöka röja upp på kvällen. Hur gör andra för att det inte ska bli kaos? Tänkte gå igenom allt i helgen, orkar inte med alla grejer...

37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Tom Araya
    marla333 skrev 2014-04-14 17:58:52 följande:
    Nu har jag inte barn själv och har väldigt lite minnen kvar från småbarnsåren, men så länge jag kan minnas (och det är åtminstone neråt 4-5) så fick jag städa undan efter mig själv och även främst (med vissa undantag) hålla till på det egna rummet med mina leksaker.
  • studentbruttan29

Man leker bara i sitt eget rum

Man plockar undan efter sig

Sluta ha så mycket leksaker på en gång, lägg undan hälften och byt då och då

Sälj/lägg undan saker som inte lekts med på länge

Vill de bygga koja i annat rum så ska de plocka undan efter sig, gör de inte det så säger du nej nästa gång de frågar om de får bygga koja i t.e.x köket

Ha lådor med bilder på vad som ska ligga där i

Plockar de inte undan så ta sopkvasten och börja sopa upp sakerna när de ser, då blir det fasiken fart på ungarna 

• Bling1975

Hur stökigt det än är med barnets grejer så har det aldrig tagit mer än 5 min att plocka undan. Vi har 4 stora lådor i vardagsrummet så det är bara att ösa ner grejerna. Vi insåg att det var lättast för det är där hon helst vill leka. Hon får oftast hjälpa till om vi kommer på det i tid.

• nozpa

Här får 3 åringen städa undan efter sig om hon tar med leksaker från lekrummet. Funkar bra. Vi städade tillsammans innan, nu gör hon det själv.
    1 åringen drar ju också fram, men då får vi plocka undan. :) Sedan underlättar det endel att ha leksaker som 1 åringen kan ha.
    Annars åker allt annat fram ur skåpen ändå.

Här plockas det undan innan lunch, middag och så när det ska sovas.

• Stina31

Jag har inga direkta tips hur man ska städa men att tänka på är att de flesta små barn vill leka där vuxna är inte i något rum långt bort. Sen flyttar många 2-3 åringar på leksakerna, de tar sakerna dit de tycker att de är bäst att leka.

När jag hör att barn bara får ha sina saker på sitt rum, varför då? Har vi vuxna våra "leksaker" på vårt rum, nä oftast så lägger vi datorer och grejer lite överallt men barnen får inte göra det.

Klart barnen måste städa undan, det måste vi alla lära oss men testa olika strategier tills ni hittar en som passar er.

• Tom Araya
    Stina31 skrev 2014-04-14 22:28:21 följande:
    Jag har inga direkta tips hur man ska städa men att tänka på är att de flesta små barn vill leka där vuxna är inte i något rum långt bort. Sen flyttar många 2-3 åringar på leksakerna, de tar sakerna dit de tycker att de är bäst att leka
    Jag ser inget fel i att i huvudsak hålla sig på sitt rum med lekar och leksaker, då får ju barn och vuxna göra sitt ifred.
    När jag hör att barn bara får ha sina saker på sitt rum, varför då? Har vi vuxna våra "leksaker" på vårt rum, nä oftast så lägger vi datorer och grejer lite överallt men barnen får inte göra det
    Vuxna har oftast inte ett eget rum på samma sätt. Jag hade i alla fall mitt rum, så länge jag bodde hemma, mer inrett för alla mina behov efter aktuell ålder, än motsvarande sovrum i eget hem som vuxen.

Jag håller heller inte med om att vuxnas "leksaker" eller närmast motsvarighet till barns leksaker normalt sett sprids i hemmet. Böcker, filmer, dator (stationär), tv, musikanläggning, har sin plats i hyllor, lådor e.t.c. Telefon och bärbar dator är väl undantagen, men det är väl just för att dessa grejer är gjorda för att bära med sig och användas där man är och får då inte en särskild plats.

Detta med hur man förvarar sina grejer i hemmet som vuxen har ju mycket med utrymmet att göra med. Bor man stort så kan man avsätta rum för vissa grejer och då sprids de inte i resten av hemmet. Vuxna har ju trots allt mycket mer grejer än barn. Vi kan ju inte ha allt i vårt sovrum, som barn oftast kan.

Förövrigt är det väl inget att ifrågasätta att barn inte får göra som vuxna, det beror ju på att de är just barn, med ett barns omdöme. Man bestämmer helt enkelt mycket mer om sig själv och sitt liv som vuxen än som barn, inget märkligt i det.

• PrinsessanLeia

Se till att ha lättstädat, givetvis ska barnen få leka i vardagsrummet och köket men prioritera städningen där och låt det vara stökigt i deras rum om ni inte hinner.

• nozpa
    Jag har inga direkta tips hur man ska städa men att tänka på är att de flesta små barn vill leka där vuxna är inte i något rum långt bort. Sen flyttar många 2-3 åringar på leksakerna, de tar sakerna dit de tycker att de är bäst att leka.

När jag hör att barn bara får ha sina saker på sitt rum, varför då? Har vi vuxna våra "leksaker" på vårt rum, nä oftast så lägger vi datorer och grejer lite överallt men barnen får inte göra det.

Klart barnen måste städa undan, det måste vi alla lära oss men testa olika strategier tills ni hittar en som passar er.
    Ska hon köra dockvagn eller liknande så får hon såklart köra i hela huset. Men ska hon bygga med lego eller dyl så är det inne i lekrummet som gäller.
    Fan det gör sjukt ont att trampa på de där förbannade bitarna. :P
  • Duckan

Vi har ett barn och hon alltid velat leka där vi är, dvs oftast i vardagsrummet. Ju äldre hon blir, desto mer grejer. Nu för tiden är det ofta en hel förskola av dockor på vardagsrumsgolvet och vagnar på rad längs väggarna samt kläder i olika högar åt de små barnen.
    Det var lättare när hon var yngre och allt fick plats i en korg

• Örontrumpet

Det spelar ingen roll hur mycket vi bestämt att barnen ska leka i sina rum eller att man ska städa varje dag. Lik förbannat så ligger det leksaker överallt även när jag plockat undan massor. Mina barn vill leka där vi är och inte förvisade i sina rum. Det är ju ganska naturligt eftersom vi är flockdjur.

Jag köpte en badrumsskrapa, en sån där stor fönsterskrapa. Med den går det på nolltid att skyffla ihop alla leksaker.  Annat att rekommendera är att ha två dammsugare alternativt två dammsugarpåsar. Det går jättebra att dammsuga upp små leksaker.

Svar på tråden Att ha småbarn, och alla deras leksaker!