• Anonym (lite orolig)

Hur mycket av mensen är blod, egentligen??

Är det ngn som vet hur mkt mens som är normalt att ha? Alltså inte blodmängd utan mens? Över 80 ml blod ska ju vara riklig mens. Jag försöker att hitta info om detta men hittar det inte... Jag misstänker starkt att jag har järnbrist (ja är nästan säker på detta pga att besvären kommit tillbaka när jag slutade med järntabletter...)

Eftersom jag har menskopp (kombinerat med binda) kan jag till viss del se hur mkt jag blöder. Min menskopp rymmer 25 ml och under de två första dagarna brukar jag vara tvungen att tömma den ett par gånger om dagen, en gång i timmen när det är som mest. 

Under mensen brukar jag ha mkt och stora "blodklumpar" ( förra mensen var de flera cm långa en del av dem och ngn cm breda) men denna mensen har jag knappt haft det alls. Däremot oerhört röd och rinnande mens, som blod, stor del av tiden. Stundtals har mensen varit mindre riklig, tjockare och mer normal i färgen. Men igår bara fortsatte det rinna på det sättet (i över 12 timmar) och då blev jag lite orolig, för jag vet inte om det är normalt med så "rinnande" mens? idag är mensen mer som vanligt och är mindre riklig.

Igår räknade jag ut att jag blödde lite över 1 dl och de två dagarna innan var det nog ännu mera (men mer "normal" mens), men jag minns inte hur ofta jag tömde koppen då. 

Någon som vet detta med blodmängd, samt har haft sån här väldigt "röd" mens?? Brukar inte ha det, eller bara väldigt snabbt då men inte en halv dag...  

• Svar på tråden Hur mycket av mensen är blod, egentligen??
  • Jag är bara jag

Mycket av det är ju slemhinnerester också,men över en dl. räknas som extremt mycket. Normalt tål man ju att förlora den mängden, jag menar man ger ju 4 dl vid blodgivning.,men ligger man  lågt i järnet kan ju en dl. bli för mycket också. Finns ju Cyklokapron på recept som minskar blodmängden. Men du,finns det en risk/chans att du varit gravid och detta var ett tidigt m.f? Då blöder man ju mer än vanligt.

• Anonym (lite orolig)
    Jag är bara jag skrev 2014-04-17 16:21:10 följande:
    Mycket av det är ju slemhinnerester också,men över en dl. räknas som extremt mycket. Normalt tål man ju att förlora den mängden, jag menar man ger ju 4 dl vid blodgivning.,men ligger man  lågt i järnet kan ju en dl. bli för mycket också. Finns ju Cyklokapron på recept som minskar blodmängden. Men du,finns det en risk/chans att du varit gravid och detta var ett tidigt m.f? Då blöder man ju mer än vanligt.
    Hej!  Det kan finnas en liten risk att jag varit gravid, men jag brukar blöda mkt, ibland ännu mer tror jag iaf.  Men det brukar inte vara så "rinnande" utan mer segflytande mesta tiden, inte som blod liksom. Brukar inte räkna ut hur mkt det blir på en dag men gjorde det igår pga att mensen var så konstig...  Jag funderar lite på hur mkt blod jag eg blir av med varje månad och om jag kan häva vad jag tror är järnbrist med kost enbart och hur lång tid det kan ta innan det blir bra igen... som det är nu har jag ont i hela kroppen, känner mig yr och trött. Igår grät jag av utmattning, illamående och smärtan av att stå upp när jag skulle duscha på kvällen, efter att härdat ut en hel jobbdag :P  Och såå illa har det faktiskt inte varit innan!  
  • Jag är bara jag

Det låter riktigt jobbigt så prata med läkare om den medicinen tycker jag. Jag hade en kompis som blödde nästan jämt och kom hem och grät efter jobbet och när hon kollade blodvärdet låg det på 68!  Myom kan ställa till det också,har du kollat det? Blutsaft kanske hjälper om värdet bara är lite lågt,men du kanske borde kolla upp det.

• Anonym (lite orolig)
    Jag är bara jag skrev 2014-04-17 16:37:31 följande:
    Det låter riktigt jobbigt så prata med läkare om den medicinen tycker jag. Jag hade en kompis som blödde nästan jämt och kom hem och grät efter jobbet och när hon kollade blodvärdet låg det på 68!  Myom kan ställa till det också,har du kollat det? Blutsaft kanske hjälper om värdet bara är lite lågt,men du kanske borde kolla upp det.
    Ja jag har tänkt att jag borde kolla med läkare om jag kan behöva receptbelagd medicin eller om det kan vara ngt fel som tex myom. Har ganska rejält ont i början av mensen. Helst skulle jag vilja kunna häva det med mat bara, men har slarvat lite på sistone (gillar inte lever, spenat osv...) Började dricka blutsaft för en vecka sedan så jag hoppas det ger lite effekt! Kollade faktiskt mitt Hb hos läkare förra året och det låg på 101 då, vilket var normalt men lite lågt sa hon. Men sedan fick jag veta att man skulle kolla ferritinin (eller vad det heter) för att se depåerna i kroppen och det har jag ju inte gjort. 
  • Jag är bara jag

101 är inte normalt,ska vara 120 helst. Men mår du inte bättre eller fortsätter blöda så här så gå till läkaren du. Eller gå ändå,Cyklokapron hjälper ju.  Glad

• Anonym (lite orolig)
    Jag är bara jag skrev 2014-04-17 16:45:13 följande:
    101 är inte normalt,ska vara 120 helst. Men mår du inte bättre eller fortsätter blöda så här så gå till läkaren du. Eller gå ändå,Cyklokapron hjälper ju.  Glad
    Ojdå! Det visste jag inte. Dumt att läkaren inte sa det, eftersom jag ville kolla järnvärdet då jag var så trött och yr ofta  :/  Hon att man inte skulle ta järntabletter om man inte hade brist, vilket jag inte hade enligt henne (sedan började jag ändå med såna receptfria tabletter eftersom jag blev tipsad om det och det verkade funka)   Ja jag ska nog göra det, och kolla mitt hb igen och ferritenin :)  (men jag tror jag går till en annan läkare...)
  • Painandfriendlyadvice

P-piller kan ju ofta minska både mängden blod samt smärta så det kan ju vara ett alternativ. Jag började med p-piller långt innan jag ens hade sex pga att jag också hade så stora besvär och det hjälpte verkligen.

• Anonym (lite orolig)
    Painandfriendlyadvice skrev 2014-04-17 17:05:40 följande:
    P-piller kan ju ofta minska både mängden blod samt smärta så det kan ju vara ett alternativ. Jag började med p-piller långt innan jag ens hade sex pga att jag också hade så stora besvär och det hjälpte verkligen.
    Hej! Jag har testat 2 sorter innan och det hjälpte mot mensen men jag fick så mkt humörsvängningar, ingen sexlust och gråtattacker: kände att livet var meningslöst, ville ta livet av mig osv+ andra kroppsliga biverkningar så jag vet inte om jag vill testa det igen... :P Det finns ju andra sorter också men jag är lite rädd att det blir samma igen. Och sedan vill vi ha barn inom ett par år, men efter det kanske det blir aktuellt :)  Man kan ju hoppas att mensen blir mindre riklig efter det med :P  
  • Anonym (lite orolig)
    PrinsessanLeia skrev 2014-04-17 17:12:08 följande:
    Du bör även kolla dina järndepåer
    Hej! Ja, jag ska nog göra det! jag är nog lite överkänslig mot obalanser i kroppen, hormoner och vitaminbrist osv så det är kanske inte så mkt brist jag har men att jag känner av det mkt, men det kan ju vara bra att kolla ferritinin också, för det är väl järndepåerna? 
  • Jag är bara jag

Tänk på när du äter järnrik mat att inte dricka kaffe/te samtidigt och gärna äta extra c-vitamin,de ska tydligen samarbeta. Lycka till!

• AstridH

Din mens lät så lik min mens att jag var tvungen att kolla så att det inte var jag som skrivit tråden ;) Mitt tips är att kolla upp ditt blodvärde pronto. Jag kollade mitt i måndags och det låg på helt otroligt låga 84(!). Du kommer liksom inte dö omedelbart av järnbrist, men man mår inte särskilt bra fysiskt om ens järnvärden ligger väldigt lågt.

Svar på tråden Hur mycket av mensen är blod, egentligen??