• Anonym (påsk)

Kan man önska glad påsk idag?

Jag önskade en kompis en glad påsk och hon påpekade att man inte säger det förrän imorgon (på söndag). Är det konstigt att önska glad påsk idag?

• Svar på tråden Kan man önska glad påsk idag?
  • Arbetsvegan

Jag har sagt det idag, igår och för en vecka sedan. Det går säkert alldeles utmärkt att säga det i morgon också.
    Konstigt eller inte, vem bryr sig?

• Anonym (respekt)

Ja det är konstigt.

Påsken är den största kristna högtiden vi har och det handlar väldigt mycket om respekt för de troende. Påsken firar vi till minne av Jesu lidande och död för att vi människor skulle (kunna) få syndernas förlåtelse, detta är något oerhört stort och en uppoffring vi inte ens kan förstå vidden av.

Jag som troende skulle bli riktigt irriterad ifall någon av mina vänner tog så lätt på detta som du verkar göra, även om du inte själv tror på något så kommer du att uppskatta allt vad påsken står för när du ska vandra vidare.

• Queenie70
    Anonym (respekt) skrev 2014-04-19 10:39:20 följande:
    Ja det är konstigt.

Påsken är den största kristna högtiden vi har och det handlar väldigt mycket om respekt för de troende. Påsken firar vi till minne av Jesu lidande och död för att vi människor skulle (kunna) få syndernas förlåtelse, detta är något oerhört stort och en uppoffring vi inte ens kan förstå vidden av.

Jag som troende skulle bli riktigt irriterad ifall någon av mina vänner tog så lätt på detta som du verkar göra, även om du inte själv tror på något så kommer du att uppskatta allt vad påsken står för när du ska vandra vidare.

Hahaha.... Jag döööör...kristendom at its finest...
  • Arbetsvegan
    Anonym (respekt) skrev 2014-04-19 10:39:20 följande:
    Ja det är konstigt.

Fast påsken fanns i norden innan kristendomen. Det är ett välkänt grepp för att assimilera hedningar, att ta lokala högtider och kristna dessa. Poängen är att man inte kan hävda att påsken är för troende kristna. Sen tror jag att de flesta vet att det är en stor högtid i kristendomen men det är rätt betydelselöst utanför kretsen av troende - de firar likväl...

Tror de flesta resonerar som jag - jag skiter fullkomligt i vad som händer efter att jag dött, det är nu jag lever och inte sen efter att ha levat.
  • Tilda78

Önska glad påsk gör man väl både inför och under påsken kan man ju tycka.

• Anonym (respekt)
    Arbetsvegan skrev 2014-04-19 10:45:33 följande:
    Fast påsken fanns i norden innan kristendomen. Det är ett välkänt grepp för att assimilera hedningar, att ta lokala högtider och kristna dessa. Poängen är att man inte kan hävda att påsken är för troende kristna. Sen tror jag att de flesta vet att det är en stor högtid i kristendomen men det är rätt betydelselöst utanför kretsen av troende - de firar likväl...

Tror de flesta resonerar som jag - jag skiter fullkomligt i vad som händer efter att jag dött, det är nu jag lever och inte sen efter att ha levat.
    Jag vet att det inte går att diskutera eller argumentera med dig så det tänker jag inte göra.

Att påstå att något är glatt under långfredagen är näst intill hädelse. Det var under långfredagen som kristus pinades och korsfästes, vad är glatt med att vår herre fick lida på det viset för VÅRA synder?

Jag vill citera er trosbekännelsen, andra versen, så kanske ni förstår vad det faktiskt handlar om..

"Vi tror ock på Jesus Kristus,
    hans enfödde Son, vår Herre,
    vilken är avlad av den Helige Ande,
    född av jungfrun Maria,
    pinad under Pontius Pilatus,
    korsfäst, död och begraven,
    nederstigen till dödsriket,
    på tredje dagen uppståenden igen ifrån de döda,
    uppstigen till himmelen,
    sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
    därifrån igenkommande till att döma
    levande och döda."
  • Arbetsvegan
    Anonym (respekt) skrev 2014-04-19 10:52:56 följande:
    Jag vet att det inte går att diskutera eller argumentera med dig så det tänker jag inte göra.

Att påstå att något är glatt under långfredagen är näst intill hädelse. Det var under långfredagen som kristus pinades och korsfästes, vad är glatt med att vår herre fick lida på det viset för VÅRA synder?

Jag vill citera er trosbekännelsen, andra versen, så kanske ni förstår vad det faktiskt handlar om..

född av jungfrun Maria,
    uppstigen till himmelen,
    levande och döda."
    Ändå gör du det?
    Håhå jajaja, du är lustig du.

Det är jäkligt kul att du inte har några arument utan hoppar på mig som person. Det betyder att jag träffat mitt i prick. Resten av svaret visar att du har absolut inget att komma med.

1-0 till mig.
    Tack det var billigt!
  • Queenie70
    Anonym (respekt) skrev 2014-04-19 10:52:56 följande:

född av jungfrun Maria,

uppstigen till himmelen,

levande och döda."

Men var inte så trög. Det är vad påsken handlar om för DIG. Inte för mig och väääääldigt många andra. Du har inte ensamrätt på påsken förstår du.
  • Anonym (n)

jag har alltid sagt glad påsk idag, påskafton men om man tex skriver påskkort och skickar med posten gör man ju det i veckan innan, så då kan posten dyka upp ett par dagar före. Mao, måste det vara ok att säga glad påsk i påskveckan, vilken dag som helst  :)

Svar på tråden Kan man önska glad påsk idag?