• Geelda

    Sen i utvecklingen och dåligt tal

    Har en dotter på fem år som är sent utvecklad. Var sen att sitta, gå och krypa men är helt ikapp där idag. Däremot har talet inte kommit ännu, hon har ett stort ordförråd men talar dåligt och sätter ihop meningar på 3-4 ord. Hon har haft hörselproblem med stela trumhinnor t ex p g a vätska bakom trumhinnorna och har rör men talet har inte fått fart ännu även om det hänt mycket där sista månaderna. Hon var sen att bli blöjfri men toabesöken funkar nu perfekt, torr om natten också. Påklädning går bra även om det blir lite tokigt ibland, tex ut och in. Hon räknar en-två-fyra-åtta. Kan inte benämna färgerna rätt, gul kan hon kalla blå et c. Hon klotterritar ännu men hon är inte så intresserad av att rita. Har haft en mycket hög aktivitetsnivå men är lugnare nu. Har haft stora problem med koncentrationen, suttit tre sekunder med något för att sedan börja med något annat och varit mycket lättdistraherad av omgivningen men nu kan hon sitta en kvart och trä halsband et c så koncentrationen är lite bättre. Kan även gå "löst" bredvid på trottoaren, tidigare var man tvungen att hålla henne för att hon inte bara skulle rusa iväg planlöst. Hon kladdade mycket när hon åt från början också men nu äter hon fint med kniv och gaffel. Har också slutat stoppa ALLT i munnen äter inte sand, krita och annat längre.....Men alltså så är talet långt ifrån bra och hon har ju vissa saker hon fortfarande inte är i fas med sin ålder för som att rita, räkna. Hon tar även kontakt med andra men föredrar att leka med yngre. Hon leker inte längre bredvid som hon gjort förut utan är mera med. Är inte distanslös heller som när hon var liten då hon kunde sitta i knä på vem som helst. Hon tycks förstå det mesta man säger till henne men ibland har hon svårt att förstå. Hon kan svara riktigt när man frågar vad hon gjort eller ätit på dagis. Finns det fler med sena barn som kommit ikapp eller som känner igen sig?

  • Svar på tråden Sen i utvecklingen och dåligt tal
  • Alisa

    Jag som har en femåring (utan utvecklingsförsening) och en tvååring (med utvecklingsförsening, ev utvecklingsstörning) tänker spontant att din dotter ska kanske också börja förskoleklass till hösten? Vad säger förskolan inför det? Är de fundersamma å hennes vägnar vad gäller utvecklingen generellt men i synnerhet talet och i förlängningen läsningen?

  • Mumin80

    Har det gjorts någon utredning kring detta? Jag säger inte att hon nödvändigtvis har någon funktionsnedsättning,  men det kunde kanske vara bra att kolla?

  • Geelda
    Alisa skrev 2014-04-19 18:37:44 följande:
    Jag som har en femåring (utan utvecklingsförsening) och en tvååring (med utvecklingsförsening, ev utvecklingsstörning) tänker spontant att din dotter ska kanske också börja förskoleklass till hösten? Vad säger förskolan inför det? Är de fundersamma å hennes vägnar vad gäller utvecklingen generellt men i synnerhet talet och i förlängningen läsningen?

    Hon kommer att gå kvar ett extra år på dagis. Skulle annars ha börjat förskoleklass i höst men är alltså inte mogen för det.
    Man är fundersam över utvecklingen över huvud taget, inte bara talet. Vi går hos logoped.
    Mumin80 skrev 2014-04-19 19:06:27 följande:
    Har det gjorts någon utredning kring detta? Jag säger inte att hon nödvändigtvis har någon funktionsnedsättning,  men det kunde kanske vara bra att kolla?
    Hon ska utredas av psykolog efter sommaren.
Svar på tråden Sen i utvecklingen och dåligt tal