• Flikkahn

Navelpiercing?

Hej. Jag är 13 år, och undrar om det är nån som vet något ställe i Sthlm som gör navelpiercingar på personer under 15 utan målsmans underskrift eller närvaro. Och kommentera inte ens om du tänker gnälla på att jag är för ung, att det finns problem och konsekvenser, att jag är för oansvarig, osv. För jag ÄR medveten om det.

• Svar på tråden Navelpiercing?
  • Nyfiken gul

ingen seriös piercare gör sånt på folk under 18 år.

jo det KAN finnas men då får du kanske leva med vidriga konsekvenser och då pratar vi inte om  nån liten infektion utan hepatit eller liknande.

om du är medveten om risker och konsekvenser bör du också veta varför man har en åldersgräns...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Arcoiris

Svårt... Vill du att det ska göras ordentligt -så kräver de legitimation. Ska du till någon som tummar på reglerna, så vet du inte riktigt vad mer de slarvar med... Du kan göra det själv annars? Jag åkte till danmark och fick det gjort när jag egentligen var för ung.

• Zoja

En seriös piercingstudio utför inte sådana piercingar på någon under 18 år. 15 med målsmans tillåtelse. Och en riktig och seriös piercingstudio bör alla som vill pierca sig gå till.

• trololol

Oh really?
    Lilla du, en piercing på så liten flicka som dig gör dig absolut inget gott! Jag säger inte att du är oansvarig eller så, och jag vet att du tycker den piercingen är fin. Tro mig, jag ville själv ha en sådan i 13 års ålder, väääldigt mycket.
    En piercing är ett föremål placerad rätt igenom huden. Vet du vad det gör mot sådana som inte växt klart? Antagligen stöter huden bort piercingen eller så får du bara sprickor i huden. Jag känner en som hade en navelpiercing, och på något sätt hade huden där piercingen varit, delats i två delar. 
    Dessutom finns inte bara risken att du får någon infektion här och där, en infektions som aldrig läker kan i värsta fall leda till cancer (har jag hört) och du kan få hepatit eller någon annan sjukdom som smittas via blod och bakterier.
    Om du redan vet dessa konsekvenser så borde du också förstå varför det finns åldersgränser. De är inte där för att jävlas och för att det "bara är till för vuxna", utan det finns en hel del anledningar.

Vänta de 2 sista åren och se vad dina föräldrar tycker och tänker om detta. Vill du så gärna ha en navelpiercing att du kan riskera att få en förstörd navel eller hepatit så kan du nog vänta 2 år till! :)

• Flikkahn
    trololol skrev 2014-04-20 03:34:29 följande:
    Oh really?

Lilla du, en piercing på så liten flicka som dig gör dig absolut inget gott! Jag säger inte att du är oansvarig eller så, och jag vet att du tycker den piercingen är fin. Tro mig, jag ville själv ha en sådan i 13 års ålder, väääldigt mycket.

En piercing är ett föremål placerad rätt igenom huden. Vet du vad det gör mot sådana som inte växt klart? Antagligen stöter huden bort piercingen eller så får du bara sprickor i huden. Jag känner en som hade en navelpiercing, och på något sätt hade huden där piercingen varit, delats i två delar. 

Dessutom finns inte bara risken att du får någon infektion här och där, en infektions som aldrig läker kan i värsta fall leda till cancer (har jag hört) och du kan få hepatit eller någon annan sjukdom som smittas via blod och bakterier.

Om du redan vet dessa konsekvenser så borde du också förstå varför det finns åldersgränser. De är inte där för att jävlas och för att det "bara är till för vuxna", utan det finns en hel del anledningar.

Vänta de 2 sista åren och se vad dina föräldrar tycker och tänker om detta. Vill du så gärna ha en navelpiercing att du kan riskera att få en förstörd navel eller hepatit så kan du nog vänta 2 år till! :)

Perfekt exempel på vad jag menade
  • trololol
    Flikkahn skrev 2014-04-20 21:38:59 följande:

Perfekt exempel på vad jag menade
    De är precis därför jag skriver det! Om du verkligen förstår konsekvenserna så förstår du åldersgränsen. Och om du så gärna vill ha den kan du gott vänta i 2 år till och minska chanserna för en förstörd kropp eller någon sjukdom.
  • jagärjagvemärdu

I Malmö på India kan man i alla fall göra när man är 13 om målsman följer med. Annars är det 18, gjorde det själv där när jag var 13 (skulle bli 14 en månad senare).

• jagärjagvemärdu

Om du verkligen vill men inte får kan du ta med t.ex. ett syskon eller äldre kompis, de vet ju inte helt säkert vem som är din målsman. Så länge du är noga med hygienen och tvättar med t.ex Provon eller liknande kommer det gå jättebra :) Det gör inte alls ont, lycka till!

• jagärjagvemärdu

HAHHAA trololol jag vet inte var du bor, under en sten i skogen kanske? Det su beskriver händer kanske 1 av 10 000 personer, du behöver inte överdriva och försöka skrämmas? :s

• trololol
    jagärjagvemärdu skrev 2014-04-21 18:19:43 följande:
    HAHHAA trololol jag vet inte var du bor, under en sten i skogen kanske? Det su beskriver händer kanske 1 av 10 000 personer, du behöver inte överdriva och försöka skrämmas? :s
    Överdriva och överdriva, jag har själv många piercingar och känner personer vars piercing aldrig någonsin läkt helt och de som fått sjukdomar, så jag vet vad jag pratar om.

Och 1 av 10000 personer kan lika gott vara TS.
  • jagärjagvemärdu
    trololol skrev 2014-04-21 21:35:52 följande:
    Överdriva och överdriva, jag har själv många piercingar och känner personer vars piercing aldrig någonsin läkt helt och de som fått sjukdomar, så jag vet vad jag pratar om.

Och 1 av 10000 personer kan lika gott vara TS.
    1. Vad har TS ålder att göra med din roman? Blir det helt plötsligt riskfritt kl 00.01 på hennes 18e födelsedag?

2. TS kanske träffas av blixten på väg till piercingstudion. 
  • trololol
    jagärjagvemärdu skrev 2014-04-22 00:32:50 följande:
    1. Vad har TS ålder att göra med din roman? Blir det helt plötsligt riskfritt kl 00.01 på hennes 18e födelsedag?

2. TS kanske träffas av blixten på väg till piercingstudion. 
    Nej, det blir självklart inte riskfritt, men riskerna är större när man är yngre, så som att naveln spricker, osv. Dessutom är man både ung och dum.

Sen förstår jag inte varför en jäkla unge sitter vid datorn och ska argumentera med en äldre. Du kanske borde ta dig tid att lära dig att vad respekt betyder först innan du slänger ur spydiga kommentarer bakom en skärm.
  • L0LLIP0P
    Flikkahn skrev 2014-04-19 20:44:26 följande:
    Hej. Jag är 13 år, och undrar om det är nån som vet något ställe i Sthlm som gör navelpiercingar på personer under 15 utan målsmans underskrift eller närvaro. Och kommentera inte ens om du tänker gnälla på att jag är för ung, att det finns problem och konsekvenser, att jag är för oansvarig, osv. För jag ÄR medveten om det.

jag skulle vänta tills du är 15, för dom som piercar när man är under 15 är oftas oerfarna, vilken kan leda till infektion. Och då kan det bli så att du inte kan pierca där igen. Så mitt tips är verkligen att vänta. 

För infektion vill ingen ha :) 

Svar på tråden Navelpiercing?