• Bcarro

Oförstådd bipolär

Vet inte vad jag ska ta mig till! Jag tänker annorlunda har jag förstått. Fick diagnosen bipolär 2 i höstas och dom tror även jag har traumatiskt stressyndrom för sexuella övergrepp som pågick i min barndom, och även för min exman som gjorde mig illa. Och dom tror även jag har adhd..

Och nu är problematiken större än någonsin, gifte mig i vintras med en underbar man. Han har redan tröttnat på mig tror jag. Jag vet inte vart jag ska ta mig till, jag vet att jag tänker annorlunda, och jag försöker förklara för min man men har förstår inte. Någon annan med samma diagnos, som lever ihop med någon, hur har det funkat? Hur ska man förklara? Känner mig så otroligt ensam, är 23år och jag orkar inte med detta mer. Allt är så otroligt tungt.. Någon som förstår mig, som kan ge mig lite tröst?

• Svar på tråden Oförstådd bipolär
  • BenX

På vilket sätt "tänker du annorlunda", menar du?

• Bcarro
    BenX skrev 2014-04-17 17:09:54 följande:
    På vilket sätt "tänker du annorlunda", menar du?

Jag tänker annorlunda på det sättet att när jag är i manisk tillstånd, har jag inga hämningar och allt är jätte bra och jag glömmer bort alla beskymmer men sen när jag är i depressiv period så är allt ohanterbart, förstår inte mig själv.. Och det som jag struntat i annars gör då att jag bara vill dö. Jag förstår inte mig själv, känner mig dubbel och när jag tittar tillbaka så förstår jag liksom inte saker jag har grälat om, som då va blodigt allvar, men nu skulle jag aldrig ta upp det. Jag är jätte lullig i mitt svar men det är så svårt att förklara...
  • BenX
    Bcarro skrev 2014-04-18 07:59:54 följande:

Jag tänker annorlunda på det sättet att när jag är i manisk tillstånd, har jag inga hämningar och allt är jätte bra och jag glömmer bort alla beskymmer men sen när jag är i depressiv period så är allt ohanterbart, förstår inte mig själv.. Och det som jag struntat i annars gör då att jag bara vill dö. Jag förstår inte mig själv, känner mig dubbel och när jag tittar tillbaka så förstår jag liksom inte saker jag har grälat om, som då va blodigt allvar, men nu skulle jag aldrig ta upp det. Jag är jätte lullig i mitt svar men det är så svårt att förklara...
    Jag förstår ganska väl, jag har haft en längre relation med en tjej med bl a bipolär sjukdom (plus ytterligare diagnoser). Jag vet, det är väldigt svårt, det krävs att man pratar om det och LÄR sig så mycket som möjligt om hur livet med bipolär kan vara. På vissa orter finns s k anhörigkurser eller träffar, där partners, familj o närstående får möjlighet att lära sig mer - finns något sånt där du bor? Kolla annars med psykiatrin.

Kan avslöja att det inte var jag som bröt min relation, så jag gav aldrig upp henne, trots alla problem. Faktum är att jag ännu inte gett upp henne, utan hoppas på att vi en dag ska hitta tillbaka. Men det beror på hur hon mår i framtiden.

Det finns hopp, jag lovar. Men ni måste nog ta tag i det, han måste lära sig att förstå dig.
  • Bcarro
    BenX skrev 2014-04-18 09:29:24 följande:
    Jag förstår ganska väl, jag har haft en längre relation med en tjej med bl a bipolär sjukdom (plus ytterligare diagnoser). Jag vet, det är väldigt svårt, det krävs att man pratar om det och LÄR sig så mycket som möjligt om hur livet med bipolär kan vara. På vissa orter finns s k anhörigkurser eller träffar, där partners, familj o närstående får möjlighet att lära sig mer - finns något sånt där du bor? Kolla annars med psykiatrin.

Kan avslöja att det inte var jag som bröt min relation, så jag gav aldrig upp henne, trots alla problem. Faktum är att jag ännu inte gett upp henne, utan hoppas på att vi en dag ska hitta tillbaka. Men det beror på hur hon mår i framtiden.

Det finns hopp, jag lovar. Men ni måste nog ta tag i det, han måste lära sig att förstå dig.

Tack!! Har alltid varit rädd för att läsa och lära mig om sjukdomen för har trott att jag kommer bli knäpp, men fattar nu att jag måste göra det.

Hoppad verkligen för din skull att hon kommer tillbaka! Kärleksfullt att du inte ger upp! Styrkekram till dig :) tack för hoppet!!
  • BenX
    Bcarro skrev 2014-04-18 09:57:46 följande:

Tack!! Har alltid varit rädd för att läsa och lära mig om sjukdomen för har trott att jag kommer bli knäpp, men fattar nu att jag måste göra det.
    Hoppad verkligen för din skull att hon kommer tillbaka! Kärleksfullt att du inte ger upp! Styrkekram till dig :) tack för hoppet!!
    Så lite så! :)

Jag vet, det är lätt att tro och känna att man blir knäpp av allt man läser, det har hänt mig och det händer fortfarande. Jag har själv Asperger och ADHD, bara en sån sak kan få en att fundera över både det ena och det andra ;)

Jag ska kolla runt lite, det finns en del väldigt bra böcker om bipolär, återkommer när jag hittat nånting som kan vara något för dig att läsa.

Styrkekram till dig med, du är inte ensam - kom ihåg det :)
  • bipoläradhd

Jag har diagnosen ADHD och Bipolär 2. Jag kan för tillfället inte leva tillsammans med någon annan. När jag är i mina depressiva perioder så vill jag bara vara ifred. Till stor del för att jag är trött på att andra blir trött på mig och försöker rädda mig och göra mig glad igen. Jag är också trött av att märka hur mitt mående påverkar andra. 

Jag har en särbo-relation och har i fem år försökt att förklara på olika sätt hur jag fungerar, i hopp om att bli förstådd och accepterad för mina brister. Men det är inte det lättaste att få en "fullt fungerande" människa att förstå våra handikapp. 

Jag har börjat blogga för att få ur mig allt. Jag kan inte längre belasta min omvärld med alla mina känslor. Kanske kan det vara till tröst och stöd för någon annan i samma situation? bipolar2adhd.wordpress.com

Svar på tråden Oförstådd bipolär