• santana01

Råd från er sykunniga - resår i midjan

Hej alla sykunniga!

Jag har en liten tjej på 3,5 år som ofta klagar på att byxor och leggings sitter hårt i midjan. Hon är stor för sin ålder och har lite bred kroppsbyggnad, men framför allt tror jag att hon är lite överkänslig (jag är likadan och avskyr när kläder sitter åt). 

Nu undrar jag vad som är lättast om man inte är så van vid att sy:

Köpa byxor i "rätt" storlek i centilong och byta resår i midjan

eller

Köpa byxor i stor storlek och lägga upp benen?

Jag har en vanlig symaskin hemma, men har förstått att man helst bör ha en overlock-maskin för att sy i stretchiga material (som leggings)?  Jag började sprätta upp ett par byxor för att byta resår men det verkade så himla krångligt, jag trodde att den bara satt som ett snöre i midjan men den var faststydd på en massa ställen i själva byxan.

Som ni märker är jag ganska lost på området, så alla tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Råd från er sykunniga - resår i midjan
  • Stormorsan

Sy egna leggings och sätt mudd i midjan, mycket mjukare och skönare, går dessutom snabbare än att sprätta och ändra.

Det behövs inte alls nån overlock för att sy i jersey, det räcker att sy med en stretchig söm.

Jag sydde allt på vanlig symaskin innan jag skaffade overlock. 

• fjonkelina

Jag syr egna barnbyxor i strech-material och med mudd utan overlock utan problem. Men om du är helt okunnig så är det lättaste att köpa för stort på längden och lägga upp benen. Annars är det ganska lätt att lära sig sy :))

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • santana01

Tack för era svar! 

Menar ni att ni syr alla sömmar i zigzag? var hittar ni mönster?

• Trinity78

Sömmen du behöver ser ut sp här __//__//__//__ (eller så funkar det med sick-sack). Det finns en mönstertidning som heter Ottobre (finns bl.a. på ICA) som har enkla och bra barnmönster. Sen rekommenderar jag gruppen "Vi sytokiga" på Facebook.  Där kan du få all möjlig hjälp. 

Reproductively challenged
  • santana01
    Trinity78 skrev 2014-04-16 23:01:23 följande:
    Sömmen du behöver ser ut sp här __//__//__//__ (eller så funkar det med sick-sack). Det finns en mönstertidning som heter Ottobre (finns bl.a. på ICA) som har enkla och bra barnmönster. Sen rekommenderar jag gruppen "Vi sytokiga" på Facebook.  Där kan du få all möjlig hjälp. 
    {#emotions_dlg.flower} Tack!!! {#emotions_dlg.flower}
  • fjonkelina

Du kan även googla och titta på folks bloggar. Finns mycket där ute som är enkelt och roligt :)

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • santana01
    fjonkelina skrev 2014-04-19 18:39:15 följande:
    Du kan även googla och titta på folks bloggar. Finns mycket där ute som är enkelt och roligt :)
    Tack, har du några du kan rekommendera? Nu har jag i alla fall både köpt Ottobre och gått med i facebook-gruppen, men längre än så har jag inte kommit Skäms
Svar på tråden Råd från er sykunniga - resår i midjan