• Anonym (Bleu!)

Sjukt dålig blodcirkulation - är det normalt?

Har alltid blivit kall lätt och fryser ofta. Det senaste året har jag jämt fått blå läppar och vita fingrar efter jag duschat. Idag när jag kom hem från löprundan noterade jag att de sk "lips between the hips" också var alldeles blå! En läkare sa en gång att jag borde sluta röka, men jag har aldrig rökt. Vad kan man göra? Det blir bara värre o värre. Mina naglar är nästan alltid blålila och när jag väl blivit kall så värms jag inte upp "av mig själv", alltså fysisk aktivitet utan måste ha en varm temperatur runt mig istället. Är detta verkligen normalt?

• Svar på tråden Sjukt dålig blodcirkulation - är det normalt?
  • Anonym (Bleu!)

Ja så har jag det jämt! Fast nu har det blivit värre, te.x om jag måste ta i (typ öppna en syltburk) så blir läpparna blå efteråt. Det och att naglarna alltid har en blåaktig nyans har gjort att jag funderar på om det kan vara något annat som orsakar det hela? Eller blir det så av Raynauds syndrom också?

• Anonym (frusen)
    Anonym (Bleu!) skrev 2014-04-19 16:58:22 följande:
    Ja så har jag det jämt! Fast nu har det blivit värre, te.x om jag måste ta i (typ öppna en syltburk) så blir läpparna blå efteråt. Det och att naglarna alltid har en blåaktig nyans har gjort att jag funderar på om det kan vara något annat som orsakar det hela? Eller blir det så av Raynauds syndrom också?
    Vet inte, jag har den vita versionen. Men ansträngning utlöser det inte hos mig. Fast mina fingrar kan vitna när jag sitter vid köksbordet inomhus, bara hux flux.
    Hos oss går det i släkten, har du samma i din släkt?
  • Anonym (Bleu!)

Nej, det är bara jag såvitt jag vet :( ja mina fingrar kan också bli vita hux flux, det är nog de blå läpparna o fingrarna som oroar mig. Kanske har dålig syresättning?

• Anonym (frusen)
    Anonym (Bleu!) skrev 2014-04-19 17:33:38 följande:
    Nej, det är bara jag såvitt jag vet :( ja mina fingrar kan också bli vita hux flux, det är nog de blå läpparna o fingrarna som oroar mig. Kanske har dålig syresättning?
    Du ska nog söka för det där så du får det utrett i alla fall. Att de blånar när du anstränger dig låter inte bra.
Svar på tråden Sjukt dålig blodcirkulation - är det normalt?