Bortopererad sköldkörtel och levaxin.
Någon som har opererat bort sin sköldkörtel och äter levaxin som har fått barn? Är det några extra kontroller på bebisen när den föds? Vad för kontroller i så fall?
Någon som har opererat bort sin sköldkörtel och äter levaxin som har fått barn? Är det några extra kontroller på bebisen när den föds? Vad för kontroller i så fall?
Om du har normala värden under graviditeten kommer bebisen vara frisk. Men det här kollas regelbundet.
När det gäller att bli gravid är det olika. För många är det inga problem att bli gravid på Levaxin men för mig var det omöjligt (jag har Hashimoto dvs autoimmun struma. Min sköldkörtel förstörs av mitt immunförsvar). Jag gjorde till och med en utredning (oförklarligt infertil) och två IVF-behandlingar som inte ledde till nånting. Hade alltid bra värden men mådde skit.
Fick efter en massa bråk ett licenspreparat gjort av frystorkad grissköldkörtel (Armour Thyroid) och mådde bra för första gången sen jag var barn. Ett par veckor efter medicinbyte blev jag spontant gravid. Bara sådär... Tyvärr ett utomkverdshavandeskap men gravid! Hade problem med att få medicinen så jag bytte till en annan sort som fungerade sämre och inget hände på barnfronten. Ett halvår senare bytte jag tillbaka till Armour och några veckor senare var jag gravid igen. Resultatet är en pojke som nu är 2,5 år.
Har fortsatt med Armour, mår hyfsat men inte helt bra. Tog ur spiralen i januari för att få ett syskon till sonen, i februari blev jag gravid. Är i vecka 11 nu.
Min kropp funkar alltså inte alls på Levaxin men perfekt (för barnalstring iaf) med Armour, detta trots att alla läkare hävdar att det räcker med Levaxin för graviditet. Jag vet inte hur många som går barnlösa i onödan men jag tror mörkertalet är stort.
Armour är svårt att få. Läkare vill inte skriva ut det, man kan få strida som attan för att få det. Man måste läsa på ordentligt och sen kämpa för sin sak.