• Charlotte 86

Föräldrapenning

Hej!

Jag ska börja arbeta 60% i maj och kommer då fylla upp med fp resterande 40%. Vi har planerat att skaffa ett till barn så att det kommer i början på nästa år och ,om allt går som man vill, att jag blir gravid innan första är 1 år och 9 månader. Men de blir ju inte alltid som man vill så säg att jag inte lyckas bli gravid inom tidsramen, hur blir de då i detta fall:

Jag kommer kunna fylla upp till 100% året ut och därefter kommer jag arbeta 75% och alltså inte kunna fylla upp med dagar längre. Säg att barnet kommer 4 månader in på 2015 alltså har jag arbetat 4 månader med 75%. Hur räknar ni min föräldrapenning då? Räknas den på 75% trots att jag haft 100% 2/3 av de senaste året?

Om man arbetar 100% dom senaste 6 månaderna går ni väl på de vad jag fattat de som. Skulle man då kunna säga att om jag skiter i att fylla upp nu och ser till att fylla upp till 100% bara dom sista 6månaderna innan förlossningen så baseras min fp på 100% ?

Mvh Charlotte

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Så länge du täcker upp med föräldrapenning upptill din heltid skyddar du kvar din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) på heltid. Tar dagarna slut och du fortfarande arbetar deltid får du en sänkning på din sjukpenninggrundande inkomst (sgi). Sänkningen påverkar om du själv blir sjukskriven, graviditetspenning och för vab (tillfällig föräldrapenning).

Går du upp på heltid fram till förlossningen när dagarna tar slut är sgin skyddad tills nästa barn kommer.  Precis som du skriver att täcker du inte allas upp med dagar när du arbetar deltid och sen går upp på heltidsarbete 6 månader innan beräknat datum får man tillbaka sin sgi på heltid.

Om du blir gravid på nytt inom 1 år och 9 månader eller föder nytt barn inom 2,5 år räknat från förra barnets födelse får man samma föräldrapenning på nästa barn även om du får en sänkt sgi när föräldradagarna tar slut.  

Hälsningar

Asta, handläggare

• Charlotte 86

Okej tack men som jag skrev om jag har fyllt upp till 100% 2/3 av de senaste året och fyra månader inte. Hur räknar ni då? Räknar ni ett snitt på hur många procent jag har jobbat eller går de på 75%

• Försäkringskassan

Hej Charlotte! 

Vi räknar inte snitt på hur du har arbetat utan beräkningen görs efter din inkomst av ditt deltidsarbete,
    när du slutar ta ut föräldrapenning.

Hälsningar
    Vera, handläggae

Svar på tråden Föräldrapenning