• Anonym (orolig)

Misstänker ADD och dyskalkyli som vuxen, vad göra??

Hej. Jag har hela mitt liv haft svårt för matte, har alltid velat lära mig men det går bara inte. Jag förstår I N G E N T I N G. För att klara mig i vardagen räknar jag med fingrarna eller använder miniräknare. Har börjat läsa matte 2 nu eftersom jag måste ha den behörigheten till högskolan sen, men jag vet inte hur jag ska klara av kursen. Har bara räknat första sidan på första kapitlet och har redan kört fast.
    Dessutom misstänker jag att jag kan ha ADD. Mina symptom på detta är att jag har kocentrationssvårigheter, svårt att finna motivation till att göra saker, kan handla om så enkla saker som att ta upp ett klädesplagg från golvet till att ringa viktiga samtal. Jag kan börja med något och sen helt plötsligt börja med något annat och har då lämnat saker halvfärdiga. Jag är fruktansvärt trött och deprimerad i perioder och jag känner att dessa hinder jag har gör att mina vardag bli påverkad.
    Jag känner att jag behöver få hjälp, men vart vänder jag mig och hur går processen till sen? Någon som själv har gått igenom detta i vuxen ålder och kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Misstänker ADD och dyskalkyli som vuxen, vad göra??
  • Långbenopluto

Vänd dig till din VC och be om en läkartid, berätta för honom/henne hur du känner och be om remiss till psykiatrin.

Det är låååånga väntetider för utredning av ADHD/ADD, så ring och boka tid redan idag!

• Anonym (orolig)
    Korpen skrev 2014-04-16 14:23:03 följande:
    Vänd dig till din VC och be om en läkartid, berätta för honom/henne hur du känner och be om remiss till psykiatrin.

Det är låååånga väntetider för utredning av ADHD/ADD, så ring och boka tid redan idag!
    Tack! Jag ska ringa med en gång.. har du ADD eller dyskalkyli?
  • Långbenopluto
    Anonym (orolig) skrev 2014-04-16 14:26:46 följande:
    Tack! Jag ska ringa med en gång.. har du ADD eller dyskalkyli?

Nej, men mina båda söner har ADHD, autism och generell språkstörning.
  • Anonym (orolig)
    Korpen skrev 2014-04-16 14:29:18 följande:

Nej, men mina båda söner har ADHD, autism och generell språkstörning.
    Hur lång tid har det tagit för er att utreda detta?
  • Långbenopluto
    Anonym (orolig) skrev 2014-04-16 14:31:21 följande:
    Hur lång tid har det tagit för er att utreda detta?

Det utreddes medan de var barn, men jag har en nära vän som väntar på ADHD-utredning och hon har stått i kö ca 19 månader..... och har inte fått nån kallelse än.....
  • Anonym (orolig)
    Korpen skrev 2014-04-16 14:33:41 följande:

Det utreddes medan de var barn, men jag har en nära vän som väntar på ADHD-utredning och hon har stått i kö ca 19 månader..... och har inte fått nån kallelse än.....
    Oj, då kan jag räkna med att det tar dit med andra ord. Men det får väl ta den tid det tar, har ju ändå dragits med det i 26 år snart.
  • Tortoise

Åh det kunde varit jag som skrev det där!! Jag vet inte om jag har nåt råd annat än att prata med vårdcentral för att få remiss t psykiatrin. Jag har just varit på ett sånt samtal m psykiatrin och de ska höra av sig om jag ska få utredning. Dock trodde den läkaren jag pratade m att jag först skulle rekommenderas att gå i gruppterapi(!!??) och få antidepressiva. Detta eftersom det är svårt annars att veta vad som är vad. Dvs koncentrationssvårigheter och trötthet kan komma från depressionen och för att återställa den kemiska balansen så ska jag först få medicin ett tag för att se "vad som är kvar" sen.

• Anonym (orolig)
    Tortoise skrev 2014-04-16 15:17:18 följande:
    Åh det kunde varit jag som skrev det där!! Jag vet inte om jag har nåt råd annat än att prata med vårdcentral för att få remiss t psykiatrin. Jag har just varit på ett sånt samtal m psykiatrin och de ska höra av sig om jag ska få utredning. Dock trodde den läkaren jag pratade m att jag först skulle rekommenderas att gå i gruppterapi(!!??) och få antidepressiva. Detta eftersom det är svårt annars att veta vad som är vad. Dvs koncentrationssvårigheter och trötthet kan komma från depressionen och för att återställa den kemiska balansen så ska jag först få medicin ett tag för att se "vad som är kvar" sen.
    Vad skönt med någon mer i samma situation. Tog det lång tid för dig att få en remiss? Jag har ringt nu och ska på samtal om ca en månad för att då få en remiss.

Hur ser en vardag ut för dig, vad har du för symptom?

Men vad skönt att det är på gång för din del nu, jag har känt länge att det är något som inte stämmer, sen såg jag något program på tv om ADD och jag kände bara att "det måste vara det jag har". Det var som att allt föll på plats och nu vill jag bara bli utredd och få en diagnos.
  • PrinsessanLeia

Dyskalkyli är omtvistat som diagnos och det är ytterst få som får den diagnosen, oftast beror det på andra saker som tex dåligt arbetsminne.

• cirkusmusen

Hej Ts, så som PrinsessanLeia säger så finns det ännu inte något som heter dyskalki, den diagnosen existerar inte ens då man inte ens vet vilka krav som krävs för att ha denna diagnos. Att man tror att man har så kallad dyskalki kan bero på många andra saker.

Jag hoppas på att det går bra på din utredning och att det blir bättre för dig.

• Tortoise

Min vardag kan variera en del. Just nu studerar jag på heltid. Det går ju inte förstås. Det har det aldrig gjort. Kan inte koncentrera mig, har svårt att sätta igång. Lättdistraherad. Och så denna oerhörda trötthet. Jag måste vila mitt på dagen för att orka ens det enklaste. När jag har en bra dag så klarar jag nästan vad andra klarar på en halv dag känns det som.

Jag är väldigt ostrukturerad men behöver egentligen struktur för att känna mig trygg. Andra symptom är att jag precis som du har väldigt svårt för matte. Måste räkna på fingrarna för minsta lilla. Vänster/höger sitter inte i ryggmärgen, jag måste skriva i luften för att veta att det är höger... Lokalsinne existerar inte. Kan hålla på hur länge som helst att räkna upp symptom...

Jag har gått hos psykolog i 1,5 år. Fick komma dit genom BVC när de misstänkte förlossningdeppression. Genom henne blev jag remissad för utredning av add i början av februari och var där för två veckor sedan och väntar nu på svar.

• Fialej88
    Tortoise skrev 2014-04-16 17:11:34 följande:

Min vardag kan variera en del. Just nu studerar jag på heltid. Det går ju inte förstås. Det har det aldrig gjort. Kan inte koncentrera mig, har svårt att sätta igång. Lättdistraherad. Och så denna oerhörda trötthet. Jag måste vila mitt på dagen för att orka ens det enklaste. När jag har en bra dag så klarar jag nästan vad andra klarar på en halv dag känns det som.

Jag är väldigt ostrukturerad men behöver egentligen struktur för att känna mig trygg. Andra symptom är att jag precis som du har väldigt svårt för matte. Måste räkna på fingrarna för minsta lilla. Vänster/höger sitter inte i ryggmärgen, jag måste skriva i luften för att veta att det är höger... Lokalsinne existerar inte. Kan hålla på hur länge som helst att räkna upp symptom...

Jag har gått hos psykolog i 1,5 år. Fick komma dit genom BVC när de misstänkte förlossningdeppression. Genom henne blev jag remissad för utredning av add i början av februari och var där för två veckor sedan och väntar nu på svar.

Har du fått ditt svar ännu? Jag har precis varit på två samtal hos en ssk på sjukhuset. Nu ska allt sammanställas och utredas. Hon sa att det kunde ta några månader innan jag fick svar. Jag hoppas så innerligt att det visar på att jag har något. Mår så dåligt av att vara annorlunda. Vill få en diagnos så jag vet varför jag är som jag är.
  • Anonym (Basket tjejen)

Varför vill du ha en diagnos? På vilket vis blir ditt liv bättre av det?

• Fialej88
    Anonym (Basket tjejen) skrev 2014-08-09 21:20:57 följande:

Varför vill du ha en diagnos? På vilket vis blir ditt liv bättre av det?

Jag har alltid känt mig annorlunda, men inte kunnat förstå varför. Jag har många problem som försvårar för mig i vardagen. Med en diagnos har jag något att utgå från och kanske kan få mer förståelse för mig själv, varför jag är som jag är. Senast idag fick jag en svacka på några timmar och bara satt och grät efter att gått hela dagen som ett kolli. Nu i skrivande stund mår jag bra igen. Min hälsa pendlar upp och ner hela tiden, därför har jag sökt hjälp.
Svar på tråden Misstänker ADD och dyskalkyli som vuxen, vad göra??