• Äldre 20 Apr 00:06
    1921 visningar
    4 svar
    4
    1921

    Min dottern tyr sig inte till mig. Vad gör jag??? Hjälp!!

    Min dotter är 10 månader gammal. Och jag har gått hemma med henne hela tiden. Och jag och min föredetta har lämnat henne över en helg några gånger utan problem. Denna gång lämnar jag dottern ensam med sin far i 3 dygn. Först mötet med henne blev inget bra när jag kom för att hämta. Börjar hon illgråta. Klänger sig fast kring pappan och vill inte titta på mig. Försöker få hennes uppmärksamhet. Och busa som vi brukar göra. Hon ler lite men tycker det är obehagligt på något sätt. Uppfattar jag det som. Hon vill och låter mig inte ta henne. Vad har hänt? Jag försöker ta henne men hon visar att hon inte vill. Vad kan det vara, hur ska man göra. Dottern får sova kvar hon sin pappa en natt till och imorgon ska vi försöka igen. Kan eller ska man bara hämta sitt barn ändå? Är det någon som har några tips, råd eller tidigare erfarenheter. Snälla berätta eller hjälp mig på något sätt.

    Tack på förhand / En ledsen om orolig mamma.


  • Svar på tråden Min dottern tyr sig inte till mig. Vad gör jag??? Hjälp!!
  • MalinE­ddie
    Äldre 20 Apr 00:53
    #1

    Har ni växelvis boende?


    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinE­ddie
    Äldre 20 Apr 01:03
    #2

    Ett så litet barn har det bäst hos en förälder på heltid. Det betyder inte att den andra inte kan spela en stor roll i barnets liv med mycket umgänge osv. Det är dock känsligt att flytta så små barn fram och tillbaka även om det är mellan föräldrar då de inte har den tidsuppfattning du och jag eller ens en 3-åring har. Reaktionen du ser är inte konstig på något sätt men ni kan välja hur ni vill hantera den. Om det var jag och jag hade varit borta och mitt barn visade att det helst ville vara hos sin pappa hade jag försökt reparera den "skada" som gjorts i hans närvaro. Jag hade aldrig tvingat barnet att lämna den person det var tryggast med utan att det visade att det också var tryggt med mig igen.


    Avskyr CIO-metoder.
  • Äldre 20 Apr 11:37
    #3

    3 dagar är väldigt lång tid för en 10-månaders och det är en vanlig reaktion din dotter visar. Det har inte egentligen med huruvida du förmår knyta an till henne att göra, bara att du varit borta! Att försöka plocka direkt ur pappas famn är nog sämsta lösningen. OM ni ska ha det här upplägget, vilket inte låter toppen, så får ni se till att ha ordentligt med tid vid överlämning. Bestäm en plats som inte är hemma hos någon och umgås en stund. Den förälder som ska ta över får vara den "skojiga" en stund, ha med en kul bok att läsa, en boll att leka med eller så, så får den lämnande förälder inta en lite mer tillbakadragen roll.

  • Äldre 20 Apr 11:43
    #4

    Har läst att det är en normal reaktion då de har blivit "övergivna" av föräldern och det tar ett tag innan de litar på en igen.

Svar på tråden Min dottern tyr sig inte till mig. Vad gör jag??? Hjälp!!