• MirandaMay

operera navelbråck före graviditet?

Hej!
    Har röntgat bukväggen och det konstaterades navelbråck som behöver opereras, det har uppkommit pg av mina tidigare graviditeter och kanske felaktig magträning. Hursomhelst planerar jag att bli gravid igen inom en relativt snar framtid, är det nåt som kommer "förstöra" operationen, bör jag vänta med operation eller rent av graviditet? Nån som vet? Ska givetvis också fråga läkaren när jag får kontakt.

• Svar på tråden operera navelbråck före graviditet?
  • E2012smamma
    MirandaMay skrev 2014-04-18 13:46:27 följande:

Hej!
    Har röntgat bukväggen och det konstaterades navelbråck som behöver opereras, det har uppkommit pg av mina tidigare graviditeter och kanske felaktig magträning. Hursomhelst planerar jag att bli gravid igen inom en relativt snar framtid, är det nåt som kommer "förstöra" operationen, bör jag vänta med operation eller rent av graviditet? Nån som vet? Ska givetvis också fråga läkaren när jag får kontakt. smile1.gif

Jag har epicgastrica bråck ( eller vad det heter ) alltså en bulle som är över naveln. Är gravid i v 19 och det ömmar till och från hela tiden och den liksom ploppar ut så man måste trycka tillbaka. Jag kollade på vc innan jag blevgravid då sa hon att det inte var bråck men sen efter några v graviditet märkte jag att det blev värre och kollade igen.

Jag hade ju helst velat fixa det innan för att om det blir inklämt måste man operera m bebisen i magen vilket kanske inte är att föredra. Däremot så tror jag att en graviditet kan förstöra operationen så jag tror du ska diskutera m en läkare istället :)
  • Pluttan

Hallå ts!

Måste bara få fråga dig om du genomgick en operation innan planerad graviditet?

Står lite i samma funderingar.

~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • MirandaMay
    Pluttan skrev 2015-03-30 22:47:06 följande:

Hallå ts!

Måste bara få fråga dig om du genomgick en operation innan planerad graviditet?

Står lite i samma funderingar.

~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
    Hej! Jag fick pg av en olycka göra en titthålsoperation genom naveln strax efter mitt inlägg här och när jag kom för att utreda bråcket och boka operation för det så fanns det inget bråck längre så förmodligen sydde första läkaren ihop naveln så att bråcket hölls inne. Nu har jag dock genomgått en till graviditet och misstänker att det är tillbaka igen så får se om jag måste göra operationen nu istället.
Svar på tråden operera navelbråck före graviditet?