• minafinastebarn

Vad är detta för diagnos??? Låter som nåt påhittat...

Vår 10-åriga son har utretts för ADHD. Utredarna/Bup va även inne på Aspergers också.

Sonen uppfyllde inte kriterierna för ovanstående... men fick Diagnos "Aktivitet och Uppmärksamhetsstörning".
    De ska även skicka remiss till överläkare för medicinering.

Vad är detta? Ska ringa upp Bup på tisdag igen, för när man satt där och fick info så blev det mycket att smälta.

Hur jag än googlar på detta så hamnar man på ADHD. Nån som hört talas om detta?

Sååå tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Vad är detta för diagnos??? Låter som nåt påhittat...
  • W Goldberg

Man kan se det som så att Adhd och autism (asperger tex)  ligger under ett paraply av många färger.
    En del har stora problem med sin diagnos och många färger på paraplyet reflekterar på barnet.
    Andra har bara några få färger som lyser, men ändå så ingår dom i paraplyet.
    Så svaret på din fråga är nog att ditt barn förmodligen har adhd, men uppfyller inte hela eller de största delarna av färgspektrat för just adhd.
    Sen är det ju bra att dom utreder vidare för att komma fram till grundorsaken till din sons bekymmer.

• Jenita659

F90.0 Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning (ADHD) = dvs diagnosen är ADHD, konstigt att de inte säger att det är samma sak

• minafinastebarn
    Jenita659 skrev 2014-04-20 19:37:35 följande:
    Google och så är det en av min dotters diagnose
    Vad har hon mer för diagnoser?
    Medicineras hon? Funkar det bra? Ålder?

Om du orkar o vill svara förstås! :)

• Jenita659

Min dotter har utvecklingsstörning, autism, adhd, epilepsi m.m . Medicineras inte för ADHD än , men ger mkt fiskolja som vi tycker hjälper . Morepa och Eye-q. Vi upplever inte ADHDn som det största bekymret, men blir ev. medicin i höst då hon börjar särskolan.

• Dimisi

Vi ger oxå Eye-Q till vår son med ADHD och autism. Beställer på nätet, eller köper i hälsokostbutik. Vi märkte resultat efter två veckor. Det står på flaskan hur man ska dosera. Man ger mer i början.

BUP har berättat att det numera finns forskning som stöder att omega har effekt på koncentrationsstörningar.

Svar på tråden Vad är detta för diagnos??? Låter som nåt påhittat...