• Anonym (påsk)

Inget påskfirande

Insåg nu i veckan att alla, verkligen alla jag känner, är på väg hem för att fira påsk med familj och släkt utom jag. Ingen har ens ringt för att höra om jag har några planer för påsk eller berättat om egna planer (faktum är att de inte ens ringt). Känner mig riktigt besviken, av de 30 jag läser med har 27 st åkt hem, 2 har föräldrar på semester och sedan är det jag då. Är jättebesviken på min "familj", ingen som anordnar jul, midsommar eller påsk visar det sig. Mina föräldrar är skilda och är båda väldigt självupptagna, men insåg inte att det var såhär illa. Hade väl kunnat bjuda hit folk men de bor 30 och 50 mil bort och jag bor i en liten etta så känns inte idealt direkt.

• Svar på tråden Inget påskfirande
  • Anonym (....)

Varför bjuder du inte hem föräldrarna under högtider?

• Arbetsvegan

Samordna något du då, till nästa år eller Jul då det kanske blir samma sak! Du behöver ju inte vara hemma hos dig...

• Anonym (påsk)

De avskyr varandra som pesten, och tanken på att de ska dela etta på 40 kvadrat med mig blir lite mycket. Ingen vill lägga pengar på hotell eller liknande. Föreslog att alla skulle fira jul tillsammans som en familj och de gick väl med på det men vill inte göra något av det jag vill göra. Ingen gran, köpa färdig mat och istället för en stuga att umgås i hade det varit bättre att bo på hotell (då är hotell bra) och äta julmat i restaurangen. Det hade säkert varit trevligt när som helst utom på jul! Känner mest att de inte bryr sig.

• Titiou
    Anonym (påsk) skrev 2014-04-19 10:25:03 följande:
    De avskyr varandra som pesten, och tanken på att de ska dela etta på 40 kvadrat med mig blir lite mycket. Ingen vill lägga pengar på hotell eller liknande. Föreslog att alla skulle fira jul tillsammans som en familj och de gick väl med på det men vill inte göra något av det jag vill göra. Ingen gran, köpa färdig mat och istället för en stuga att umgås i hade det varit bättre att bo på hotell (då är hotell bra) och äta julmat i restaurangen. Det hade säkert varit trevligt när som helst utom på jul! Känner mest att de inte bryr sig.
  • Anonym (påsk)

Angående jul så flyger killens familj in, de bor utomlands, och ska fira jul här i fjällen. De vill ju gärna dela boende, men min mamma tycker inte om att umgås säger hon. Det måste hon inte men det blir lite konstigt på något sätt. Dessutom gillar "svärmor" några glas vin på jul och min mamma dricker absolut inte och har inga problem att meddela det när hon blir bjuden, på ett inte jättefint sätt tyvärr.

• Anonym (lyx!!!)
    Jag förstår att du inte tycker det, men för mig så låter din familj och deras inställning till högtider helt fantastisk. Själv måste jag varje år hitta någon ursäkt till att slippa åka ner och fira någon påhittad högtid tillsammans med min familj bara för att "det har vi alltid gjort tillsammans".

Varför planerar du inte nästa högtid med några vänner du faktiskt vill umgås med, hittar på något roligt som att resa bort eller så?
  • Titiou
    Titiou skrev 2014-04-19 10:27:09 följande:
    Men varför frågar inte du om du kan komma dit över påsken istället? Och om du vill ha julmat men inte de, så kunde väl du ha lagat?? Det är inte alla som tycker det är kul att laga mat i flera timmar... Om de nu är så oengagerade så får du hjälpa dem på traven lite :)  Men om de är så självupptagna som du säger, så varför inte fira högtider själv istället? Res bort, mys hemma med god mat och massa choklad i soffan, skäm bort dej själv. Det är inte alla som har ngn att fira med så känn dej inte ensam om det!  Själv är jag inte mkt till firande, förutom jul, utan myser gärna hemma med min sambo istället för att alltid resa och fira med familjen :)
    Det finns en sida som heter citypolarna, där anordnar de ibland träffar mm på julafton, påsk osv, Om du är trött på att fira med din familj men vill fira med ngn :)
  • Anonym (påsk)

Är en sleten påskhälsning så svårt då?! Jag kontaktar alltid dem för helgerna, men inte denna helg, det är deras tur!

• Anonym (påsk)
    Titiou skrev 2014-04-19 10:33:40 följande:
    Men varför frågar inte du om du kan komma dit över påsken istället? Och om du vill ha julmat men inte de, så kunde väl du ha lagat?? Det är inte alla som tycker det är kul att laga mat i flera timmar... Om de nu är så oengagerade så får du hjälpa dem på traven lite :)  Men om de är så självupptagna som du säger, så varför inte fira högtider själv istället? Res bort, mys hemma med god mat och massa choklad i soffan, skäm bort dej själv. Det är inte alla som har ngn att fira med så känn dej inte ensam om det!  Själv är jag inte mkt till firande, förutom jul, utan myser gärna hemma med min sambo istället för att alltid resa och fira med familjen :)Det finns en sida som heter citypolarna, där anordnar de ibland träffar mm på julafton, påsk osv, Om du är trött på att fira med din familj men vill fira med ngn :)

Jag firar alltid jul med andra, sist jag firade jul med dem var för 11 år sedan. Jag skulle ha lagat maten ändå, eller om de ville involvera sig hade de gärna fått. Ville bara känna att man gör något som en familj någon gång. Känner mig alltid väldigt "ensam" vid helger för jag får låna andras familjer för att kunna ha trevligt. Men tack för idéerna ändå :)
  • Arbetsvegan
    Anonym (påsk) skrev 2014-04-19 10:35:14 följande:
    Är en sleten påskhälsning så svårt då?! Jag kontaktar alltid dem för helgerna, men inte denna helg, det är deras tur!
    Du verkar ärligt vara rätt bitter... Varför gör du inte det som du mår bra av, istället för att koncentrera dig på det du inte mår bra av? Titiou har gett flera konstruktiva förslag, bara din egen vilja  och fantasi sätter gränser.

Glad påsk!
  • Anonym (påsk)
    Arbetsvegan skrev 2014-04-19 10:39:54 följande:
    Du verkar ärligt vara rätt bitter... Varför gör du inte det som du mår bra av, istället för att koncentrera dig på det du inte mår bra av? Titiou har gett flera konstruktiva förslag, bara din egen vilja  och fantasi sätter gränser. Glad påsk!

Nej, jag känner mig inte jättenöjd över hur det är. Jag hade kanske önskat att mina föräldrar satte ett större värde på att umgås med sina barn. Glad Påsk själv!
  • Titiou
    Anonym (påsk) skrev 2014-04-19 10:39:33 följande:

Jag firar alltid jul med andra, sist jag firade jul med dem var för 11 år sedan. Jag skulle ha lagat maten ändå, eller om de ville involvera sig hade de gärna fått. Ville bara känna att man gör något som en familj någon gång. Känner mig alltid väldigt "ensam" vid helger för jag får låna andras familjer för att kunna ha trevligt. Men tack för idéerna ändå :)
    Förstår att det känns tråkigt, men som Arbetsvegan säger så mår du ju inte bättre av att tänka på det negativa. Finns nog inte mkt du kan göra där för att förändra dina föräldrar, förutom att tala om hur du känner och hoppas det ger effekt. Vet  inte hur dina föräldrar har det med umgänge och så, men det finns ju som inte vill fira högtider för att de känner sig ensamma, utan istället försöker tänka att de inte bryr sig för att inte tänka på ensamheten. Men ibland är det bästa att släppa saker och acceptera att de är som de är,  när man inte kan göra ngt själv. Annars känner man sig bara maktlös och frustrerad. Och du, Glad Påsk! :)
  • Arbetsvegan
    Anonym (påsk) skrev 2014-04-19 10:45:55 följande:

Nej, jag känner mig inte jättenöjd över hur det är. Jag hade kanske önskat att mina föräldrar satte ett större värde på att umgås med sina barn. Glad Påsk själv!
    Det förstår jag absolut att du känner, verkligen. Vad jag menar är att du borde släppa det och se till att du mår bra själv istället och låt de käbbla bäst de vill. Skaffa nya rutiner och traditioner, det är det traditioner är till för.
  • Lindsey Egot the only one

Nej du är inte ensam. Vi firar inte påsk med släkten. Jag gjorde det som liten men de senaste åren har vi inte gjort det. Ändå får våra barn påskägg.

• Anonym (.)

Trist! Dina föräldrar verkar extremt oengagerade om de inte ens kan ringa till påsk.

Har du ingen som du kan fråga om du får vara hos? Din kille t.ex.?

Om jag hade varit ensam till påsk hade jag lyxat till det med badbomb, champagne, bra film, massor av godis, smarrig mat o.s.v.

Svar på tråden Inget påskfirande