• Anonym (?)

Diagnos för någon som skämtar konstant och som har svårt att svara seriöst och ordentligt?

Min sambo och hans bror förbryllar mig ibland. Dom är båda över 30 men är som barn ibland. Dom kan vara mer barnsliga än seriösa och säga saker som barn skulle säga. Till exempel "kan du prata som en häst". Eller "hur ser du ut när du är arg" och "kan du gå roligt och konstigt". Sådana där saker säger ofta min sambos brorsa. När jag tilltalar min kille och frågar honom saker så svarar han ofta med skämt. Han är sällan allvarlig. Han är likadan mot alla andra han pratar med. Dom skämtar väldigt ofta! Det är jobbigt ibland och jag tycker det är omoget och barnsligt emellanåt. Deras andra bror och deras syster är inte alls så här. Jag är medveten om att det här är en del av min killes personlighet och jag vill inte ändra honom men jag tänkte fråga er om det är någon slags diagnos dom har? Är det fler som känner igen sig?

• Svar på tråden Diagnos för någon som skämtar konstant och som har svårt att svara seriöst och ordentligt?
  • sch32

Det är ingen diagnos utan snarare deras jargong, sedan kan man såklart tycka att det är barnsligt när det ska skämtas om precis allt.

• Anonym (nu ska vi se)

Jo jag tror diagnosen är "infantil humor med drag av lågt självförtroende och viss osäkerhet" Kom igen TS, vad har du för diagnos själv? Det är bara så de är.

• Koppkaka

Var glad istället att två likasinnade personer funnit varandra och att dom kan vara sig själva tillsammans. Man har inte en diagnos för att man gillar att skämta.

• Anonym (?)

Ja jag tycker faktiskt att det är ett problem när folk frågar seriösa frågor som typ "vad jobbar du med" och så svarar dom något helt annat och orealistiskt. Och det är inte så att dom säger "nej jag skoja" och sen säger som det är utan dom säger inte mer än skämtet. Det är ett jävla problem om ni frågor mig, jobbigt och drygt!

• Tonårsmamman1
    Anonym (?) skrev 2014-04-19 14:49:57 följande:
    Ja jag tycker faktiskt att det är ett problem när folk frågar seriösa frågor som typ "vad jobbar du med" och så svarar dom något helt annat och orealistiskt. Och det är inte så att dom säger "nej jag skoja" och sen säger som det är utan dom säger inte mer än skämtet. Det är ett jävla problem om ni frågor mig, jobbigt och drygt!
    Men du behöver ju inte vara tillsammans med honom om du nu tycker det är så jobbigt.
  • Anonym (?)
    Koppkaka skrev 2014-04-19 14:51:47 följande:
    Byt umgänge då.

Jag har andra umgängen men svårt att undvika när det är min sambo. Kanske inte direkt en anledning att göra slut.
  • Anonym (Samma sits)

Jag vet hur det är, min sambo och hans mamma är likadana. Aldrig fått för mig att det beror på någon diagnos dock hon har uppfostrat honom så att man skämtar om allt som är jobbigt så blir det inte jobbigt. Det driver mig till vansinne ibland.

Pratade med min bästa vän igår som exempel. Hon har en del problem med sitt ex och funderar på att bli tillsammans med honom igen vilket både jag och sambon tycker är en ganska dum ide. Varpå han kläcker ur sig att om hon är så desperat efter en familj så kan hon ju ta ungarna och flytta in hos oss. Flickorna kan dela på ett rum och pojkarna på ett annat. Varpå jag frågar hur han hade tänkt att alla vuxna skulle ha plats. Då föreslår han att vi kan ju bli systerfruar så kan vi sova tillsammans allihop.

Han skämtar om när någon i familjen får cancer eller när någon dör. Enda gången han inte skämtat är när vårt ena barn föddes förtidigt.

Ibland har det känts som att jag vill strypa honom då det inte går att ha ett seriöst samtal med honom. Men samtidigt så är det ju sån han är och det går att prata seriöst men man måste ta det på hans nivå. Han tycker det är skit jobbigt med sånna samtal och aldrig lärt sig att hantera sånna känslor utan skämtar bara bort dem.

Förstår att du blir irriterad. Men du får sätta dig ner och prata med din partner det är vad vi har fått göra och det funkar bra nu. Även om det till och från händer att jag försöker vara seriös och han kommer med ett osmakligt skämt. För det mesta kan han hålla sig och avreagerar sig på jobbet ;)

Svar på tråden Diagnos för någon som skämtar konstant och som har svårt att svara seriöst och ordentligt?