• Elleeeeeen

Min pappa är elak

Vet inte riktigt hur jag ska börja. Jag är 14 år och bor varannan vecka hos min pappa tillsammans med min yngre bror. Pappa är jätte elak. Han skriker rakt ut om minsta lilla sak, han nedvärderar mig och är sjukt elak. När jag säger till honom så skrattar han åt mig och säger att jag beter mig som en tonåring. Då blir jag arg eftersom han inte bryr sig ett dugg om mina åsikter och då säger han att JAG har gått över gränsen och han blir arg på mig. Han säger att jag är en tjej och tjejer får inte fisa men själv sitter han och fiser hela tiden. Riktigt äcklig. Jag mins många gånger när jag var mindre och saknade min mamma. Då har han stängt ut mig på altanen mitt natten och stängt in mig på toan och sagt att jag inte får tända lampa. Jag gråter jätte ofta när jag är hos pappa och min mamma lämnade honom på grund av att han är så elak. Han behandlade mamma hemskt. En gång sa jag att jag ville bo varannan helg hos honom. Då sa han att isåfall ville han aldrig mer se mig och jag skulle förstöra hans liv. Ofta så skrattar han åt mig och härmar mig för att han tycker att jag ser rolig ut på olika sätt. Men enligt honom är allt mitt fel för jag är bara ett litet barn och han är ju typ kungen. Mina farföräldrar vill också att vi bara ska vara hos pappa så de kallar honom till och med för "din fader konungen" inför mig och min bror. Pappa skriker jätte ofta på oss och på något sätt får han det alltid till att jag och min bror var elaka och vi får dåligt samvete. Pappa psykiskt misshandlar mig nästan varje dag. Sen så är han snäll helt plötsligt och då tänker man att det kanske inte är så farligt ändå. Men jag går runt med ett stort hål i mitt hjärta och är livrädd att jag ska säger eller göra fel för då skriker han på mig så att jag blir livrädd och börjar att gråta. Men jag vågar inte säga något om att jag inte vill bo där för han blir så himla arg och ger mig dåligt samvete. Varje söndag innan jag ska åka till honom ligger jag i min säng och gråter fylld av ångest. Men jag får stå ut tills jag blir vuxen. Då kan jag bara slänga alla minnen i väggen och ja behöver inte bry mig ett skit om honom. Jag klarar det här. Men ibland känner jag mig oerhört patetisk och larvig men om ni skulle bo med honom så skulle ni förstå. Just nu känns det som att ingen förstår mig.

• Svar på tråden Min pappa är elak
  • Tilda78

Men stackare!!! Så där ska du absolut inte ha det! Har du pratat med din mamma om det? Pratat med någon annan? Nu har inte jag helt klart för mig, men jag tror att du nu är så pass gammal att du kan välja att inte bo hos honom om du inte vill. Börja med att berätta för honom hur du känner och hur han beter sig! Kuratorn på skolan kanske?

• Lena

Sluta bry dig om honom och åk helt enkelt inte dit. Han är inte mer värd än dig så plåga dig inte för hans skull. Prata med skolsystern och din mamma om honom.

• snorkan

Men vad hemsk! Åk inte till honom, du ska inte behöva stå ut med det där

• eat me raw

Kan du bo heltid hos din mamma? Har du nån kurator, skolsköterska eller liknande du kan fråga om råd? Någon sjysst lärare? Du ska inte behöva "stå ut"! Kram

• Privak

Hej min pappa skriker och slår mig hela tiden och han är ett ego.

I morse så kom han i mitt rum och frågade om jag ville åka till stan och handla för mina julklapps pengar. Sedan började han skrika och säga att jag inte får köpa bad jag vill t.e.x byxor med hål i.

Då sa jag att jag inte tänker följa med honom någon stans. Då lutande han såg fram till mitt öra och skrek det högsta han kunde och sa att jag följer med honom vart han en vill.

Min mamma bor så nära att man kan gå även mina hästar.

Men hon jobbar hela tiden. Skolan anmälde oss till socialen för massa saker. Vi fick sitta själva i ett rum jag bärettade hur jag känner men det är inte löst.

Jag vet inte vad jag ska göra det ända som får mig att leva är mina idoler the fooo conspiracy men jag har aldrig sätt dom på riktigt snälla hjälp mig.

• Phillippa

Du och din bror har rätt att känna er trygga i ert hem! Är allt bra hos er mamma? Hur gammal är din bror?

Ring så fort som möjligt och prata med BRIS! De kan ge dig råd.

Läs mer på www.bris.se eller ring dem på 116 111.

Svar på tråden Min pappa är elak