• akita

Ursäkter för att inte dricka alkohol i sociala sammanhang?

Vi har precis gjort vår första IVF insättning och har då blivit instruerad att avstå från alkohol helt. Det är inga konstigheter i sig, men jag har börjat fundera på vad jag ska säga till min omgivning? 
    Jag har såklart berättat för mina närmsta vänner, men jag vill inte prata om våra försök att skaffa barn med vänner som inte är så nära, vilket jag misstänker kommer bli samtalsämnet om jag väljer att inte dricka alkohol.
    Vi lever väldigt sociala liv och har alltid någon middagsbjudning eller AW planerad i veckorna, så jag tror att många skulle reagera om jag inte drack. Och jag är inte redo att ta spekulationer eller hintar innan jag själv vet om det blir något. 

Idag ska vi på påskmiddag och där kommer jag undan med att jag kör bil, men jag skulle gärna vilja ha fler ursäkter som inte leder till några följdfrågor eller spekulationer.  
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Ursäkter för att inte dricka alkohol i sociala sammanhang?
  • Lindsey Egot the only one

Helt enkelt jag dricker inte. Om folk ifrågasätter säg att folk som ifrågasätter är korkade.

• akita

Som sagt

Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-19 12:02:00 följande:
    Helt enkelt jag dricker inte. Om folk ifrågasätter säg att folk som ifrågasätter är korkade.
    Det må så vara, men som jag skrev så är jag inte redo att bli ifrågasatt och vill hellre ha en ursäkt klar utifall att. 
  • tuzzla

Du har magkatarr? Du äter penicillin?

• Styrox

Nej tack, idag är jag grymt sugen på cola/fanta/saft/loka/kranvatten/whatever.

Om du får följdfrågor på det så säger du bara "vet du hur många kcal ett glas vin/öl/whatever innehåller? Vet du hur många minuter i roddmaskinen det motsvarar?"

• Arbetsvegan

Vad olika det är, vilka sociala koder som gäller.
    I min umgängeskrets dricker en del, andra inte, det är nästan aldrig något statiskt och ingen som reagerar på att ingen dricker alkohol. Himla skönt det där att man inte behöver hitta på en ursäkt utan det är så det är bara.

Att säga att du inte har lust är inte giltig orsak va? Varför inte vara den första som visar att det är ok?
    Annars kan du dra till med att käkar penicillin, de flesta tror att det inte går att kombinera (sen bör man inte pga sämre läkeförmåga)

• jimboz

Det är så sjukt att man ska behöva ha en ursäkt för att inte dricka. Alkoholnormen har verkligen befolkningen i ett järngrepp. Kanske du kan säga att du tagit en vit månad/ett vitt år för att tänka på hälsan?

• Konnässören

Säg att du hade huvudvärk tidigare och har tagit värktabletter. Man ska akta sig för att blanda tabletter och alkohol över lag. Eller att du har pollenallergi och står på medicin mot det, vilket man inte heller ska blanda med alkohol enligt bipacksedeln. Och även om man inte dör, kan man alltid säga att man inte hatar sin lever eller att man blir jättekonstig om man blandar dom tabletterna och alkohol (för att indikera att man prövat och att det är obehagligt).

Annars kan du ju säga att du nyligen fått veta att du har anlag för alkoholism och inte vill utmana ödet.

• Voluptuous Shalimar

Mitt bästa tips: låt folk fylla på ditt glas, skåla och för glaset till munnen och se ut som om du dricker. Ingen kommer att notera att du inte dricker något. Skulle det åka ner en enda klunk så är det ju ändå ingen skada skedd. och om någon säger något så är det väl bara att se förvånad ut och säga att du drack ur ditt första glas, det här är ditt andra och nu vill du inte dricka för fort så att det stiger dig åt huvudet. 

Tro mig, jag har suttit med ett fullt glas genom en hel kväll utan att någon märkt ett dugg...

• Fjärilslarv

Jag dricker aldrig alkohol och brukar om någon trillskas hota med att ringa och väcka personen kl. 5 skrikandes i telefon dagen efter, det brukar ha effekt {#emotions_dlg.djavulsk}

• LängtansBlåaBlomma

Du kan ju köra den "du vet att jag alltid brukar dricka när vi ses. Jag kände att Vafan, måste jag dricka bara för att det är fest? Så jag provar att köra vitt ikväll".

Jag har precis avslutat en hormonsprutbehandling och har kommit överens med sambon att inte dricka förrän jag fått konstaterat negativt grav test. Vi vill inte riskera nåt. Jag sa bara att jag tar en medicin nu och det accepterades av mina vänner nu senast.

Svar på tråden Ursäkter för att inte dricka alkohol i sociala sammanhang?