Hur många veckor semester har du?
Vad jag pratar om här är alltså hur mycket betald semester ni har. Räkna alltså inte med saker som att ni får gå hem tidigare på skärtorsdagen, fridagar eller dylikt.
Jag ska gå på en tredje intervju på tisdag efter påsken. Förhoppningsvis kommer den att handla om roliga saker som lönen, tjänstepension m.m. Att förhandla om lönen är ganska lätt. Det är bara att kolla vad andra i branschen ligger på och dessutom framhålla att man gör ett bra jobb.
Men, det är ju inte bara lönen man förhandlar om, man kan ju förhandla om tjänstepensionen och semestern också. Jag har 6 veckor semester nu och skulle inte ha något emot att ha sju veckor. Frågan är bara vad man skall dra fram för argument för att motivera det. "Jag skulle vilja ha 7 veckor för det vore trevligt" eller "Jag tycker jag är värd sju veckor för jag jobbar så hårt." Det enda jag kan komma på som motivering är om man blir erbjuden färre veckor än man redan har. Då kan man ju alltid säga att man inte vill byta ner sig till ett sämre avtal när man byter jobb.