clembke skrev 2014-04-15 20:13:20 följande:
Min ena sons namn finns med på topp 100. (Neo, plats 80). Min andra sons namn finns inte med med hans stavning, dock finns namnet med. (Kewin. Kevin har plats 47). Min dotters namn finns inte med med hennes stavning dock finns namnet med (Nowalie. Novalie har plats 84/85 el nåt sånt). Så nej, topp 100 avskräcker mig inte.
Vi väljer de namn som vi tycker är fina oavsett om de är vanliga el ej. Däremot väljer jag bort de namn som var vanliga i min generation, typ Anna, Maria, Peter, Anders osv, men det beror på att jag helt enkelt inte gillar dem
Det där med att välja bort namn ur ens egen generation verkar vanligt! Jag tänker också så om många namn som är vanliga på folk i min ålder. Då kopplar jag ofta ihop namnet antingen med en speciell person eller en speciell
typ av person. Jag har exempelvis fått för mig att "alla" Robin är elaka mobbare och att "alla" drottningar heter Emma.
Att välja bort namn ur ens föräldrageneration verkar med vanligt. Så gör jag också. Jag kan inte låta bli att tänka att Jan, Göran och Susanne är mina föräldrars vänner.