• Anonym (ts)

Kan ögonen blir ljusare eller mörkare efter 5 månader???

Mitt barn är nu 5 månader gammal, ögonfärgen har ändrat från mörk gråblå till mellan-gråblå. Jag vet att bebisars ögon kan ändra färg långt senare, men finns det chans att ögonen blir ljusare/mörkare igen efter 5 månader?

Intressant för jag kommer från Kina och pappa är svensk. Jag har alltså ingen blå anlag alls, alla i min familj har mörkbruna ögon. Ingen i pappas familj har blåa ögon heller, de har melerade. Vore konstigt om mitt barn skulle få ljusare ögon än mig tycker jag. Känner ingen halvasiatiska barn som inte har mörkbruna ögon.

• Svar på tråden Kan ögonen blir ljusare eller mörkare efter 5 månader???
  • Anonym (Ina)

Min dotter hade blå ögon tills hon var närmare ett år, numera har hon sin pappas brungröna ögonfärg

• Leeloo

TS du kan visst ha blå anlag men då de är svagare än de bruna så behövs det att två blå anlag möts för att det ska bli blå ögon. Ett blått och ett brunt blir bruna ögon, förenklat.
    Men som svar på din fråga, ja ögonen kan ändra färg upp till ett år tror jag det är.

• Anonym (ts)
    Leeloo skrev 2014-04-16 21:34:28 följande:
    TS du kan visst ha blå anlag men då de är svagare än de bruna så behövs det att två blå anlag möts för att det ska bli blå ögon. Ett blått och ett brunt blir bruna ögon, förenklat.
    Men som svar på din fråga, ja ögonen kan ändra färg upp till ett år tror jag det är.
    Jag vet att de kan ändra färg. Känner en tjej som ändrades när hon var 6 år gammal!

Men frågan var inte om färgen, utan om ljusnad, om det även kan bli ljusare mörkare senare.
  • Leeloo

Ja kan de ändra färg kan de väl självfallet ändra till ljusare eller mörkare..

• Anonym (ja)

Min dotter ändrade färg friskt, hon hade mörkblå, fick klarblå och nu har hon lite mer gråblå - så i hennes fall har de ljusnat. Och hon har även ljusare ögon än mig fast jag kan ju helt klart ha blått anlag. Det där med ögonfärg är skummare än jag trodde, var så säker på att hon skulle få mörka ögon som mig

Tror ju att hon inte ändrat speciellt sedan ettårsåldern så vänta du lite till, spännande är det helt klart

• FemmeM

Mina två äldsta barn hade klarblå ögon när de var små och det hade de långt över 1 år. Båda har nu fått lite brun/grönmelerat runt iris och det kom runt 5 års ålder. Deras farfar är grek och har brun/grönmelerade ögonfärg (fast mycket mer än barnen), så det kommer väl därifrån :)
    Så ögonfärgen är nog inte färdig för alla vid 1 år ens.

• Helenmedh

Min äldsta hade blå till 4.5 år. Sen blev dom mer grön/brunmelerade. Svår färg att förklara.
    Lillebror har blå ögon och är 13 månader. Pappan är grönögd och jag är mörkt brunögd. 

• umm abdilleh

Ja det kan man. Jag sj hade bruna ögon tills jag var 11. Efter det blev dom gröna och det är de fortfarande. Min mamma har svarta ögon och pappa bruna och alla i hela min släkt har bruna

• Anonym (ts)
    umm abdilleh skrev 2014-04-17 07:35:24 följande:
    Ja det kan man. Jag sj hade bruna ögon tills jag var 11. Efter det blev dom gröna och det är de fortfarande. Min mamma har svarta ögon och pappa bruna och alla i hela min släkt har bruna
    wow så sent!!  Har dina föräldrar gröna eller blåa anlag i familjen?
Svar på tråden Kan ögonen blir ljusare eller mörkare efter 5 månader???