Ska jag strunta i gymnasiet?
Jag är 16 år, det är alltså gymnasiet härnäst för min del. Till grejen hör att jag har kronisk spänningshuvudvärk och är även reumatiskt sjuk. Just nu får jag göra mitt skolarbete hemifrån (förutom vissa prov osv), eftersom att jag inte klarar av att åka till skolan. Främst pga min konstanta huvudvärk, äter medicin för värken i kroppen så det är i det stora hela hanterbart.
Jag har sökt till ett gymnasieprogram, men jag har sådan ångest... Jag behandlas just nu med akupunktur, men det får inte värken att försvinna utan förhindrar bara att jag får ''toppar''. Självklart vill jag klara av gymnasiet, inte bara för samhörigheten och för att ''få vara tonåring'' utan främst för att kunna få ett arbete! Jag förstår vad det innebär att inte ha en riktig utbildning.
Men jag är osäker på om jag kommer orka med och klara av det med min värk. Jag vet ju inte, akupunkturen kanske hjälper mig så om ett år kanske jag inte har någon huvudvärk, men det kan ju bli värre också!
Har ni några erfarenheter om hur skolor kan/är skyldiga att samarbeta vid sjukdom? Vad ska jag göra? Mina tankar är totalt kaos, behöver råd. Otroligt tacksam för svar.