Hur mycket av mensen är blod, egentligen??
Är det ngn som vet hur mkt mens som är normalt att ha? Alltså inte blodmängd utan mens? Över 80 ml blod ska ju vara riklig mens. Jag försöker att hitta info om detta men hittar det inte... Jag misstänker starkt att jag har järnbrist (ja är nästan säker på detta pga att besvären kommit tillbaka när jag slutade med järntabletter...)
Eftersom jag har menskopp (kombinerat med binda) kan jag till viss del se hur mkt jag blöder. Min menskopp rymmer 25 ml och under de två första dagarna brukar jag vara tvungen att tömma den ett par gånger om dagen, en gång i timmen när det är som mest.
Under mensen brukar jag ha mkt och stora "blodklumpar" ( förra mensen var de flera cm långa en del av dem och ngn cm breda) men denna mensen har jag knappt haft det alls. Däremot oerhört röd och rinnande mens, som blod, stor del av tiden. Stundtals har mensen varit mindre riklig, tjockare och mer normal i färgen. Men igår bara fortsatte det rinna på det sättet (i över 12 timmar) och då blev jag lite orolig, för jag vet inte om det är normalt med så "rinnande" mens? idag är mensen mer som vanligt och är mindre riklig.
Igår räknade jag ut att jag blödde lite över 1 dl och de två dagarna innan var det nog ännu mera (men mer "normal" mens), men jag minns inte hur ofta jag tömde koppen då.
Någon som vet detta med blodmängd, samt har haft sån här väldigt "röd" mens?? Brukar inte ha det, eller bara väldigt snabbt då men inte en halv dag...