• Anonym (Brudens kompis)

Jag vill joddla på bröllopet

Har ni varit på något utländskt bröllop? Jag ska gå på ett nästa vecka, min utländska kompis gifter sig. Själv är jag svensk. Jag vet att kvinnorna på utländska bröllop brukar göra såna här glädjeljud på bröllop, det låter som nåt slags joddel eller indianljud eller vad det nu än är. Vet ni vad jag menar?

Jag har övat lite och tycker att jag gör det bra. Jag vill gärna också göra det ljudet på lördag under bröllopet, men vet inte om jag vågar. Jag kanske kommer framstå som lustig.. Har du som svensk gjort, hur reagerade folk då? Om du är en person med utländsk bakgrund, skulle det verka lustigtnom du såg en svensk göra sånna ljud?

• Svar på tråden Jag vill joddla på bröllopet
    Olympia skrev 2014-04-19 14:36:34 följande:
    Tror du att detta är något som brudparet skulle uppskatta?

Inte vet jag, men de gör ju sånt allihopa på bröllopen. Det kommer garanterat vara ett dussintal kvinnor som hållet på med det där på lördag
  • smulpaj01

Görs såna ljud på alla utländska bröllop oavsett vilket land det gäller?

smulpaj01 skrev 2014-04-19 14:44:44 följande:
    Görs såna ljud på alla utländska bröllop oavsett vilket land det gäller?

I princip alla länder utom Nordeuropa brukar göra sånna ljud. Det är vad jag förstått. Inte de engelsktalande länderna heller, men annars gör i princip alla
  • Pissenisse

Jag har varit på mängder av utlänska bröllop, både i utlandet och i Sverige. Ingen har joddlat, vissa har dock pratat utländska.. Haha, du kanske borde nämna vilket land du pratar om..

• AnniAy

Jag hade bland annat svenskar som joddlade på mitt bröllop :) det är bara kul så kör på du :)

Pissenisse skrev 2014-04-19 14:50:14 följande:
    Jag har varit på mängder av utlänska bröllop, både i utlandet och i Sverige. Ingen har joddlat, vissa har dock pratat utländska.. Haha, du kanske borde nämna vilket land du pratar om..

Mellanöstern i detta fall. Jasså, utländska bröllop har det handlar om? För mig är det tvärtom. Alla bröllop jag varit på med ursprung från Mellanöstern, Balkan, Östeuropa, Afrika, vissa latin, grekiska, osv har alla gjort sånna där joddelljud. Det är ett glädjetjut ungefär
  • Anonym (Fia)

Jag brukar följa seden dit jag kommer. Om de andra kvinnorna på bröllopet hade joddlat så hade jag också gjort det men om de inte gör det så låter man bli. Inte svårare än så. Det är bara att försöka härma det de andra gör helt enkelt.

Pandamamma79 skrev 2014-04-19 15:00:24 följande:
    Måste du göra det ljudet? Kan inte du bara lyssna på de andra som gör det spontant?

Ähh...vet inte riktigt vad jag ska svara på din fråga. Men jag vill göra det ljudet iaf. Jag tycker låter vackert och det verkar dessutom vara väldigt kul. Varför inte ta del av det. Jag har ju övat
Svar på tråden Jag vill joddla på bröllopet