• Erfdgt

När är man förlovad?

Jag reflekterar över att många säger tex "Vi planerar att förlova i sommar.", "Vi har tänkt förlova oss när vi reser till New York.", "Vi vill förlova oss, men vi har inte råd att köpa ringarna vi vill ha just nu, så vi ska vänta ett år." och liknande.

När blir man förlovad tycker du?

Är det när man växlar ringar? När den ena friar? När man vet att man vill gifta sig med varandra? 

Jag tycker att man blir förlovad när man bestämt sig för att man vill gifta sig med varandra. Oavsett om man har ringar eller om någon har friat eller inte. Jag har alltså svårt att se hur man kan planera en förlovning. Därför tycker jag ju också att det är märkligt att säga "Vi är förlovade, men vi vill aldrig gifta oss!", eftersom en förlovning är en för lodning = man lovar att gifta sig.

Jag vet dock att många inte tänker som jag, så jag är väldigt nyfiken på hur du resonerar kring det här med förlovning :)

• Svar på tråden När är man förlovad?
  • fluu

När man tillsammans säger "nu är vi förlovade". Ringen är väl egentligen bara en formalitet även om det för mig personligen ingår i frieri och förlovning.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nashico

För mig är det när någon frågat den andre om den vill gifta sig och svaret är JA! Ringar eller ej spelar ingen roll för min del... Men en förlovning utan tanke på bröllop är som ett födelsedagskort som ingen brytt sig om att skriva något personligt på. 

• EnGladPingvin

När ett frieri har ägt rum och det är bestämt att man ska gifta sig.

Nashico skrev 2014-04-18 22:14:51 följande:
    För mig är det när någon frågat den andre om den vill gifta sig och svaret är JA! Ringar eller ej spelar ingen roll för min del... Men en förlovning utan tanke på bröllop är som ett födelsedagskort som ingen brytt sig om att skriva något personligt på. 
  • Smulan 89

Vi förlovade oss tillsammans för drygt 6 år sedan. Jag frågade om vi skulle förlova oss och det ville han så vi åkte och beställde ringar. Samma datum blev vi förlovade, även om ringarna kom veckan efter. Gifte oss gjorde vi förra sommaren, alltså ca 5,5 år senare. När vi förlovade oss, så fanns inte några planer på att gifta oss, även om jag ville gifta mig någon gång i livet. Vi tog en sak i taget. Först förlovning och senare giftemål, när båda kände att det var dags.

• Erfdgt

Hur går ett frieri till då? Genom att någon säger "Hörrudu, ska vi inte ta och förlova oss?" eller är det först när någon går ner på knä och frågar "Vill du gifta dig med mig?".

Om man gemensamt bestämt att förlova sig, behövs det ett frieri sen då? Alltså ett frieri när någon frågar om den andra vill gifta sig med den? Har man inte då redan klargjort den saken?

• EnGladPingvin
    Erfdgt skrev 2014-04-18 22:23:52 följande:
    Hur går ett frieri till då? Genom att någon säger "Hörrudu, ska vi inte ta och förlova oss?" eller är det först när någon går ner på knä och frågar "Vill du gifta dig med mig?".

Om man gemensamt bestämt att förlova sig, behövs det ett frieri sen då? Alltså ett frieri när någon frågar om den andra vill gifta sig med den? Har man inte då redan klargjort den saken?
    Ett frieri går till så att en person frågar den andra om den vill gifta sig med honom eller henne. Sen kan det naturligtvis ske på mer eller mindre romantiska sätt, däremot tycker jag att "hörrudu" inte hör hemma i ett frieri. Frieri handlar om giftermål, när det är bestämt är man förlovade.
  • fluu

Frieri är just frågan om någon vill gifta sig. Precis hur frågan formuleras är väl inte så viktig egentligen.

Om man gemensamt bestämt så är det inget frieri enligt mig, men lika mycket förlovning för det.
  • Smulan 89

Vi bestämde som sagt tillsammans att vi både skulle förlova och gifta oss. Jag frågade om vi skulle förlova oss och så gjorde vi det. Samma sak med bröllopet. Jag undrade om vi skulle gifta oss och han tyckte att det kan vi göra, så då började vi planera. Här var det inget "ner på knä".
  • fluu

Vi gjorde så här:

Vi en längre tid tillsammans pratat om förlovning och tittat på ringar tillsammans. Han väntade sedan ett bra tag för att det skulle bli mer "överraskning", köpte ringarna och gick ner på knä och hela baletten. Sen var vi förlovade och är fortfarande.

• pica pica

Förlovad tycker jag att man är när man bestämmer att man är det. Om man ens vill kalla sig förlovad förstås. Jag och min man bestämde att vi skulle gifta oss (ingen friade eftersom vi inte gillar sånt) men vi kallade oss inte för förlovade eller hade förlovningsringar. Vi köpte vigselringar bara som togs på under vigseln Glad

Svar på tråden När är man förlovad?