• Anonym (undrar)

Hur länge sitter citodon i kroppen?

Hej, har ätit citodon i ganska stor mängd dagligen i ett år pga smärta.  Nu har jag slutat och tog den sista i torsdags. Då tog jag en och en halv. När försvinner det ur kroppen? Har inte känt några jättestarka abstinensbesvär eftersom jag försökt att trappa ner en del. Lite obehagskänslor och rastlöshet annars ingenting. Hur länge tar det innan man får abstinens? Och om jag nu inte känner av något kommer det senare?

Jag har nyss fått barn och läkarna har vetat om smärtproblematiken och mediciner så nu har dom koll på barnet med men hur länge kan det sitta i dennes kropp?
     Vore tacksam för snabba svar.

• Svar på tråden Hur länge sitter citodon i kroppen?
  • Lindsey Egot the only one

Hur långt emellan får man ta dom.

Tänk på att tex alvedon sitter i fyra till sex timmar innan de går ur kroppen.

Får du ta dom tex var fjärde timma tar det ca fyra timmar innan de gått ur kroppen. Men räkna ett dygn för att vara säker.

• Anonym (undrar)

Nu har jag pratat med personal på BB och dom tycker jag ska trappa ner, men med hjälp av sobril. Min bebis tog de prover på och han hade ganska höga värden av opiater så nu trappar de ut  med hjälp av morfin, känns förjävligt faktiskt.

Blir så himla less över att de inte kunde upplysa innan att det här och det här händer när bebisen kommer ut och det här händer med dig om man inte trappar ner ordentligt innan. Mår jättedålig över att mitt nyfödda barn måste få en massa morfin i sig pga jag inte stod ut med mina smärtor.

Nu är läkaren här och personal i övrigt väldigt förstående och läkaren sa att detta ska inte du må dåligt över, det är sjukvårdens fel och de vill hjälpa både mig och barnet så mycket dom kan.

Gråter ändå en skvätt att mitt barn ligger på prematuren och jag inte kan vara med bebisen hela tiden. Känner mig som en jävla missbrukare och då har jag bara tagit förskriven dos och ibland inte ens det. Klart man blir beroende, fast ofrivilligt.

Men som en klok Barnmorska sa till mig, efter det här blir du starkare och både du och ditt barn kommer må bra om en vecka, ta ett steg i taget.

Anonym (undrar) skrev 2014-04-19 17:14:48 följande:

Nu har jag pratat med personal på BB och dom tycker jag ska trappa ner, men med hjälp av sobril. Min bebis tog de prover på och han hade ganska höga värden av opiater så nu trappar de ut  med hjälp av morfin, känns förjävligt faktiskt.

Blir så himla less över att de inte kunde upplysa innan att det här och det här händer när bebisen kommer ut och det här händer med dig om man inte trappar ner ordentligt innan. Mår jättedålig över att mitt nyfödda barn måste få en massa morfin i sig pga jag inte stod ut med mina smärtor.

Nu är läkaren här och personal i övrigt väldigt förstående och läkaren sa att detta ska inte du må dåligt över, det är sjukvårdens fel och de vill hjälpa både mig och barnet så mycket dom kan.

Gråter ändå en skvätt att mitt barn ligger på prematuren och jag inte kan vara med bebisen hela tiden. Känner mig som en jävla missbrukare och då har jag bara tagit förskriven dos och ibland inte ens det. Klart man blir beroende, fast ofrivilligt.

Men som en klok Barnmorska sa till mig, efter det här blir du starkare och både du och ditt barn kommer må bra om en vecka, ta ett steg i taget.

Äter man opiater så har sjukhuset ett motgift till bebisen som de får så man ger inte bebisen morfin för att bebisen har morfin i kroppen som man trappar ut utan motgift tills morfinet inte påverkar andningen. Sedan kan iof bebisen få abstinens i några veckor.
  • Anonym (undrar)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-19 17:43:35 följande:
    Äter man opiater så har sjukhuset ett motgift till bebisen som de får så man ger inte bebisen morfin för att bebisen har morfin i kroppen som man trappar ut utan motgift tills morfinet inte påverkar andningen. Sedan kan iof bebisen få abstinens i några veckor.
    Fast enl. läkaren på prematuren så ger de morfin var 6:e timme för att sen trappa ner. Kan ha med att göra att sista tiden fick jag ett annat preparat liknande morfin pga smärtorna, men det sa läkaren på förlossningen skulle inte vara nån fara om man var fri från det 5 dagar innan förlossningen vilket bevisligen var fel.
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-19 17:58:00 följande:
    Fast enl. läkaren på prematuren så ger de morfin var 6:e timme för att sen trappa ner. Kan ha med att göra att sista tiden fick jag ett annat preparat liknande morfin pga smärtorna, men det sa läkaren på förlossningen skulle inte vara nån fara om man var fri från det 5 dagar innan förlossningen vilket bevisligen var fel.
    Hos oss har de sagt att de ger motgift och inget annat. Och att bebisen kommer få anstinens besvära. Men det kan ju vara så om bebisen är mycket prematur så kanske bebisen inte klarar av abstinens.
  • Anonym (undrar)

Dom har gått efter en skala var 4:e timme och kollat. Sista dygnet nu har bebisen haft väldigt högt. tre veckor för tidigt född men en väldigt kämpig graviditet för både mig och bebisen.

• frappa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-19 18:02:33 följande:
    Hos oss har de sagt att de ger motgift och inget annat. Och att bebisen kommer få anstinens besvära. Men det kan ju vara så om bebisen är mycket prematur så kanske bebisen inte klarar av abstinens.

Motgift tar inte bort AT, det är den som är jobbig för barn och moder.

Motgift eller antagonist som man kallar det, ger man om man har gett för mycket av dessa mofinpreparat.

Halveringstiden på kodein är ca2-3h., bör vara ute helt efter ca2 dagar.

Dock är kodein en lustig substans, där den på vissa människor är helt verkningslös.

Men för andra har dubbel verkan.

Även AT skiljer sig ovanligt mycket mot andra opioider/opiater.

Där vissa inte ens märker nått, medan nästa har svåra AT.

Personligen tillhörde jag de med låg AT.

Så bara par dagar så var det tillbaka som vanligt.

frappa skrev 2014-04-20 14:17:51 följande:

Motgift tar inte bort AT, det är den som är jobbig för barn och moder.

Motgift eller antagonist som man kallar det, ger man om man har gett för mycket av dessa mofinpreparat.

Halveringstiden på kodein är ca2-3h., bör vara ute helt efter ca2 dagar.

Dock är kodein en lustig substans, där den på vissa människor är helt verkningslös.

Men för andra har dubbel verkan.

Även AT skiljer sig ovanligt mycket mot andra opioider/opiater.

Där vissa inte ens märker nått, medan nästa har svåra AT.

Personligen tillhörde jag de med låg AT.

Så bara par dagar så var det tillbaka som vanligt.

Så om jag tar mina oxycontin som vanligt fram till förlossningen då jag vet att jag inte kommer kunna trappa ut dom utan att ligga i svåra smärtor så kommer de inte enbart funka med motgift som bm på förlossningen säger ska räcka utan bebisen kommer behöva medicin som sedan trappas ut? Har jag förstått ditt resonemang rätt?
  • frappa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-20 14:24:06 följande:
    Så om jag tar mina oxycontin som vanligt fram till förlossningen då jag vet att jag inte kommer kunna trappa ut dom utan att ligga i svåra smärtor så kommer de inte enbart funka med motgift som bm på förlossningen säger ska räcka utan bebisen kommer behöva medicin som sedan trappas ut? Har jag förstått ditt resonemang rätt?

Barnet kommer ju må som dig, dvs skit då om du använt oxy länge.

Detta motgift måste väl vara antagonisten till dessa preparat, hur dessa ska hjälpa mot AT har jag inte en susning.

Och om det hade funkat, så hade ju man använda det till heroinister.

Så skulle de vara glada nästa dag.

Funkar inte riktigt så.

Vet inte riktigt vad denna BM försöker säga till dig.

Jag upptäckt att det finns rätt många inom vården som har egen agenda när det komemr till dessa mediciner.

Så kanske du har råkat ut för en sådan.

frappa skrev 2014-04-20 14:30:05 följande:

Barnet kommer ju må som dig, dvs skit då om du använt oxy länge.

Detta motgift måste väl vara antagonisten till dessa preparat, hur dessa ska hjälpa mot AT har jag inte en susning.

Och om det hade funkat, så hade ju man använda det till heroinister.

Så skulle de vara glada nästa dag.

Funkar inte riktigt så.

Vet inte riktigt vad denna BM försöker säga till dig.

Jag upptäckt att det finns rätt många inom vården som har egen agenda när det komemr till dessa mediciner.

Så kanske du har råkat ut för en sådan.

Att barnet kommer få abstinensbesvär är jag väl medveten om. Det enda är att små bebisar som får höga doser morfin via moderkakan (som kan vara en väldig låg dos hos modern) så kan bebisen få andningsdepression så för att inte slå ut det centrala nervsystemet som morfin faktiskt kan göra så får man motgift om man fått i sig för mycket så bebisen kan andas själv utan att behövas läggas i respirator. Så det handlar egentligen om att bebisen ska kunna andas av egen maskin. Inte att få bukt med abstinensen för den får man oavsett.
Svar på tråden Hur länge sitter citodon i kroppen?