• Gabi

    Kaninen till våra döttrrar

    Hej!
    Jag och min man vill skaffa varsin kaninunge till våra flickor, 5 och snart 7 år! Har kollat runt lite på egen hand och även hört mig för, tänkte nu att här på familjeliv finns många familjer som nog har erfarenhet.

    För det första vad rekommenderar ni för ras? Jag har bara varit i kontakt med uppfödare av lejonhuvad kanin, både renrasiga och blandning med dvärgvädur.

    Vi vill inte ha en kanin som blir så stor.

    Jag har förstått att dvärgvädur och hermelin är vanligast?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Kaninen till våra döttrrar
  • Dixie

    dvärgvädur!
    jag har både haft dvärgvädur och hermelin, men upplever att vädur generellt är lugnare - även hanarna är lugnare tycker jag, fast två hanar kan ni ju inte ha….. 
    vi har en kastrerad hane och en hona, det funkar bra! 

  • Gabi
    Dixie skrev 2014-04-14 19:09:42 följande:
    dvärgvädur!
    jag har både haft dvärgvädur och hermelin, men upplever att vädur generellt är lugnare - även hanarna är lugnare tycker jag, fast två hanar kan ni ju inte ha….. 
    vi har en kastrerad hane och en hona, det funkar bra! 
    Tack
  • Fanny b

    Jag rekommenderar dvärgkanin, om ni vill vara hyfsad säkra på att den inte blir för stor bör ni köpa en renrasig kanin, oavsett vilken typ av kanin ni köper, för om ni köper en kanin utan papper behöver den inte vara renrasig, och alltså blir stor om den har en sådan förälder. Fördelen med att köpa kanin från uppfödare är också chansen att kaninen får ett bra temperament ökar.

  • Alpha
    Dvärgkanin - solklart val.
    Vill bara lägga till lite om det här med husdjur.

    Ett husdjur, oavsett storlek eller form, kräver tid, vård och omsorg.
    En dvärgkanin lever normalt i c:a 8 år vilket är en lång tid.

    Ett djur är beroende av sin ägare när det gäller vatten, mat och skötsel.
    Tänk på att dina barn växer upp och skola, vänner med mera kommer ta tid.
    I slutändan så är det troligen du som kommer få ta hand om den.

    Jag säger inte att ni inte redan har tänkt igenom beslutet att låta barnen
    få ett husdjur. Barn behöver lära sig ta ansvar och utveckla sin empati.

    Jag är uppvuxen med djur i olika former och jag vet vilket ansvar det är.
    Dom kan inte vänta, dom behöver samma vård som ett barn i många lägen,
    dock inte lika ofta

    Vill man ha ett djur som inte har lika lång livstid så kan ett marsvin eller
    hamster vara ett bra alternativ. Normalt lever de i c:a 3 år. Många väljer en kanin
    eftersom de är så söta men man måste tänka långt, är man beredd på 8 år?

    Man kan krama och gosa med marsvin och hamsters också, för att inte
    nämna Gerbiler, (ökenråttor). Kanske är barnen för små för dom men det är
    trevliga sällskapsdjur om man aktivt tar hand om dom.
    http://www.vågavägrafacebook.se
  • Tow2Mater
    Alpha skrev 2014-04-14 21:27:59 följande:
    En dvärgkanin lever normalt i c:a 8 år vilket är en lång tid.
    Bara 8? Min levde i 15+ år. ....
  • Madmoiselle

    Tänk på att en kanin kan bli tio år. Hur ser ett liv ut om tio år? Då är era döttrar 15 och 17 år. De kommer troligtvis inte behålla intresset så länge. Är du och/eller din man intresserade och kan ta över ansvaret om det skulle behövas?

    Personligen älskar jag hermelinkaniner, men de är bestämda och vet vad de vill. Dvärgväduren är mer lugn och sävlig. Många barnfamiljer föredrar därför dvärgväduren eller dvärgkaniner (de har öronen uppåt) jag skulle rekommendera en korthårig kanin som inte kräver en massa pälsvård.

  • Gabi

    Alfa och Madmoiselle

    Med er inställning skulle ju inga barnfamiljer skaffa kanin då!

    Jag själv tycker det är jätte mysigt och saknar att ha kanin som jag haft i vuxen ålder för många år sedan!

    Vi har köpt en stor bur för både vinter och sommar för kaniner och den köpte vi av ett par som nu inte skulle ha fler kaniner efter den sista som deras barn haft fram till de var 17 och 19 nu och tyckt att det varit jätte mysigt!

    Ska man säga till sina barn att ni kommer tröttna och de lever så länge så det är ingen ide? Om nu de skulle tröttna och jag och min man tycker det är fasansfullt jobbigt och tråkigt så borde det väl finnas någon kärleksfull familj som vill ta över!

Svar på tråden Kaninen till våra döttrrar