• 012345

    Ni som fått Svagare gravtest och är orolig, var inte det! Jag vet varför nu!!

    Hej Alla oroliga för svagare gravtester,

    jag ville bara dela med mig, jag vet hur mycket ångest gravtest kan generera!
    Jag har haft ett utomkveds så jag går och lämnar blodprov också denna gången och jag har höga hcg prover :) 8000 redan i vecka 5+0

    Jag fick för mig att testa gravtest igen efter en vecka (testlagrets) och det var en aning svagare än för en vecka sedan men fortfarande väldigt starkt. Jag fick panik och började googla, jag förstod ingenting eftersom allting verkar bra denna gången, har nästan för höga halter.

    Jag läste om något som heter Hook effekt. Den går ut på att om man kommer över en viss nivå av hcg så blir gravtesten svagare och svagare och det är INTE för att man får mindre och mindre hormon (för det mesta ska jag säga) utan det beror på att testet inte kan hantera dessa höga halter.

    Så jag spädde ut urinen, typ tre droppar urin (lyckades inte klämma ur mig mer), tog ett gravtest på detta, sen spädde jag ut urinen för mycket trodde jag, det såg ut som vatten, tog ett till test och till min förvåning var detta mycket starkare, lika starkt som för en vecka sedan.

    Om någon vill se mina tester så kan jag lägga upp bilder :)

    Hoppas jag lyckades lugna någon

  • Svar på tråden Ni som fått Svagare gravtest och är orolig, var inte det! Jag vet varför nu!!
  • Eme91

    Jagfick positivt på 2 tester för några dagar sen men dagen efter blev det negativt och har ändå länge inte fått nått positivt igen, idag är mensen försenad 2 dagar . Vilket den inte brukar vara..

  • 012345

    Då får du ta ett nytt test :) Själv mår jag piss nu i mitten av vecka 7. Har allt som står på listan och det är hemskt :(

  • Liv82

    Skönt att jag hittade denna tråd. Den gör mig lite lugnare. Jag är nu i veckan 7 (6+3) och iförrgår kissade jag på sticka för att vara helt säker på att jag fortfarande är gravid eftersom jag planerade att berätta för min mamma och bror då. Strecket var svagare än för 10 dagar sedan. Stickan till vänster är från 22 april, den i mitten ifrån 30 april och den till höger är från imorse 2 maj. Har även tagit ett digitalt som visat Gravid 3+, dvs 5+ veckor. Blev väldigt orolig då strecken är lite svagare än testet från 22 april. Men jag kanske inte behöver oroa mig så mycket? Mina graviditetssymptom ökar hela tiden och jag känner mig verkligen gravid. Och strecken borde väl vara ännu svagare vid missfall? Skulle gärna vilja se dina test också. 


  • hmmmm
    Liv13 skrev 2014-05-02 08:55:32 följande:
    Skönt att jag hittade denna tråd. Den gör mig lite lugnare. Jag är nu i veckan 7 (6+3) och iförrgår kissade jag på sticka för att vara helt säker på att jag fortfarande är gravid eftersom jag planerade att berätta för min mamma och bror då. Strecket var svagare än för 10 dagar sedan. Stickan till vänster är från 22 april, den i mitten ifrån 30 april och den till höger är från imorse 2 maj. Har även tagit ett digitalt som visat Gravid 3+, dvs 5+ veckor. Blev väldigt orolig då strecken är lite svagare än testet från 22 april. Men jag kanske inte behöver oroa mig så mycket? Mina graviditetssymptom ökar hela tiden och jag känner mig verkligen gravid. Och strecken borde väl vara ännu svagare vid missfall? Skulle gärna vilja se dina test också. 

     


    Jag har precis som dig fast är i vecka 8 och har nästan identiska gravtest! Sjukt orolig för missfall blir man ju! Men jag har inga andra tecken att något skulle vara fel med graviditeten.
  • hmmmm

    Åh jag trodde inte riktigt på att det skulle bli starkare om man spädde ut urinen men det funkade!!!!
    Testet är mycket starkare nu då jag spädde ut det med lite vatten! Åh vad skönt! Nu ska då jag verkligen sluta att testa!!! :)

  • 012345

    Vad bra :) jag slutade oxå testa direkt efter att jag såg det blivit starkare när man spädde ut det med vatten :)

  • t123
    Liv13 skrev 2014-05-02 08:55:32 följande:

    Skönt att jag hittade denna tråd. Den gör mig lite lugnare. Jag är nu i veckan 7 (6+3) och iförrgår kissade jag på sticka för att vara helt säker på att jag fortfarande är gravid eftersom jag planerade att berätta för min mamma och bror då. Strecket var svagare än för 10 dagar sedan. Stickan till vänster är från 22 april, den i mitten ifrån 30 april och den till höger är från imorse 2 maj. Har även tagit ett digitalt som visat Gravid 3+, dvs 5+ veckor. Blev väldigt orolig då strecken är lite svagare än testet från 22 april. Men jag kanske inte behöver oroa mig så mycket? Mina graviditetssymptom ökar hela tiden och jag känner mig verkligen gravid. Och strecken borde väl vara ännu svagare vid missfall? Skulle gärna vilja se dina test också. 


    Hej! Hur gick det för dig? Mina tester ser precis lika ut och jag är i vecka 6+4 idag. Är SÅ orolig, skulle vara intressant att veta hur det gick för dig!
  • Liv82
    t123 skrev 2014-06-28 09:44:52 följande:
    Hej! Hur gick det för dig? Mina tester ser precis lika ut och jag är i vecka 6+4 idag. Är SÅ orolig, skulle vara intressant att veta hur det gick för dig!
    Jag är gravid i vecka 15 nu. :) Har hört många som kissat på stickor som blivit svagare längre in i graviditeten då hcg då är för högt för att mäta.
  • Liv82
    t123 skrev 2014-06-28 09:44:52 följande:
    Hej! Hur gick det för dig? Mina tester ser precis lika ut och jag är i vecka 6+4 idag. Är SÅ orolig, skulle vara intressant att veta hur det gick för dig!
    Tror inte du behöver oroa dig. Det är fullt normalt störde är svagare som trådskaparen skriver.
  • Nyfiken999

    Ville bara skriva att jag blev såå himla glad över detta inlägg ????

    Jag fick ett missfall i november, testade positivt (men ganska svagt) som sedan blev svagare och svagare tills att strecket försvann och jag fick en blödning..

    Denna gång fick jag ett starkt positivt vid BIM -2. Vid BIM och BIM +1 var strecket TYDLIGT svagare (men fortfarande positivt). Fick panik och antog missfall igen.

    MEN - läste detta inlägg och även en annan länk (nedan). Bestämde mig då för att sluta googla och vänta en vecka innan nytt gravtest. Det låter konstigt, men jag mådde faktiskt bättre av att INTE ta test än att ta ett nytt test även om det låter ologiskt. Tror att det handlar om att acceptera läget och släppa kontrollen - man kan inte påverka det ändå.

    Efter en vecka var testet mycket starkare. Nu har vi gjort ett tidigt ultraljud och därinne finns en liten bebis med ett hjärta som slår!! ????

    FÖR ER SOM OROAR ER: Glöm inte att ett gravtest är kvalitativt - INTE kvantitativt. Det vill säga det visar om man är gravid JA eller NEJ - men styrkan på strecket är inte exakt och inte en tydlig indikation på mängden hcg - detta måste man testa med blodprov. Läs mer här: www.billiga-tester.se/nyheter/spokstreck-felaktiga-falska-resultat/

    Kram till er alla!

  • Hopingstill

    Va skönt det va att läsa det här. testoman här efter mina två MA förra året. Det senaste i november. är nu gravid för tredje gången, och fick en dye stealer i typ V5+0 o tänkte fan kanske går vägen sen nu har jag testat i v7+4, inte alls lika starka positiva o blir nojjig att det ska gå åt helvete då jag är en person som aldrig haft särskilt mkt symptom heller. Men så läste ja detta o tack. ???????? För hoppet det gav mig. 

  • Lilyboom

    Känns så skönt att hitta den här tråden, borde ha gått in i v 7 nu och tog ett test på skoj  var mkt svagare än när jag plussade och har gråtit halva dagen ???? oavsett vad så känns det ändå som en liten betryggelse.

Svar på tråden Ni som fått Svagare gravtest och är orolig, var inte det! Jag vet varför nu!!