Skogsfrun skrev 2014-04-15 18:50:57 följande:
Idag är jag skogsförvaltare på en kommun. Fördelen med att jobba med skog är att jobben finns där skogen finns, alltså finns det rätt bra med jobb både i Småland och Östergötland. Där har du både skogsägarföreningar, bolag (t.ex. Holmen), kommuner och säkert kyrkan också som förvaltar en hel del skog. När man är nyexaminerad tror jag dock att det är en fördel om man är rörlig de första åren. Är man beredd att flytta en bit för att få jobb brukar det lösa sig. Jag hade själv några år med lite kortare anställningar, först i Norrlands inland och senare i Dalarna. Så jag har flyttat en del... Nu har jag fast anställning sedan några år tillbaka. Att jag flyttat runt ser jag enbart som positivt. Jag fick väldigt varierande arbetsuppgifter de första åren och det var mycket lärorikt. Det har jag stor nytta av även idag. Att jobba med skog är ett brett område idag och det går helt enkelt inte att lära sig allt...

Så våga prova nya saker och nya miljöer! Arbetsmarknaden verkar ganska bra idag, det kommer ut lediga tjänster lite hela tiden. Sedan finns det ju mer jobb under barmarkssäsongen, säsongsanställningar. De kan vara bra att börja med så man får in en fot nånstans.
Jag glömde helt bort att svara! Tack så mycket för all info :) Har varit inne och kikat på Holmen skogs hemsida. Absolut, det förstår jag. För mig är det ganska viktigt att jag kan bo och arbeta relativt nära, inte alltför långt bort från familjen.
Kan du berätta hur och med vad du arbetar, vad gör en skogsförvaltare i stora drag? :)