• mammasofie

låg hjärtfrekvens

Skulle behöva lite hjälp med det här med puls och hjärtfrekvens.
    Inatt var jag inne till akuten på grund av att jag, under vår dagliga promenad fick som håll i bröstet, Precis ovanför mitt vänstra bröst. Under kvällen fick jag andningssvårigheter som höll i sig ända till vi skulle gå och lägga oss, när jag då lade mig ned på kudden blev det ännu tyngre att andas.

På akuten tog de blodprov som var normalt och de tog även EKG.
    EKG:t visade att jag hade långsam hjärtfrekvens och jag fick frågan om jag tränar ofta. Nu till min fundering.. Jag är, och har under hela mitt liv varit väldigt otränad. Har aldrig direkt tränat aktivt. Har heller aldrig hört talas om att jag haft låg hjärtfrekvens vid tidigare EKG.
    Nu sa de aldrig vad frekvensen låg på.
    Mäter jag min vilopuls ligger den på ca 50-54 slag/minut. Och det gjorde den även när jag precis kört en vända med dammsugaren.
    Är detta något jag behöver oroa mig för? Läkaren verkade inte orolig utan skickade hem mig.
    Om det har någon roll så väger jag 70kg, är 170cm lång, 23 år gammal.
    Jag har senaste dagarna kört små träningsvideor hemma (10 minuter mage, 5 minuter ben), och jag går 4-6km promenader 4-5 dagar i veckan. Vet att träning sänker vilopulsen men inte såhär snabbt? Har endast kört dessa videor i ett par dagar. Promenaderna däremot har jag gått regelbundet i ca 10 veckor.

Är det någon som kan detta med puls, hjärtfrekvens och träning?
    (Har även nyligen varit gravid, till för 4 veckor sedan kan tilläggas)

• Svar på tråden låg hjärtfrekvens
  • PerG

Jag hade som helt otränad ca 55 i vilopuls (och fick också frågan av sjukvårdspersonal om jag var tränad). Nu för tiden är jag relativt vältränad och har en vilopuls på 36 (senast jag mätte) så jag har alltså sänkt min vilopuls med 20 slag på några års träning..

Vilopuls är ju till viss del genetiskt och till viss del hur tränad man är så det går ju egentligen inte säga om det är bra eller dåligt om man bara ser till det värdet. Jag tror inte den korta tidens träning du haft har påverkat vilopulsen speciellt mycket i alla fall. 

Det som hände dig skulle ju kunna vara en stressreaktion på att du fick den där hållkänslan och eftersom läkaren inte kunde se något på EKG så är det nog inget att oroa sig för... 

Svar på tråden låg hjärtfrekvens