• Anonym (Ingenaning)

bli utköpt från huset?? vad gäller

Vi ska separera och huset ska min sambo ha kvar. Idag äger vi halva var. Är det bara för han att ta över min del av lånet... eller ska det vara till marknadsvärde? Är det nån som är duktig på detta???

• Svar på tråden bli utköpt från huset?? vad gäller
  • Malima

För att det ska bli så rättvist som möjligt för dig tycker jag ju att han ska betala dig halva marknadsvärdet.

• Anonym (Ingenaning)

Ja det känns som så, skulle tro att huset är värt runt en miljon och vi har lån på ca 500.000. Om han då skulle sälja det om ett halvår så har jag förlorat ganska mycket....men finns det någon lag hur det ska vara???

• Tezziz81

Du har rätt till halva marknadsvärdet. Sen kan han kräva dig på halva mäklar avgiften med för du slipper den kostnaden nu. Ta ut och värdera huset. Du kommer förlora en hel del pengar på att låta han ta över lånet. Bästa du kan göra är att betala för en timmes rådgivning. Du lär inte ångra dig!

• Anonym (ö)

Självklart ska han köpa ut dig för halva marknadsvärdet. En oberoende värderingsman bör göra en värdering.

• FrökenKanSjälv

Har ni köpt huset tillsammans, för att leva i det tillsammans? Eller har någon av er köpt huset innan ni flyttade ihop?

• Anonym (I)
    Anonym (Ingenaning) skrev 2014-04-18 16:32:30 följande:
    Ja det känns som så, skulle tro att huset är värt runt en miljon och vi har lån på ca 500.000. Om han då skulle sälja det om ett halvår så har jag förlorat ganska mycket....men finns det någon lag hur det ska vara???
    Ev kostnader för att lösa bundna lån ska dras av från en ev. "vinst" samt mäklararvode och den latenta reavinstskatten.
  • Anonym (Ingenaning)
    FrökenKanSjälv skrev 2014-04-19 09:49:01 följande:

Har ni köpt huset tillsammans, för att leva i det tillsammans? Eller har någon av er köpt huset innan ni flyttade ihop?

Vi köpte huset tillsammans. Äger hälften var.
  • Anonym (I)
    Anonym (Ingenaning) skrev 2014-04-19 10:04:24 följande:
    Vi köpte huset tillsammans. Äger hälften var.
    Har ni bundna lån och i så fall hur mycket och hur länge?
  • Anonym (Ingenaning)
    Anonym (I) skrev 2014-04-19 09:53:09 följande:
    Ev kostnader för att lösa bundna lån ska dras av från en ev. "vinst" samt mäklararvode och den latenta reavinstskatten.
    Åh förklara ... Detta är grekiska för mig:(
  • Anonym (Ingenaning)
    Anonym (I) skrev 2014-04-19 10:06:06 följande:
    Har ni bundna lån och i så fall hur mycket och hur länge?
    Bindningstid? Så är det löpande på 3 månader...

Lånet är på ca 660 000
  • Anonym (I)
    Anonym (Ingenaning) skrev 2014-04-19 10:11:18 följande:
    Bindningstid? Så är det löpande på 3 månader...
    Lånet är på ca 660 000
    Då blir det inte så stora kostnader att lösa det. :)
  • Anonym (Ingenaning)

Nu säger mitt ex att om han ger mig 400000 kontant och skriver bara över lånet på honom... Kan man göra så?

• Sweet Sofia
    Anonym (Ingenaning) skrev 2014-04-19 11:04:28 följande:
    Nu säger mitt ex att om han ger mig 400000 kontant och skriver bara över lånet på honom... Kan man göra så?

Man kan göra så men det är du som kan förlora på det i slutändan.
  • Grappa
    Chansa. Det är ju bara en halv miljon.
  • Ms H
    Om "dina" lån ligger på 330 000 kr och han dessutom ger dig 400 000 kr, låter det som ett väldigt bra erbjudande förutsatt att marknadsvärdet du anger (1miljon) är relativt korrekt.
Svar på tråden bli utköpt från huset?? vad gäller