Begära ut uppgifter om privatpersoner!
Får man som privatperson begära ut från myndigheter uppgifter om andra privatpersoner?
Får man som privatperson begära ut från myndigheter uppgifter om andra privatpersoner?
De offentliga handlingarna får man begära ut. Men t.ex. journal och sådant är ju sekretess och kan inte begäras ut hur som helst.
Det beror på vilka uppgifter det handlar om. Vissa handlingar som är offentliga är det okej att få ut som tex deklarerad inkomst, uppgift om var man bor och vilka som bor på samma adress, vilken bil man äger, om man äger ett hus, domar från ev rättegångar, om man har lämnat in skilsmässoansökan etc. Medan andra handlingar är privata såsom tex läkarjournaler mm.
Ja visst får du det. Det regleras i en av våra grundlagar, där det står
"Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar" .
Det betyder att alla handlingar som kommit in, skapats eller förvaras hos en myndighet har har du rätt att ta del av.
De ska lämna ut den till dig så snart det är praktiskt möjligt och de får inte kräva att få veta ditt namn eller vad du ska ha det till.
Untantaget är handlingar med sekretess, i praktiken handlingar som har betydelse för rikets säkerhet eller att det skulle innebära stort men för en person om uppgifter lämnas ut.
Du har alltid rätt att begära ut handlingar och om du blir nekad ska de tala om vilken paragraf i sekretsslagen de stöder det beslutet på. De ska också tala om hur du ska göra för att överklaga beslutet.
Är det ens skyldighet att när man ringer myndigheter och begär ut papper som tillhör andra att vara tydlig med att man inte är den personen som papperna tillhör?
En privatperson får inte hämta ut uppgifter om en annan privatperson hur som helst. Däremot får myndigheter och privatägda företag göra det. Det har till och med funnits en lag, tills nu, som säger att de har varit skyldiga att lagra allt det du gör, utan anledning...
Du kan däremot söka upp en person genom att anteckna registreringsnumret på bilar du stör dig på ute i trafiken.
Jag har ringt KF för att kolla barnens pappa när han ville tömma deras konton för att 'klara sig undan kronofogden, jag betalar tillbaka så klart' det var absolut inga som helst problem att få veta detta via tfn. Jag visste inte innan, men jag förklarade mitt ärende och då sa kvinnan i telefonen att det är offentliga handlingar så inga problem.
I jobbet behöver jag ibland ha tag på ett personnummer och får inte tag på den vars personnummer jag behöver och då ringer jag om det.
Försäkringskassan samma där, kan ringa och be om uppgifter om vem som får barnbidrag tex, men där vet jag inte om det är för att jag ringer å jobbets vägnar, men rent krasst kan jag ju ljuga om det eftersom jag ju kan ha tagit reda på barnets personnummer på förhand.
Det enda som jag fått höra inte lämnas ut av skatteverket är telefonnummer, men det vet jag inte om det stämmer längre, men kanske är det för att några har hemligt.
Jag har ringt KF för att kolla barnens pappa när han ville tömma deras konton för att 'klara sig undan kronofogden, jag betalar tillbaka så klart' det var absolut inga som helst problem att få veta detta via tfn. Jag visste inte innan, men jag förklarade mitt ärende och då sa kvinnan i telefonen att det är offentliga handlingar så inga problem.
I jobbet behöver jag ibland ha tag på ett personnummer och får inte tag på den vars personnummer jag behöver och då ringer jag om det.
Försäkringskassan samma där, kan ringa och be om uppgifter om vem som får barnbidrag tex, men där vet jag inte om det är för att jag ringer å jobbets vägnar, men rent krasst kan jag ju ljuga om det eftersom jag ju kan ha tagit reda på barnets personnummer på förhand.
Det enda som jag fått höra inte lämnas ut av skatteverket är telefonnummer, men det vet jag inte om det stämmer längre, men kanske är det för att några har hemligt.