• Anonym (klass?)

Vilken samhällsklass tillhör jag?

Jag blev lite nyfiken p.g.a. en annan tråd där det diskuterades samhällsklasser.

Baserat på:
    Min pappa har en kandidatexamen, min mamma gymnasieutbildning. Jag själv har en masterutbildning och jobbar inom vården.
    Min sambo är den första med eftergymnasial utbildning i sin familj. Han är läkare.
    Jag har ett barn sedan ett tidigare äktenskap.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vilken samhällsklass tillhör jag?
  • Madmoiselle

Jag säger som föregående talare, medelklass. Sedan är det svårt att med den lilla informationen avgöra om du är övre medelklass eller undre.

• Anonym (My)

Att din pappa har en kandidatexamen säger ju inte mycket, jobbar han som VD på ett stort företag eller är lärare, har du växt upp "priviligierade" etc

• Guapa

Existerar ens samhällsklasser längre? I min familj är alla akademiker och i min sambos familj saknar alla eftergymnasial utbildning men jag skulle inte sätta oss i olika klasser för det. Alla jobbar och lever bra.

• Anonym (klass?)

Tja, det blir väl liksom medelklass när man inte är undre/arbetarklass (även fast både jag och sambon har väldigt "hands on" arbeten inom vården) eller överklass. Men just där i mellan, hur delar man upp i övre respektive undre medelklass. Finns det en medel-medelklass? Vad är det som avgör om man hamnar i undre eller övre delen av medelklasskategorin?

Jag bryr mig absolut inte om vart jag hamnar, men jag tycker det är en intressant diskussion. Speciellt ur ett vårdperspektiv där det ofta talas om samhällsklasser med tanke på hälsovanor osv.

• Anonym (klass?)

Min pappa är skribent. Jag växte upp i hyresrätt mitt i Stockholm, vi hade allt vi behövde och lite till. Jag gick på massor av aktiviteter som yngre, och har alltid känt mig privilegierad trots att vi inte var rika s.a.s. Utlandssemestrar och fina presenter och kunna göra saker utan att tänka på pengar, alltid mat i kylskåpet och så vidare. Så verkligen inte överklass men absolut bättre än många andra, skulle jag tro (eller bara bättre i min vänskapskrets, kanske). Sambon har ju växt up helt tvärtom, riktigt arbetarklassfamilj, samtidigt som han själv är läkare som ju kräver lång utbildning (och självklart har den utbildningen förändrat honom jämfört med hans familj), så jag är kluven där också.

• puss

man blir knappast överklass för att man utbildar sig.

*puss puss puss puss*
  • Lindsey Egot the only one
    Guapa skrev 2014-04-18 15:26:22 följande:

Existerar ens samhällsklasser längre? I min familj är alla akademiker och i min sambos familj saknar alla eftergymnasial utbildning men jag skulle inte sätta oss i olika klasser för det. Alla jobbar och lever bra.

Det finns ju många som bara gått gymnasial utbildning som får mer i plånboken än vissa som gått en eftergymnasial utbildning.
  • Örontrumpet

Bortsett från överklass som är en egen kategori så handlar det inte om utbildning utan kultur och språk.
    Har du dålig läsförståelse, stavar illa, har dålig allmänbildning och mest tittar på dokusåpor tillhör du underklassen.

Om du har ett korrekt språk och rikt ordförråd, läser andra böcker än deckare, ser dokumentärer och deltar i kulturevenemang ibland tillhör du medelklass.

Svar på tråden Vilken samhällsklass tillhör jag?