bli utköpt från huset?? vad gäller
Vi ska separera och huset ska min sambo ha kvar. Idag äger vi halva var. Är det bara för han att ta över min del av lånet... eller ska det vara till marknadsvärde? Är det nån som är duktig på detta???
Vi ska separera och huset ska min sambo ha kvar. Idag äger vi halva var. Är det bara för han att ta över min del av lånet... eller ska det vara till marknadsvärde? Är det nån som är duktig på detta???
För att det ska bli så rättvist som möjligt för dig tycker jag ju att han ska betala dig halva marknadsvärdet.
Ja det känns som så, skulle tro att huset är värt runt en miljon och vi har lån på ca 500.000. Om han då skulle sälja det om ett halvår så har jag förlorat ganska mycket....men finns det någon lag hur det ska vara???
Du har rätt till halva marknadsvärdet. Sen kan han kräva dig på halva mäklar avgiften med för du slipper den kostnaden nu. Ta ut och värdera huset. Du kommer förlora en hel del pengar på att låta han ta över lånet. Bästa du kan göra är att betala för en timmes rådgivning. Du lär inte ångra dig!
Självklart ska han köpa ut dig för halva marknadsvärdet. En oberoende värderingsman bör göra en värdering.
Har ni köpt huset tillsammans, för att leva i det tillsammans? Eller har någon av er köpt huset innan ni flyttade ihop?
Har ni köpt huset tillsammans, för att leva i det tillsammans? Eller har någon av er köpt huset innan ni flyttade ihop?
Nu säger mitt ex att om han ger mig 400000 kontant och skriver bara över lånet på honom... Kan man göra så?