• Nymamma1234

Innekatt ute..

Min kille har sedan 3,5 år en katt som pissar inne på golven/ kläder / sängen osv osv. I går märkte min kille att katten kissat i nya soffan ( stinker den är förstörd ) och även på några kläder som låg på golvet.. Han fick nog och satte ut katten och sa att nu får han vara ute och vi släpper in honom när han vill komma in. Han tänkte ha honom ute en stund bara till att börja med och katten låg under busken utanför dörren kanske 20-30 min något sånt. SEn var kissen borta! Kollat efter honom var nästan säker på att jag hittade han men det var ibte han. Bara väldigt likt. Jag mår så dåligt över detta. Jag skulle sagt nej men det är ju hans katt... Fan vad ska vi göra? Tror min kille mår dåligt som fan över detta att han försvann men han har inte sagt något... Men jag märker det. Fan vad ska vi göra? Så dumt att skäppa ut honom!! Trodde ibte han skulle dra. Han har nummer i örat... Inget halsband :/:( hoppas han är ok... Hört om katter som försvinner och sen kommer tillbaka. Hur bra hittar dom? Han har smitit ut nån gång förut också men det var nog längesen..

• Svar på tråden Innekatt ute..
  • Nymamma1234

Hjälp till katten? Vet ej han har inte sagt:/ vad kan man göra åt det? Och hur kan man hitta honom? Ska nog sätta upp lappar.. Det kanske hjälper...:(

• Långbenopluto
    Nymamma1234 skrev 2014-04-15 21:12:04 följande:
    Hjälp till katten? Vet ej han har inte sagt:/ vad kan man göra åt det? Och hur kan man hitta honom? Ska nog sätta upp lappar.. Det kanske hjälper...:(

Man går till en veterinär och får hjälp!!
  • Whitetrash86

Men varför inte ta katten till vet. ist och kolla upp om den mår bra. Sen till att kattlådan är till KATTENS belåtenhet, byta låda, byta sand hålla rent flera gånger om dagen.
    Sen kanske lära er att hålla städat, katter gillar ordning och reda.

• Nymamma1234

Jag tror han har varit till vet med han några ggr. Men inget " fel " på honom? Han har alltid gjort så tydligen. I övrigt väldigt nöjd katt. Var nyss ute och satte ber vatten och mat till honom där jag såg han sist. Hoppas han kommer hem..

• Långbenopluto

Hoppas nån vänlig själ tar hand om honom och inte slänger ut han som ni gjorde..... ni ska inte ha djur!

• Nymamma1234

Slänga ut och sätta ut ett tag är inte riktigt samma sak. Vi ville ju såklart inte att han skulle dra iväg. Han har aldrig gjort det förut. Och han har förmodligen varit den mest älskade och curlade katten någonsin. Han är min killes bebis. Vi vill ha tips på hur man kan gå till väga för att hitta honom / veta hur bra de hittar / hur de har gått för andra i liknande situationer. Om han inte kommer hem hoppas jag också någon kan hitta och ta hand om honom men han kommer aldrig bli så älskad och ompysslad som av min kille. Därför har och ville ibte min kille avliva hans älskade katt fast den aldrig kunde bli rumsren. Då är det väl bättre och försöka börja låta han gå ut? Än att "döda" honom??

• Whitetrash86

Så bra kan ju inte katten mått eftersom den kissa överallt. Det finns 2 anledningar till att katter kissar utanför lådan. 1, sjukdom 2, stress. 
    Eftersom katten tydligen inte är sjuk så gissar jag på stress och det är troligen anledningen till att den inte vill komma hem heller.

• nemo1

Frågan är om det togs ett urinprov hos veterinären vilket är a och o för att veta om den är sjuk. Jag tolkar det som att han är kastrerad eftersom han har en idmärkning. Kastrerade hanar är de som oftast får urinvägsbesvär.

• Långbenopluto
    Nymamma1234 skrev 2014-04-23 21:34:29 följande:
    Kissen är tillbaka!

Bra, då hoppas jag ni bokar tid hos en veterinär så den slutar pinka inne.....
  • jossie01

Om katten har urinvägsinfektion så kissar den på "sköna" ställen och där hussen/matten harsin doft för att få upuppmärksamhet. Ta urinprov med till veterinären. Är det inte det så kanske lådan inte är behaglig. Om han kissat så här i flera år kan det vara svårt o få bort. Tålamod och vara beredd när det ser ut som katten är på väg och kissa att flytta den till lådan.

Uppfostran av en katt lönar sig endast genom positivitet och beröm.

Nu har det gått en vecka. Får man fråga vad ni kom fram till?

• Naaw

Katter håller sig i regel inom en rätt liten radie från hemmet (bortsett från okastrerade hankatter som kan vandra iväg). Är det så att den är rädd och ovan vid att vara ute gissar jag att den förmodligen ligger och trycker i närheten på dan när det är mycket folk ute. Jag kan nästan lova att om ni går ut och lockar på katten med favoritmat etc vid 3-5 på morgonen ett par gånger så kommer den att krypa fram. Vi har fått tag i rymmare på det sättet. En gång tog det över en månad. Men det gick.

• Nymamma1234

Katten är tydligen stressad. Vet dock inte vad den skulle bli stressad av... Vet inte vad det är med katten. Det är seriöst som om han är KÄR i sambon.. Han går efter honom hela tiden varje minut. Sitter sambo i soffan kan katten stå och bara glo på honom (tills sambon säger åt han) en gång stod han och bara glodde 20 min i streck!? Konstig!lådan är fräsch med. Han får iaf gå ut och komma in som han vill nu.. Och han har inte kissat på några veckor..

Svar på tråden Innekatt ute..