• Anonym (Jobbigt)

Att vinna en vårdnadstvist?

Vad krävs för att ena föräldern ska få ensam vårdnad?

• Svar på tråden Att vinna en vårdnadstvist?
  • Defeateris

Att domstolen av någon anledning anser att det är till barnets bästa att en förälder har ensam vårdnad, och att den föräldern är mest lämpad.

• Anonym (Ja fick)

Jag fick egen vårdnad. Det var för pappan misskötte allt, han kunde inte samarbeta alls, ville inte skriva på papper. Misskötte barnet. Han försökte få alla i tingsrätten att tro att det var jag som inte alls kunde ta hand om barnet. Men jag hade vittnen, soc, familjerätten, dagis personal, mamma, vännina, så han kunde inte komma nån vart med det. Så som tyckte att det var bäst att jag fick vårdnaden och sköta allt som gäller barnet. Han har umgänge 1 dag varannan vecka med uppsikt av familje enheten . Men tyvärr har han redan av bokat 3 möten med barnet . Och detta hände i januari.

• Lindsey Egot the only one

Att vinna en vårdnadstvist är väl att barnet ska få tillgång till båda föräldrarna. Då har barnet vunnit det bästa i längden (om inte föräldern vanvårdar, är missbrukare eller misshandlar). Men gäller det enbart för att den ene föräldern vill ha makten för att kunna styra ja då är barnet den största förloraren!

• Anonym (hmm)

Du vinner aldrig i en vårdnadstvist. Jag fick nästan som jag ville men vad hjälpte det? Vi har fortfarande ett kasst samarbete och det är vårt barn som lider av det. Tyvärr.

Och för att du ska få ensam vårdnad om barnet så krävs en hel del, fast en bra början är ju att socialtjänstens vårdnadsutredning tycker detta också - annars är det nog ganska kört. Tror jag.

• Anonym (man)

Om du är kvinna räcker det med att fälla några tårar , om du är man kan du glöma det helt och hållet

• Anonym (Dri)
    Anonym (man) skrev 2014-04-16 22:02:49 följande:

Om du är kvinna räcker det med att fälla några tårar , om du är man kan du glöma det helt och hållet

Det är inte sant. Så du tror att om vi kvinnor fäller några tårar så får vi allt.. Ha ha ha
  • Anonym (Eva)

Det beror på vad man menar med att vinna. Den största vinsten för barnet är väl att föräldrarna klarar av att samarbeta och tar sitt vuxenansvar som föräldrar. Men om en av föräldrarna är klart olämplig eller om föräldrarnas samarbetsproblem omöjliggör gemensam vårdnad så förlorar barnet en av sina två vårdnadshavare.

• Anonym (man)
    Anonym (Dri) skrev 2014-04-16 22:56:37 följande:
    Det är inte sant. Så du tror att om vi kvinnor fäller några tårar så får vi allt.. Ha ha ha
    Säg det till min polare som kämpat i flera år för att få ensam vårdnad om ungarna för att mamman till barnen är ett psyfall och festar loss med diverse alkisar och pundare när hon har ungarna hos sig , blir ihop med diverse kriminella och jagas av snuten med ungarna i bilen , blir vräkt och får bo på kvinnojouren , osv men ändå så anses vara en lämplig förälder , han kommer skratta dig rakt i ansiktet ha ha ha
  • Maja02

Det kan ses som skäl att ge en förälder ensam vårdnad om den andra föräldern inte är välfungerande i sin föräldraroll pga tex missbruk, psykisk ohälsa eller mycket stora samarbetssvårigheter (här kan misshandel både fysisk och psykisk ha betydelse), eller om det finns en påtaglig risk att barnet kommer att bortföras tex till annat land. OBS att det är långt ifrån all psykisk ohälsa som påverkar detta, och när det gäller missbruk kan det ses hur allvarligt som helst från socialens sida som anser att bevisbördan om drogfrihet vilar på den enskilde men ändå så ignoreras det fullkomligt av Tingsrätten om det inte finns tunga bevis för missbruket tex i form av upprepade behandlingshemsvistelser eller domar om narkotikabrott. I vår tvist förelåg samtliga fyra skäl ovan och jag fick ensam vårdnad redan vid första muntliga förberedelsen vilket tydligen är ganska ovanligt. Vilka är dina skäl?

• Anonym (suck!)
    Anonym (man) skrev 2014-04-16 22:02:49 följande:

Jag vet flera män som har enskildvårdnad. Bara så att du vet.
Svar på tråden Att vinna en vårdnadstvist?