• Anonym (lämnad)

Är det jobbigt för den som lämnar

Jag har för en månad sedan blivit lämnad av min man. Vi har varit gifta i 11 år och har två barn. I hop har vi varit några år mer.Jag tycker att vi haft det bra sexuellt, vi har gjort roliga saker och inte haft en bråkig period under de två senaste åren. Jag har inte varit otrogen och han säger att han inte träffat någon annan. Min man säger att han tänkt på detta ett tag, och nu vill han frigöra sig, vara singel.

Han vill inte ens att vi ska vara vänner och jag undrar varför, han svarar att det blir jobbigare för mig sen då eftersom jag inte vill skiljas. Han har varit sur och tagit avstånd och jag har svarat att jag kanske inte vill skiljas nu men den känslan varar nog inte för evigt. Jag har inte på något sätt försökt få tillbaka honom. Jag har inte gjort några sexuella inviter, skickar suicidala sms, eller uttryckt hur mycket jag saknar honom även om jag känner mig helt bedrövad. Jag kan inte sova, inte äta och gråter då och då. Det är en sorg för mig.

Han verkar hata mig, och inte sörja alls. Allt verkar så lätt för honom.

Jag undrar hur är det att lämna någon, är det jobbigt att bryta upp även för den som vill? Eller är det som många säger att när man väl lämnar är man helt klar? När man lämnar har man en sorgeprocess i huvudtaget? Är det jobbigt känslomässigt på något plan, innan efter. Eller är det så lätt att man bara går vidare. Att inte ens vilja vara vän efter så många år.

Min man vill bara komma igång med sitt nya liv så jag får ordna med allt själv, bodelning, skilsmässopapper?
    Jag kan tycka att han borde vara lite mer ansvarsfull när det är han som vill lämna.

• Svar på tråden Är det jobbigt för den som lämnar
  • Anonym (lämnad)

Är det vanligt att den som lämnar inte hjälper till med något praktiskt?

• Anonym (Anna)

Jag har lämnat.

Och det var sjukt jobbigt och något jag aldrig vill göra om. Vi hade levt tillsammans ungefär lika länge som du och din man.

Att fortsätta ha kontakt skulle för min och hans del göra det svårare att gå vidare. Det är absolut en sorg. Mitt liv var ju med honom. Det var ju planen.

Men det här är ju så väldigt individuellt! En del fortsätter att vara vänner efter en separation och jag har jättesvårt att förstå det. Men jag tänker att en sådan relation sett annorlunda ut än vad min gjorde.

Vi hade kontakt kring bodelning men inget mer.

Hoppas det ordnar sig för sig!

• Anonym (Anna)

Att det ordnar sig för dig, menade jag såklart.

• Anonym (Också lämnad)

Hej

Vanligt vet jag inte.

Men exakt så var/är det för mig. Blev tvungen att fixa allt själv. Papper, personbevis, bodelning, inlämning till tingsrätt, praktiska saker som abonnemang etc etc.

Om det verkar vara enkelt så är det nog inte det jämt. Omgivningen kan verka oförstående för den som lämnar, han/hon kan eventuellt skämmas över sitt beslut.

Vara rädd för att bli syndabock etc.

Om personen som lämnar inte har någon att ty sig till kan jag tänka att det kan bli ensamt.

Men den som lämnar är ju på ett helt annat känslomässigt plan. De har ett litet försprång rent mentalt. För oss blir det ju mer som en chock eller ett brutalt uppvaknande. I början känns allt som en dålig mardröm som man bara vill vakna ur.

Att fixa allt praktiskt själv kan ju hjälpa till så att man kommer ifatt själv.

• Anonym (lämnad)
    Anonym (Anna) skrev 2014-04-18 20:25:29 följande:
    Jag har lämnat.
    Och det var sjukt jobbigt och något jag aldrig vill göra om. Vi hade levt tillsammans ungefär lika länge som du och din man.

Att fortsätta ha kontakt skulle för min och hans del göra det svårare att gå vidare. Det är absolut en sorg. Mitt liv var ju med honom. Det var ju planen.

Men det här är ju så väldigt individuellt! En del fortsätter att vara vänner efter en separation och jag har jättesvårt att förstå det. Men jag tänker att en sådan relation sett annorlunda ut än vad min gjorde.

Mina vänners krashade äktenskap har innehållit bråk, otrohet eller avsaknad av samtal och vänskap. Jag tycker att vi varit goda vänner och jag har sett honom som min livspartner. Jag accepterar att han vill skiljas, jag kommer kunna gå vidare men jag vill att vi ska vara vänner kring barnen. Nu har han varit så otrevlig, kanske ett försvar för att det inte ska vara så jobbigt att lämna. Fortsätter det så vill jag inte vara vän heller. Någonting är det, jag vet inte vad.

Hur såg din sorgprocess ut? Hur tänker du på honom idag, kan du erkänna någon av hans goda egenskaper?
  • Anonym (lämnad)
    Anonym (Anna) skrev 2014-04-18 20:25:29 följande:
    Jag har lämnat.

Hur såg din sorgeprocess ut och hur var er relation?
  • Snuttan80

När jag lämnade så blev jag nog lite kall, avståndstagande och så bara för att det var så fruktansvärt jobbigt att se barnens pappa så ledsen. Det fick mig att känna mig väldigt elak. Kanske samma för honom!?

Upp med nosen och kämpa på, tids nog kommer allt kännas bra för dig igen

• Anonym (Också lämnad)

Försök att inte fastna i ältande.

Det är 5 månader sen min fd.fru lämnade mig. Jag hamnade i ett extremt analyserande över vad/vart/varför det gick fel.

Hon blev också väldigt kall och avståndstagande men det har gått över nu även om hon skarpt visar att hon har sitt liv.

Vet att det inte är lätt, men det går över. Han kommer också när allt satt sig säkerligen öppna upp mer än idag, men er relation kommer dock vara helt annorlunda än den har varit.

Det blir bättre.

• Anonym (Kan vara så)
    Anonym (Också lämnad) skrev 2014-04-18 20:27:57 följande:
    Hej Vanligt vet jag inte. Men den som lämnar är ju på ett helt annat känslomässigt plan. De har ett litet försprång rent mentalt. För oss blir det ju mer som en chock eller ett brutalt uppvaknande. I början känns allt som en dålig mardröm som man bara vill vakna ur. Att fixa allt praktiskt själv kan ju hjälpa till så att man kommer ifatt själv.

Precis Så var det för mej. Min sambo var otrogen så han var ju beredd att det skulle kunna ta slut då., men definitivt inte jag. Men jag stod ut i ca ett år innan jag bestämde mej för att jag vill separera, så nu, är jag mentalt inställd på att sep. Hur han känner vet jag inte, han är väldigt diffus...
  • Anonym (TypAnonym)

Jag kan relatera med dig man på ett sätt faktiskt. Jag dumpade en kille efter 1½ år tillsammans. Jag tog bort honom rån fb samt alla hans vänner från min fb. Svarade oftast inte på hans sms och samtal och va väldigt motvillig till att träffa honom. Jag bara kände att jag gått så länge och funderat och när jag äntligen gjorde slut så hade jag ju redan varit i en sorgprocess i 2-3 månader och där hans sorgarbete började så slutade mitt. Jag va fri. Det va som en sten som föll från mina axlar. Och jag ville inte se honom. Ville inte bli påmind om att han mådde dåligt. Jag har själv blivit dumpad. Vet hur dåligt man mår. Ville inte se att det va så han mådde. Han tyckte också vi skulle va vänner. Nä usch, jag ville bara bort från honom.

MEN

Det va hans handlingar och beteende i vår relation som drev mig till detta beslutet. Så jag hade anledning att reagera som jag gjorde. Hade jag dumpat en pojkvän som för det mesta varit en underbar förstående sådan så hade jag nog inte betet mig så känslokallt. Tror jag inte..

Fast jag har en känsla av att de flesta som dumpar blir känslokalla. Och jag tror det är pga att man ofta gått en ganska lång tid med tankarna och på så sätt kommit mycket längre bort k'nslomässigt. Men också framförallt för alla vet väl hur hemskt det är att få sitt hjärta krossat. Vem vill krossa någon annans :(

Svar på tråden Är det jobbigt för den som lämnar