• Anonym (Kaffedraken)

    Storlek på BOOB amningskläder?

    Hej alla mammor,
    jag tänkte investera i amningskläder. De kommer återanvändas (fler barn) och jag tänker inte svettas i skjortor och jobba skjortor i sommar. Jag är en naturligt storbystad tjej som inte gått upp så värst mkt under graviditet (kanske 8 kg?). Tänkte vara tydlig med mina mått:

    storlek 65F i bh innan graviditet, just nu (vecka 37 höggravid) 75H, mina amningsbhar är i storlek 70H. 
    storlek 36/38 (normalviktig mediumtjej, ej tunnbent kroppstyp, 173 cm lång) innan graviditet, storlek 38 i HMs mammatröjor (höggravid nu med gigantisk mage tycker jag själv och såklart med gravidmull)

    Jag har läst olika om BOOBs storlekar här på familjeliv.se, och det verkar som att de flesta säger att de är små i storlekarna men samtidigt får jag intrycket av att samma kvinnor har mindre byst än mig och menar att de gått upp mkt i vikt (15kg+) under graviditeten, för jag såg foto på en vanligt smal tjej som hade storlek S efter graviditet och där satt plagget bra över bysten och lite bylsigt i midjan.

    Kort sagt jag vill att plagget ska sitta bra och figurnära över bysten och bra över magen.

    Jag vill jättegärna ha tips från alla som har BOOB kläder, gällande storlekar, att tänka på vid köp av klänningar jämfört med linnen osv. OBS! När ni ger er input, tänk på att säga vad NI har för kroppstyp! En kvinna som säger "de är jättesmå i storlekarna" kanske gick upp mycket mer i vikt under sin graviditet medan en annan som säger "de är jättestora i storlekarna" kanske är jättekort och naturligt väldigt smal. Det handlar inte om rätt eller fel, det gäller att skapa en rättvis bild av kläderna helt enkelt :)

  • Svar på tråden Storlek på BOOB amningskläder?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har M i alla andra amningskläder men L i BOOB. Jag jämför alltså inte med min tidigare storlek när jag uppfattar BOOBs storlekar som små. Just nu är mina bhar 80D/XL. Har du stor byst men smal midja tror jag ändå du måste gå upp i storlek för att få rum med bysten men det varierar så klart lite med modell. Jag har en topp i lös modell som fungerar bra i M men i linnen/t-shirts behöver jag L.

    Antar att du inte har möjlighet att ta dig till en återförsäljare och pröva? Jag skulle nog köpa något begagnat på Tradera så du kan bilda dig en egen uppfattning om du tänkt investera i kläder därifrån.

  • Anonym (Kaffedraken)
    The Fugly skrev 2014-04-18 11:58:39 följande:
    Jag har M i alla andra amningskläder men L i BOOB. Jag jämför alltså inte med min tidigare storlek när jag uppfattar BOOBs storlekar som små. Just nu är mina bhar 80D/XL. Har du stor byst men smal midja tror jag ändå du måste gå upp i storlek för att få rum med bysten men det varierar så klart lite med modell. Jag har en topp i lös modell som fungerar bra i M men i linnen/t-shirts behöver jag L.

    Antar att du inte har möjlighet att ta dig till en återförsäljare och pröva? Jag skulle nog köpa något begagnat på Tradera så du kan bilda dig en egen uppfattning om du tänkt investera i kläder därifrån.
    Tack för din input! Jag visste inte att dem har återförsäljare? Vet du några?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Eftersom det är väldigt bra kvalitet på Boob's kläder skulle jag satsa på begagnat. Jag köpte allt från Tradera, och sålde den sen igen eftersom plaggen fortfarande var fräscha och fina.

    Jag hade storlek M på allt. Jag använde t-shirtar av tajtare modell och klänningar. Jag tyckte att det satt bra på mig och jag är lång (177) och smal, med liten byst. Jag gick bara upp 8 kg under graviditeten och tappade allt med en gång, så någon mage hade jag inte kvar. Efter några veckor gick jag från smal till mager p.g.a. amningen, och då satt klänningarna ganska löst, men det gjorde mig inte så mycket.

    Jag tycker alltså inte att de är särskilt små i storleken eftersom jag brukar ha M (eller 38) annars också.

  • Anonym (Kaffedraken)
    tuzenfouting skrev 2014-04-18 12:31:52 följande:
    Tack för din input! Jag visste inte att dem har återförsäljare? Vet du några?
    Är du i Sthlm så finns en lista här:

    www.barnnet.se/butiks-info/boob-97

    Vet dock inte om den är uppdaterad. Jag såg det i vart fall i Barnbutiken på Gamla Brogatan (vid PUB).
  • Anonym (Kaffedraken)

    Skulle ni säga att Boobs storlek M är som HM storlek 38? För nu när jag funderar lite och kollar på deras storleksguide verkar det ju som att jag faktiskt borde ha L istället för M? Jag har ju iaf över 1 m i omfång runt brösten och mindre midja såklart.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vet att detta är en gamla tråd, men den kommer ofta upp när man söker på Google.

    Jag har small i boobs tröjor, upplever de som typ H&M storleksmässigt. Har small i deras gravidtröjor med.

    (Struntade helt i deras måttabell å gick helt på min vanliga klädstorlek).

    Hoppas det hjälper nån som hittar tråden.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Boob var verkligen min sämsta investering under senaste graviditeten. Ångrar att jag inte skickade tillbaks allt. Nu ligger det hemma oanvänt. Det som stör mig allra mest är gravidtightsen, det var verkligen den sämsta sladdriga skiten jag varit med om. Står att de är små i storleken så valde L, var tvungen att byta till M och även de var helt sladdriga, slappa och lösa. Är 174 lång och väger över 70 kg ogravid så är inte liten och lätt. Gick även upp iaf 18 under graviditeten men all den skiten var oanvändbar.

    Om nån hittar tråden :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Hawk skrev 2020-02-26 09:26:30 följande:

    Boob var verkligen min sämsta investering under senaste graviditeten. Ångrar att jag inte skickade tillbaks allt. Nu ligger det hemma oanvänt. Det som stör mig allra mest är gravidtightsen, det var verkligen den sämsta sladdriga skiten jag varit med om. Står att de är små i storleken så valde L, var tvungen att byta till M och även de var helt sladdriga, slappa och lösa. Är 174 lång och väger över 70 kg ogravid så är inte liten och lätt. Gick även upp iaf 18 under graviditeten men all den skiten var oanvändbar.

    Om nån hittar tråden :)


    Ja, upplever de inte som jättesmå direkt. Själv är jag en hob typ, 158cm å väger runt 80kg nu som gravid i v 32
Svar på tråden Storlek på BOOB amningskläder?