• Sunrise84

Tvätta händerna efter toalettbesök?

Ja, att tvätta händerna efter att man varit på toaletten är väl en självklarhet? Men om man märker att det finns någon i ens närhet som inte gör det, och som också spenderar mycket tid med ens barn, hur kan man då på ett bra sätt säga till dem? Egentligen har ju jag inte med det att göra, även om jag tycker det är sjukt äckligt, men då personen ifråga umgås rätt mycket med mina barn så känns det inte riktigt okej.. Eller har jag fel?

• Svar på tråden Tvätta händerna efter toalettbesök?
  • Honann

Jag skulle påpeka vikten av att lära barnen goda vanor, och det gör man ju bäst genom att visa exempel. Ifall denna person som slarvar med hygienen ej vet eller minns så behöver denne nog påminnas om bla: riskerna för att bli smittad och sprida runt bakterier ifall man ej tvättar händerna, hur barnen märker ifall någon annan "slarvar" och då tänker att "men om hon/han inte tvättar sig, varför måste jag då göra det?"

Och jag skulle även tjata lite extra om hur mycket jag hatar att få förkylningar och magvirus ifrån barnen, och hur viktigt det är att barnen i tidig ålder lär sig och ju då lättare "automatiskt" minns handtvätten etc...

• Sunrise84
    Honann skrev 2014-04-17 12:12:08 följande:
    Jag skulle påpeka vikten av att lära barnen goda vanor, och det gör man ju bäst genom att visa exempel. Ifall denna person som slarvar med hygienen ej vet eller minns så behöver denne nog påminnas om bla: riskerna för att bli smittad och sprida runt bakterier ifall man ej tvättar händerna, hur barnen märker ifall någon annan "slarvar" och då tänker att "men om hon/han inte tvättar sig, varför måste jag då göra det?" Och jag skulle även tjata lite extra om hur mycket jag hatar att få förkylningar och magvirus ifrån barnen, och hur viktigt det är att barnen i tidig ålder lär sig och ju då lättare "automatiskt" minns handtvätten etc...

Det var precis så jag försökte säga en gång förut, då viftade hon bara bort det med att "jaa jag tvättar händerna säkert tjugo gånger om dagen på jobbet". Om och hur ofta hon tvättar händerna på jobbet har ju inget med det att göra liksom..
  • Lorkah

Jag skulle nog ha sagt det rakt ut; tvätta händerna efter varje toalettbesök! Svårt att försöka gå runt ämnet. Så hade jag märkt, tydligt, att någon (som JAG har anknytning till, ingen främling) inte gjorde just det så blir det raka puckar. Och varje gång vi tex skulle sitta ner vid matbordet för att äta skulle jag "tvinga" alla att gå och tvätta händerna innan om just denne var med i sällskapet just då. En del behöver påminnelse, att slarva kan ibland bara ha blivit en dålig vana pga lathet.

• Martiina70

Själv brukar jag ha ganska bråttom så brukar ärligt talat aldrig tvätta händerna efter toabesök. Enda gången mina händer blir tvättade är när jag duschar. Så ungefär 1 gång i veckan blir mina händer blöta, då blir dem heller inte narig lika fort, det är jag jätteglad över att slippa :)

Svar på tråden Tvätta händerna efter toalettbesök?