• Anonym (Adjövinter)

Får "extrema Kristna" ta p-piller och dagen efter piller?

Tänker då främst på extremt kristna (I mina ögon sådana som t.e.x. är med i vanliga svenska kyrkan, men går på alla gudstjänster och följer bibeln noga

Eller mer kontrollerade/slutna församlingar såsom Pingströrelse, Livets ord, Arken, Jehovas vittnen osv (vad är förresten skillnaden mellan de 4?)

Får ovanstående ta p-piller eller dagen efter piller?

Får ovanstående göra abort vid våldtäkt (våldtäkt av tex hemsk gubbe/främling i skogen/ incest?

• Svar på tråden Får "extrema Kristna" ta p-piller och dagen efter piller?
  • Madmoiselle

Protestanter ja, katoliker nej. Frikyrkor oftast nej.

• Anonym (icke kristen)
    Madmoiselle skrev 2014-04-15 02:29:54 följande:
    Protestanter ja, katoliker nej. Frikyrkor oftast nej.
    Protestanter är så långt ifrån tron och bibeln det går att komma.  Mycket som står men som inte följs.  Är tex homosexualitet inte förbjuden , och hamnar man som homosexuell inte i helvetet??? Hur kan det då vara ok att gifta sig i kyrkan ?

Vill man följa bibeln är ju både preventivmedel och abort förbjudna.
  • Anonym (Baptist)

Var och en får följa sitt eget samvete.. Katoliker " får" inte använda någon form av preventivmedel eller abort oavsett anledning. Vad det gäller pingstvänner,livets ord anhängare så är de som " alla andra" frikyrkor - alla varianter finns numera jehovas vittnen - där har du en sluten organisation med mycket mer styrda liv så där är det mycket tveksamt att något av detta är tillåtet. MEN för en " extrem kristen" är detta ( bortsett från abort vid våldtäkt ) en " icke fråga" ÄR du kristen och verkligen följer Bibeln behövs inga " dagen efter piller" eftersom man inte har sex innan äktenskapet! Däremot är inom de " vanliga" frikyrkorna ( nu menar jag pingst,mission,baptist,Frälsningsarmén osv) är det fullt normalt att använda preventivmedel Inom äktenskapet för att begränsa antalet barn vore det inte det skulle ALLA frikyrkor " svämma över" av familjer som alla platsade i " Familjen Annorlunda" ( och det programmet aldrig skaptas eftersom det då skulle varit fullt normalt med familjer på 13-14 barn ,det skulle funnits MINST ett par sådan i varje klass om man går efter hur många barn det går till föräldrar som är " frikyrkliga" i varje klass idag)

• Anonym (Man)
    Anonym (Baptist) skrev 2014-04-15 08:34:11 följande:
    Var och en får följa sitt eget samvete.. Katoliker " får" inte använda någon form av preventivmedel eller abort oavsett anledning. Vad det gäller pingstvänner,livets ord anhängare så är de som " alla andra" frikyrkor - alla varianter finns numera jehovas vittnen - där har du en sluten organisation med mycket mer styrda liv så där är det mycket tveksamt att något av detta är tillåtet. MEN för en " extrem kristen" är detta ( bortsett från abort vid våldtäkt ) en " icke fråga" ÄR du kristen och verkligen följer Bibeln behövs inga " dagen efter piller" eftersom man inte har sex innan äktenskapet! Däremot är inom de " vanliga" frikyrkorna ( nu menar jag pingst,mission,baptist,Frälsningsarmén osv) är det fullt normalt att använda preventivmedel Inom äktenskapet för att begränsa antalet barn vore det inte det skulle ALLA frikyrkor " svämma över" av familjer som alla platsade i " Familjen Annorlunda" ( och det programmet aldrig skaptas eftersom det då skulle varit fullt normalt med familjer på 13-14 barn ,det skulle funnits MINST ett par sådan i varje klass om man går efter hur många barn det går till föräldrar som är " frikyrkliga" i varje klass idag)
    Sen går det att hålla ner antalet barn också utan preventivmedel. I många samhällen har antalet barn per familj sjunkit kraftigt när ekonomin har utvecklats utan att preventivmedel har varit tillgängliga. Också hos oss är det nog många äldre par som aldrig har använt preventivmedel men ändå har bara "några" barn. Det finns många sätt att undvika graviditet: sex sällan, säkra perioder, avbrutet samlag, annat sex än samlag etc. De som har många barn är kanske främst de som verkligen vill ha det eller sådana som har en så strikt inställning till sex att det inte finns några alternativ till att "köra på" fullt. Inga avbrutna samlag, ingen återhållsamhet, inget oralsex etc.
  • Anonym (Nej)

Inte om man anser att livet börjar vid befruktningen-då tar man inte såna piller. Har inget med ens församlingstillhörighet att göra utan vilken bibelsyn och vilka värderingar man har.

• mr me
    Anonym (icke kristen) skrev 2014-04-15 08:02:42 följande:
    Vill man följa bibeln är ju både preventivmedel och abort förbjudna.
    I ärlighetens namn så står det ju inget om vare sig preventivmedel eller abort i Bibeln...
  • Anonym (Nej)
    mr me skrev 2014-04-15 14:32:27 följande:
    I ärlighetens namn så står det ju inget om vare sig preventivmedel eller abort i Bibeln...

Det står att livet är värdefullt och skyddsvärt redan i livmodern. Dessutom står det att man inte ska döda.
  • mr me
    Anonym (Nej) skrev 2014-04-15 14:34:33 följande:

Det står att livet är värdefullt och skyddsvärt redan i livmodern. Dessutom står det att man inte ska döda.
    Du tänker på:

"Förrän jag danade dig i moderlivet, utvalde jag dig, och förrän du utgick ur modersskötet, helgade jag dig; jag satte dig till en profet för folken."

Där Gud i GT talar med Jeremia? Det är inte i sig ett argument emot abort på något sätt. Man måste tolka om och lägga till ganska mycket för att få det till det.
  • Maestro

(Kristus)-troende människor har samma rättigheter som alla andra människor i Sverige . 

Make more Babies!

• Anonym (Man)

Berättelsen om Onan som spillde sin säd har också betydelse. Bland ortodoxa judar har den lett till en spermafixerad syn på preventivmetoder. Sperman får inte hamna "bredvid", i munnen eller i en kondom. Däremot är spiral och p-piller ok, bara man har sex på "rätt sätt". Jag diskuterade detta med en ortodox judinna i en tråd här förut.

• Anonym (Nej)

För mig räcker budordet om att man inte ska döda. Om livet inte börjar vid befruktingen,när sjutton blir man levande då?!

Men du är aborförespråkare och jag abortmotståndare så vi kommer aldrig komma överens.

• Anonym (mormon)

Svarar för mormonismen. Gällande preventivmedel är det upp till varje man och kvinna att välja det sätt de vill för att begränsa antalet barn. P-piller, kondom, inget alls, det är upp till den enskilde att försöka bestämma över hur stor (eller liten) barnaskaran skall bli, för de som har möjlighet att påverka detta. Dagen efter-piller däremot används inte av någon som jag känner i alla fall och det har med synen på att man då eventuellt avbryter en påbörjat till ett nytt liv, snarare än skyddar sig mot det innan. Det är ju en väsentlig skillnad. Vid våldtäkt och incest är det "tillåtet" med abort. Det är naturligtvis tillåtet med abort annars också men kyrkan som organisation avråder ifrån det. Men det finns alltså undantagsfall, ja. Till sist vill jag tillägga att det till syvende och sist är jag själv som bestämmer över alla dessa saker och över min kropp och inte kyrkan. Men jag ser att kyrkan ger goda råd i många fall och då blir det också så att min tro på vad kyrkan står för och mina val, korrelerar.

• Anonym (mormon)

Jag satte "tillåtet" inom citationstecken eftersom man aldrig behöver gå till någon för att få tillåtelse om någonting, alltså gillar jag inte det ordet när man talar om exempelvis ett avbrytande av en graviditet. Vi har alla fått gåvan att göra våra egna val och tillåts göra det även om kyrkan har klara uppfattningar om vad som är rätt och fel i många områden.

Svar på tråden Får "extrema Kristna" ta p-piller och dagen efter piller?